Statsbudsjettet 2026: Statens inntekter og utgifter
Dato: 15.10.2025
I 2026 er statens samlede inntekter anslått til 2 270 milliarder kroner, og samlede utgifter til 2 201 milliarder kroner. Lånetransaksjoner er ikke medregnet i tallene. Holdes også petroleumsvirksomheten utenom, er inntektene 1 712 milliarder kroner og utgiftene 2 164 milliarder kroner.
Statens samlede inntekter fra petroleumsvirksomheten er anslått til 557,4 milliarder kroner i 2026. Utgiftene til petroleumsvirksomheten er anslått til 36,1 milliarder kroner. Forskjellen mellom inntekter og utgifter gir en netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten på 521,3 milliarder. Utenom lånetransaksjoner og petroleumsvirksomheten har statsbudsjettet et underskudd på 452,2 milliarder kroner. Dette oljekorrigerte underskuddet dekkes ved en tilsvarende overføring fra Statens pensjonsfond utland.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet, som gjerne omtales som bruken av fondsmidler i statsbudsjettet, anslås til 579,4 milliarder kroner. I beregningen av det strukturelle underskuddet korrigeres det blant annet for virkningene av økonomiske svingninger på skatter, avgifter, renter og ledighetstrygd.
Figur 1. Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner. Milliarder kroner
De største inntektene på statsbudsjettet er petroleumsinntekter, skatt på formue og inntekt, arbeidsgiver- og trygdeavgift og merverdiavgift. Disse inntektene utgjør til sammen 88 prosent av statsbudsjettets inntekter i 2026. Andre store inntekter er særavgifter knyttet til blant annet motorvogner, tobakk og alkohol, og renteinntekter og aksjeutbytte.
Utgiftene er fordelt på en rekke formål, og går til både drift, investeringer og overføringer. Figur 2 viser utvalgte store utgiftsområder.
Figur 2. Utgiftene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner. Milliarder kroner
Det største utgiftsområdet er ytelser fra folketrygden, blant annet alderspensjon, uføretrygd, sykepenger, arbeidsavklaringspenger, dagpenger, foreldrepenger og enkelte helsestønader.
Tabell 1 viser en mer detaljert oversikt over inntektene og utgiftene i regjeringens budsjettforslag for 2026. Beløpene i tabellen inkluderer ikke lånetransaksjoner eller petroleumsvirksomheten.
I Prop. 1 S (2025–2026) er det en mer detaljert omtale av statens inntekter og utgifter.
Tabell 1. Statsbudsjettets inntekter og utgifter i 2026 utenom lånetransaksjoner og petroleumsvirksomheten (milliarder kroner)
|
Statsbudsjettets inntekter (utenom petroleum) |
1 712,2 |
||
|
Sum skatter og avgifter fra Fastlands-Norge |
|
1 560,2 |
|
|
Skatt på formue og inntekt |
514,8 |
||
|
Arbeidsgiveravgift og trygdeavgift |
514,2 |
||
|
Merverdiavgift |
421,0 |
||
|
Avgifter på tobakk og alkohol |
24,0 |
||
|
Avgifter på motorvogner |
18,7 |
||
|
Elektrisitetsavgift |
4,8 |
||
|
Tollinntekter |
3,6 |
||
|
Andre avgifter |
59,3 |
||
|
Renter og aksjeutbytte mv. |
|
83,9 |
|
|
Inntekter fra statens forvaltningsbedrifter |
|
5,2 |
|
|
Andre inntekter |
|
62,9 |
|
|
Statsbudsjettets utgifter (utenom petroleum) |
2 164,5 |
||
|
Sum folketrygden |
744,0 |
||
|
Alderspensjon |
352,1 |
|
|
|
Uføretrygd |
140,7 |
|
|
|
Sykepenger |
74,9 |
|
|
|
Arbeidsavklaringspenger |
56,6 |
|
|
|
Øvrige sosiale formål |
22,3 |
|
|
|
Helsetjenester |
47,9 |
|
|
|
Foreldrepenger mv. |
31,4 |
|
|
|
Arbeidsliv |
18,1 |
|
|
|
Rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner |
259,0 |
||
|
Regionale helseforetak |
237,1 |
||
|
Forsvar |
179,8 |
||
|
Samferdsel |
98,1 |
||
|
Høyere utdanning, forskning og fagskoler |
65,0 |
||
|
Bistand1 |
54,2 |
||
|
Politi og påtalemyndighet |
31,9 |
||
|
Barnetrygd og kontantstøtte |
30,4 |
||
|
Jordbruksavtalen |
30,1 |
||
|
Renter på statsgjeld |
20,1 |
||
|
Andre utgifter2 |
414,7 |
||
|
Oljekorrigert overskudd |
-452,2 |
1 Bistand inkluderer i tillegg midler til Norfund (grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland og kapitalinnskudd i klimainvesteringsfondet) og enkelte bistandsmidler under Kunnskapsdepartementet, Finansdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet.
2 «Andre utgifter» er en residual som består av utgiftene til en rekke formål, som av hensyn til leservennlighet ikke er trukket frem i tabell 1 og figur 2. Forskjellen på «Andre utgifter» i tabellen og figuren skyldes detaljeringsnivået på hvilke utgifter som er trukket frem. Se forslag til vedtak i Prop. 1 S for bevilgningsforslaget på den enkelte post.
Kilde: Finansdepartementet