Økologi - Import - Endrer liste over kontrollorgan i tredjeland
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/2049 av 24 oktober 2022 som endrer gjennomføringsforordning (EU) 2021/2325 som omhandler anerkjenning av visse kontrollorgan med hensikt om import av økologiske produkter til Unionen
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/2049 of 24 October 2022 amending Implementing Regulation (EU) 2021/2325 as regards the recognition of certain control authorities and control bodies for the purpose of importing organic products into the Union
EØS-notat | 05.09.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.11.2022
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 15.12.2022
Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2022/2049 endrer forordning (EU) 2021/2305 vedlegg I og II , som omhandler henholdsvis lister over anerkjente tredjeland og ekvivalente kontrollorgan med ansvar for kontroll av økologiske virksomheter og produkter i tredjeland.
I vedlegg I har et kontrollorgan i India mistet sin anerkjenning og er fjernet fra listen.
I vedlegg II er det gjennomført ulike endringer i listen over ekvivalente kontrollmyndigheter og kontrollorgan, og omfatter endringer i kontaktinformasjon og geografisk virkeområde. Det er tilbaketrekking av en rekke kontrollorgan for ulike tredjeland, og blant annet kontrollorgan som sertifiserer økologiske virksomheter i India (‘Control Union Certifications’, ‘Ecocert SA’, ‘Lacon GmbH’ and ‘OneCert International PVT Ltd’). Hovedårsaken til at flere kontrollorgan i India har mistet sin godkjenning er funn av etylenoksid i flere økologiske varepartier, og at de ikke har et tilfredsstillende kontrollsystem og ikke har gjennomført tilfredsstillende korrigerende tiltak.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført som en endringsforskrift til forskrift om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Endringsforskriften endrer § 4 bokstav f i økologiforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler som gjennomføres ved forordning (EU) 2022/2049 vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter.
Det er generelt et behov for regelmessige oppdateringer av lister over ekvivalente tredjeland og kontrollorgan. Det er Europa kommisjonen sitt hovedansvar å overvåke kontrollorgan og vurdere hvilke kontrollorgan som ikke lenger er anerkjente for å sertifisere økologiske virksomheter i tredjeland. Kontrollorgan som er slettet fra listen har alvorlige svakheter i kontrollsystemet, og endringen er nødvendig for å ivareta integriteten til økologiske produkter som importeres til EØS-området. Endringen kan på kort sikt få konsekvenser for blant annet tilgangen til protein fôrråvarer til Norge, men vi forventer at virksomheter som oppfyller økologiregelverket blir tilknyttet et nytt kontrollorgan om de ønsker å videreføre økologigodkjenningen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2022)2049 |
Rettsaktnr.: | 2022/2049/EU |
Basis rettsaktnr.: | 2021/2325 |
Celexnr.: | 32022R2049 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 20.10.2022 |
Frist returnering standardskjema: | 10.02.2023 |
Dato returnert standardskjema: | 19.12.2022 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 13.02.2023 |
Høringsfrist: | 11.04.2023 |
Frist for gjennomføring: |