Typegodkjenningsforordningen for motorvogner: endringer og rettelser til administrative krav
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/195 av 11. februar 2022 om endring og retting av gjennomføringsforordning (EU) 2020/683 med hensyn til opplysningsdokumentet, kjøretøyets godkjenningsdokumenter, testresultatskjemaet og samsvarssertifikater i papirformat
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/195 of 11 February 2022 amending and correcting Implementing Regulation (EU) 2020/683 as regards the information document, the vehicle approval certificates, the test result sheet and the certificates of conformity in paper format
EØS-notat | 24.09.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 23.05.2022
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forordningen ble vedtatt 11 februar 2022 og kom til anvendelse i EU fra 6. mars 2022.
Forordningen var på nasjonal høring sommeren 2022.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen 23.09.22, beslutning nr. 232/2022. Endringsforskrift ble vedtatt samme dag og Form 1 ble sendt ESA 24.09.22.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2022/195 endrer og retter gjennomføringsforordning (EU) 2020/683 når det gjelder opplysningsskjema og øvrige attester/vedlegg som brukes i forbindelse med typegodkjenning av kjøretøy.
Bakgrunnen for endringene er at CO2-opplysningene i skjemaet med virkning fra 1. januar 2021 utelukkende har vært gitt på grunnlag av ny prøveprosedyre WLTP (Wordwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), og det er derfor nødvendig å fjerne henvisningene til NEDC (gammel prøveprosedyre). Videre har innføringen av forordning (EU) 2017/2400 medført behov for visse nye punkter i relevant dokumentasjon, bl.a. knyttet til CO2-utslipp og tunge kjøretøys drivstofforbruk (herunder henvisning til VECTO-beregning av CO2 for tunge kjøretøy og busser).
Forordning (EU) 2022/195 består av 2 artikler og 2 vedlegg.
Forordning (EU) 2022/195 vedlegg I medfører bl.a. følgende endringer i vedleggene til forordning 2020/683:
- Vedlegg I - her settes det inn henvisning til forordning (EU) 2017/2400, VECTO. Videre er det satt inn nye forklarende punkter om henvisning til forordning (EU) 2019/631 og presisering om at forordning (EF) nr. 443/2009 og (EU) nr. 510/2011 oppheves.
- Vedlegg III - i den individuelle EU-godkjenningsattesten og den nasjonale godkjenningsattesten er er er det gjort endrigner i opplysningskjema med henvisning tll nye punkter fra 49.1 til. 49.7 for bil klasse M2, M3 , N2, og N3 når det gjelder type kjøretøy, CO2 opplysninger mv.
- Vedlegg IV - i pkt 2.1.1. blir det henvist til Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Punkt 3.5, hvor det tidligere er henvist til New European Driving Cycle ( NEDC), utgår.
- Vedlegg VIII - det blir foretatt endringer når det gjelder ferdigoppbygde og etappevis oppbygde kjøretøy, opplysninger knyttet til vekt, frontareal, rullemotstand mv. I del 2 er henvisningene endret fra NEDC til WLTP for kjøretøykategori M1. Videre er det foretatt endringer i punkt 49 når det gjelder opplysninger om elektriske og elektriske hybrid kjøretøy.
- Endringene omtalt ovenfor kommer til anvendelse fra 1. januar 2023.
Forordning (EU) 2022/195 vedlegg II inneholder de konkrete endringer av opplysningsskjemaene som brukes i forbindelse med EU-typegodkjenning.
EU-hjemmel:
Forordning (EU) 2022/195 er en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2020/683 er foreløpig ikke implementert i norsk rett, men vil etter planen bli inntatt i ny forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil som vil bli vedtatt og tre i kraft 1. oktober 2022. Forordning (EU) 2022/195 vil bli implementert i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative kostnader utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten vil gå via EFTA's hurtigprosedyre, og vil derfor ikke bli behandlet i spesialutvalget.
.
Vurdering
Forordningen anses å være relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har vært representert i EU's tekniske komité for kjøretøy (TCMV), hvor forordningen har vært drøftet.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2022/195 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022R0195 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.01.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 05.05.2022 |
Dato returnert standardskjema: | 05.02.2022 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 23.09.2022 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 232/2022 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 24.09.2022 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 24.09.2022 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 24.09.2022 |