Historisk arkiv

Rederier med solidaransvar kan lignes etter rederiskatteordningen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

For å sikre arbeidstakernes rettigheter skal rederier ha solidaransvar for arbeidsgiverforpliktelser. Solidaransvaret kan føre til at rederier ikke lenger kan lignes etter rederiskatteordningen. Derfor tar Finansdepartementet sikte på å legge frem et forslag som sikrer at de rederiene som ønsker det likevel kan lignes etter rederiskatteordningen.

Skipsarbeidslovutvalget har i NOU 2012:18 Rett om bord foreslått å lovfeste rederiers solidaransvar for arbeidsgiverforpliktelser i ny skipsarbeidslov. Dette styrker arbeidstakernes rettigheter. Bakgrunnen er gjennomføring av ILOs Maritime Labour Convention 2006. Solidaransvaret innebærer at rederikonserner skal peke ut et selskap i konsernet som har ansvar for arbeidsgiverforpliktelser. Dette selskapet (sikkerhetsstyringsselskapet) skal ha ansvar for egne ansatte og ansatte i andre selskaper i samme rederikonsern. I tillegg skal selskapet ha ansvar for arbeidstakere som ikke er ansatt i et av rederikonsernets selskaper, men som arbeider i virksomhet om bord på rederikonsernets fartøyer. Sikkerhetsstyringsselskapet kan være et rederiselskap som lignes etter rederiskatteordningen.

Finansdepartementet antar at solidaransvar for ansatte som er engasjert i virksomhet som ikke er tillatt innenfor rederiskatteordningen, vil innebære brudd på vilkårene for å kunne lignes etter ordningen. Departementet tar derfor sikte på å legge frem et forslag om å presisere i lov og/eller forskrift at rederibeskattede selskaper kan ha solidaransvar også for ansatte som er engasjert i virksomhet som ikke er tillatt innenfor rederiskatteordningen. I denne sammenhengen må det også vurderes om en slik endring skal notifiseres til og godkjennes av EFTAs overvåkningsorgan (ESA) etter regelverket om statsstøtte til sjøtransportsektoren.