Vekst i salget av lokal mat- og drikke
Nyhet | Dato: 15.11.2021 | Landbruks- og matdepartementet
Totalt ble det solgt lokalmat og -drikke for 11,3 milliarder, viser årets rapport om salg i dagligvare og storhusholdning. Salget av lokalmat i butikk øker kraftig, mens det er en nedgang i storhusholdning.
– Årets salgsøkning i dagligvare er svært gledelig, spesielt fordi vi ser en nedgang i salget av lokalmat og drikke til storhusholdning. Det skyldes i første rekke at store deler av reise- og utelivet har vært nedstengt og har vært en utfordring for mange, sier Borch.
– Denne regjeringen har som mål å stimulere til både økt produksjon og omsetning av lokalmat og -drikke. Jeg er sikker på at det er et potensial for ny vekst i salget gjennom storhusholdning. Vi vil ta med oss disse tallene når vi skal utforme politikken og virkemidlene for å møte utfordringene som pandemien har skapt. sier Sandra Borch.
Hovedfunn i årets undersøkelse
- Totalsalget utgjør nå 11,3 milliarder.
- Salget av lokal mat og drikke i dagligvarehandelen vokser med +858 millioner fra september 2020 til august 2021. Omsetningen på 6,8 milliarder utgjør en vekstrate 14,4%
- Vekstraten for lokalmat er vesentlig høyere enn for dagligvaremarkedet totalt (+7,5 prosent) og for matvarer totalt (+6,2 prosent).
- Alle kategorier vokser, men øl fra småskalabryggeriene vokser kraftig i dagligvare. Øl har nest størst vekst i NOK (+91millioner)
- Lokalmat og -ølsalg i storhusholdning og restaurant, utenom dagligvare 2020 – 2021: 4,47 milliarder. Det er en nedgang på 24 prosent fra forrige måling.
- Utviklingen i direktesalg (REKO, matfestivaler, bondens marked) holder samme salgsvekst som i dagligvarehandelen.
Fakta om undersøkelsen
- De ferskeste dagligvaretallene går fra september 2020 til august 2021, altså̊ et år med både nedstengning av samfunnet og forsiktig gjenåpning
- Storhusholdningstallene innen matvarer omfatter kalenderåret 2020 mot kalenderåret 2019, altså̊ et år med full korona-påvirkning (fra midten av mars 2020) mot et år før korona-utbruddet
- De nye storhusholdningstallene innen øl går fra august 2020 til juli 2021, altså̊ et år preget av både full nedstengning og forsiktig gjenåpning
- Definisjon av lokalmat: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie.
- Reiler Consulting og Nielsen har gjennomført årets undersøkelse i samarbeid med Stiftelsen Norsk Mat.
- Tallene er hentet fra dagligvarekjedene, Bondens marked, REKO-ringer, spesialbutikker og gårdsbutikker og BROD (Bryggeri- og drikkevareforeningen).