Gjenoppretting og avvikling av banker og verdipapirforetak: gjennomføringsbestemmelser
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/365 av 3. mars 2022 om endring av forordning (EU) 2018/1624 om fastsettelse av gjennomføringsmessige tekniske standarder med hensyn til prosedyrer, standardformularer og skjemaer for utlevering av opplysninger i forbindelse med avviklingsplaner for kredittinstitusjoner og investeringsselskaper i henhold til europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/59/EU
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/365 of 3 March 2022 amending Implementing Regulation (EU) 2018/1624 laying down implementing technical standards with regard to procedures, standard forms and templates for the provision of information for the purpose of resolution plans for credit institutions and investment firms pursuant to Directive 2014/59/EU of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 04.04.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.03.2022
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner
Status
Forodningen trådte i kraft i EU 24. mars 2022. Forordningen er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer forordning (EU) 2018/1624, som følge av at direktiv (EU) 2019/879 endrer minstekravet til summen av ansvarlig kapital og konvertibel gjeld ifølge direktiv 2014/59/EU. Forordningen (EU) 2018/1624 fastsetter krav til årlig rapportering av opplysninger i forbindelse med utarbeidelse av krisetiltaksplaner (og MREL) for kredittinstitusjoner og visse verdipapirforetak.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kunne tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det vil medføre noe kostnader knyttet til investeringer i IT-/rapporteringssystemer for foretakene.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Det er ikke behov for spesielle vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2022/365 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022R0365 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 09.03.2022 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |