Utnevning av ny dispasjør

Andreas Langerud Nesheim er oppnevnt som ny dispasjør.

To menn i dress tar hverandre i hånda og smiler til kameraet. De står foran en blå vegg med bilde av riksløven.
Andreas Langerud Nesheim (til høyre) forsikret statssekretær Hans-Petter Aasen at han vil dispasjere i samsvar med lov og rett. Foto: Justis- og beredskapsdepartementet

Nesheim har i tillegg til juridisk embetseksamen (Cand. Jur) fra Universitetet i Oslo, lang og bred erfaring innen sjørett og sjøforsikring. Nesheim avga onsdag 20. desember sin forsikring, etter reglene i domstolloven og sjøloven.

Dispasjør er en gammel juristfunksjon med lange tradisjoner. Til tross for dette er dispasjørrollen en sjelden fugl blant juristenes yrkesvalg her til lands. Siden 2011 har Norge bare hatt én dispasjør, og dette har gjort ordningen sårbar.

– Regjeringen har derfor gjort endringer i regelverket slik at det kan oppnevnes flere dispasjører. Vi er glad for at vi i dag har fått på plass Nesheim, som kommer med anbefalinger både fra Norges Rederiforbund og The Nordic Association of Marine Insurers (Cefor), sier statssekretær Hans-Petter Aasen.

Forsikrer å dispasjere i samsvar med lov og rett

Det følger av sjøloven at dispasjører oppnevnes av den som Kongen bestemmer. I forbindelse med utnevningen må dispasjøren avgi såkalt forsikring etter reglene i sjøloven (§ 467 fjerde ledd) og domstolloven (§ 141).

Statssekretær Hans-Petter Aasen, som representant for departementet spurte Nesheim:

«Forsikrer De at De vil dispasjere i samsvar med lov og rett, og i det hele tatt samvittighetsfullt oppfylle Deres plikter som dispasjør?»

Til dette svarte Nesheim, stående:

«Det forsikrer jeg».

Regjeringen viderefører sjølovens regler om offentlig oppnevnte dispasjører

Etter at en ordning med offentlig oppnevnte dispasjører ble avskaffet i Danmark, sendte Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 ut et høringsnotat der det ble reist spørsmål om å avskaffe ordningen med offentlig oppnevnte dispasjører også i Norge.

Både forsikringsbransjen og den maritime næringen var kritiske og har klart gitt uttrykk for at de ønsker å beholde ordningen, og at det legges til rette for oppnevning av  en ny dispasjør.

– Regjeringen mener det er viktig å lytte til næringen. Vi har derfor besluttet å videreføre ordningen. Norge har lange tradisjoner som skips- og sjøfartsnasjon, derfor mener jeg det er viktig å velge løsninger som skaper forutsigbarhet for næringen, og som står seg over tid, sier statssekretær Hans-Petter Aasen.

Hva er en dispasjør?

En dispasjør er en offentlig oppnevnt person som er tildelt oppgaver etter sjøloven, særlig i forbindelse med felleshavari. Felleshavari er for eksempel der en fare truer skipet – og da slik at flere parters interesser er truet – hvor det kan være aktuelt å ofre noe av disse interessene for å ivareta de øvrige interessene.

I eldre tider kunne dette innebære å kaste noe av lasten over bord for å sikre at skipet fortsatt var sjødyktig. Det kan også være tilfeller der man pådrar seg ekstraordinære kostnader for å redde skip og last fra fare. I slike situasjoner skal dispasjøren blant annet sørge for en rettferdig fordeling av tapet mellom partene.

Dispasjøren skal også avgjøre om vilkårene for felleshavari foreligger, og utferdige felleshavariberegning.