Revisjon av Leketøyforskriften i forbindelse med EUs kjemikaliestrategi
Revisjon av direktivet (EF) 2009/48 for å møte målene i EUs kjemikaliestrategi for bærekraft
Revision of Directive (EC) 2009/48 to align with the goals of the EU Chemicals Strategy for Sustainability
EØS-notat | 01.12.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 15.11.2022
Spesialutvalg: Handelsforenklinger / Kjemikalier
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Status for prosessen kan følges på kommisjonens sider.
Sammendrag av innhold
EU planlegger en større revisjon av leketøydirektivet i forbindelse med kommisjonens evaluering av direktivet og for å følge opp EUs kjemikaliestrategi. Revisjonen har som mål å føre til bedre beskyttelse av barn mot eksponering av kjemikalier og bedre overholdelse og håndheving av direktivet.
Leketøydirektivet fastsetter kjemiske og fysiske sikkerhetskrav for leker som skal bringes i omsetning på markedet i EU/EØS. Gjennom kommisjonens evaluering av direktivet ble det identifisert flere svakheter ved direktivet som kan føre til dårligere beskyttelse av barns helse og sikkerhet, særlig fra kjemikalier i leketøy.
For å øke sikkerheten ved leker, og da særlig innhold av kjemikalier, vurderer kommisjonen følgende tiltak:
- En utvidelse av det generelle forbudet mot stoffer som er kreftfremkallende, mutagene eller repoduksjonstoksiske (CMR) til å inkludere flere stoffer/stoffgrupper slik som hormonforstyrrende stoffer, stoffer som påvirker immun-, respirasjons-, og nervesystemet, og stoffer som er giftige for spesifikke organer (målorgantoksisitet).
- Revisjon av unntakene fra det generelle CMR-forbudet.
- Tillate å innføre grenseverdier for kjemikalier i alle leker, ikke bare i leker for barn under 36 måneder.
- Etablere positivlister for stoffer som f.eks. fargestoffer og konserveringsmidler.
- Stille krav til merking av kjemisk sammensetning av leken, inkludert digital merking.
- Se på behovet for å adressere nye risikoer ved internett-tilkoblede leker eller leker med kunstig intelligens, som ikke allerede er dekket av annet EU-regelverk.
- Koble grenseverdier for kjemikalier i andre regelverk, som også har som mål å sikre leker, til leketøydirektivet.
For å bedre overholdelse og håndheving av direktivet, vurderer kommisjonen følgende tiltak:
- Å gjøre direktivet om til en forordning for å sikre økt harmonisering av regelverket innad i EU/EØS.
- Kreve et digitalt produktpass som skal inneholde utvalgt samsvarsdokumentasjon fra produsenten og kan virke som, eller erstatte, dagens samsvarserklæring.
- Økt bruk av EF-typeprøving (third party conformity assessment).
- Etablere en hurtigmekanisme for å håndtere plutselig risiko (sudden emerging risks) og samtidig ivareta integriteten av det indre markedet.
- Forbedre myndighetenes rapporteringsplikt av usikre leker og tolkning av regelverket.
- Identifisere indikatorer og nødvendig informasjon for fremtidig overvåkning og evaluering.
Listene over gir en oversikt over foreløpige forslag, og andre forslag kan bli lagt frem i løpet av prosessen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Hovedrettsakten – direktiv 2009/48/EF – er innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning nr. 127/2012 og gjennomført ved forskrift 18. november 2013 nr. 1403 om sikkerhet ved leketøy (leketøyforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringen styrker eksisterende EU-regelverk og vil derved gi økt beskyttelse av barns helse. Den samlede innstrammingen av kjemikaliepolitikken i Europa forventes på lengre sikt å medføre en betydelig reduksjon i omfanget av skader på mennesker og miljø som kan knyttes til kjemikaliebruk i Europa. Økte sikkerhetskrav for leker vil kunne medføre merkostnader for virksomhetene og myndighetene må sette av egne ressurser til forvaltning.
Sakkyndige instansers merknader
Direktoratet for samfunnssikkerhet (DSB) og Miljødirektoratet deltar i EUs arbeidsgruppe i tilknytning til dette regelverket. Norge deltar aktivt i arbeidet i EU knyttet til regelverket, blant annet i komiteer og ekspertgrupper i EU-kommisjonen, samt i spesielle workshops og andre møter som gjelder denne revisjonen.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 2009/48 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |