Tunge kjøretøy, utslipp. Partikkelovervåking
Kommisjonsforordning (EU) nr. 627/2014 av 12. juni 2014 som for å tilpasse til den tekniske utvikling endrer forordning (EU) nr. 582/2011 når det gjelder partikkelovervåking ved hjelp av egendiagnosesystemet
Commission Regulation (EU) No 627/2014 of 12 June 2014 amending Regulation (EU) No 582/2011 for the purposes of adapting it to technical progress as regards particulate matter monitoring by the on-board diagnostic system
EØS-notat | 01.03.2016 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 25.07.2014
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.12.2015
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forordningen ble vedtatt den 12. juni 2014, og trådte i kraft i EU den 3. juli 2014.
Forordningen ble sendt på nasjonal høring den 18.08.14, med høringsfrist satt til 01.10.14.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens vedtak av 5. februar 2016, beslutning nr. 11/2016. Forordningen ble implementert i forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil den 8. februar 2016.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) nr. 627/2014 er en endringsforordning til forordning (EU) nr. 582/2011, som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett. Bakgrunnen er at sistnevnte må oppdateres (tilpasses) den tekniske utvikling når det gjelder partikkelovervåking ved hjelp av egendiagnosesystemet.
Forordning (EU) nr. 582/2011 pålegger kommisjonen å vurdere om det er teknisk mulig å kontrollere ytelsen til dieselpartikkelfilteret på tunge kjøretøy med kompresjonsmotor, opp mot grenseverdiene for egendiagnostiseringssystemet (OTL). Grenseverdiene er angitt i tabell 1, vedlegg X, til nevnte forordning.
Kommisjonen har foretatt en slik vurdering og har konkludert med at det er teknisk mulig å overvåke dieselpartikkelfilter i forhold til OTL. I undersøkelsen fremgår det imidlertid at implementeringsdato for disse krav bør utsettes slik at produsenter gis tilstrekkelig tid til å masseprodusere og tilpasse utstyret til kjøretøyene. Det er derfor nødvendig å oppdatere tabell 1 i tillegg (appendix) 9 til vedlegg I med nye implementeringsdatoer.
Det vises også til at tabell 1 i tillegg (appendix) 9 til vedlegg I til forordning 582/2011 bør tilpasses for gnisttenningsmotorer gjennom å føye til to kolonner: En kolonne som viser karbonmonoksid i forhold til de OTL-verdier som fremkommer i tabell 2 i vedlegg X til forordning 582/2011, og en kolonne som referer til kravene på ytelse i drift, som er satt opp i punktene 6 til 6.5.5.1 i vedlegg X til samme forordning.
Merknader
EU-hjemmel:
Forordning (EU) nr. 627/2014 er en endringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Gjeldende norsk lovgivning og politikk på området:
Forordning (EU) nr. 582/2011 er implementert i forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil.
Norsk gjennomføring:
Forordning 627/2014 er implementert i norsk rett gjennom endring av forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil § 3 og vedlegg 1. Forskriftsendringen trådte i kraft 8. februar 2016.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller for offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i gjeldende regelverk.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet på skriftlig prosedyre i Spesialutvalget for miljøsaker. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen vurderes å være relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har ikke deltatt i arbeidsgrupper i forbindelse med utarbeidelsen av forordningen.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 627/2014 |
Basis rettsaktnr.: | 582/2011 |
Celexnr.: | 32014R0627 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 26.06.2014 |
Frist returnering standardskjema: | 07.08.2014 |
Dato returnert standardskjema: | 07.12.2015 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 05.02.2016 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 11/2016 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 18.08.2014 |
Høringsfrist: | 01.10.2014 |
Frist for gjennomføring: | 06.02.2016 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 08.02.2016 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 08.02.2016 |