Evaluering av WEEE-direktivet

Evaluering WEEE-direktivet

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 24.04.2023

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Kommisjonen gjennomfører i 2022 og 2023 en evaluering av WEEE-direktivet (2012/19/EU). Som en del av dette arbeidet ble det i 2022 gjennomført en åpen høring i starten av evalueringsarbeidet hvor Norge ga innspill.

Kommisjonen har varslet en ny åpen høring i 2023 og møte med ekspertgruppen høsten 2023. Innspillene vil tas med i arbeidet med evalueringen.  

Sammendrag av innhold

WEEE-direktivet (2012/19/EU) bygger på prinsippet om at forurenser skal betale, og pålegger produsenter av elektriske og elektroniske produkter (EE-produkter) å sørge for forsvarlig håndtering av produktene når de ender som avfall. Direktivet er en revisjon av det opprinnelige direktivet som ble vedtatt i 2002 (2002/96/EC).

EE-avfall er en av de raskest voksende avfallsstrømmene, både i EU og globalt. EE-avfall inneholder helse- og miljøfarlige stoffer og må derfor håndteres forsvarlig for å unngå spredning av miljøgifter. I tillegg består EE-avfall av materialer, inkludert kritiske råvarer, som det er viktig å få med i produksjon av nye produkter. Ombruk og materialgjenvinning av EE-avfall er avgjørende bidrag inn i en sirkulær økonomi. Økende forbruk og teknologisk utvikling og digitalisering kan gi økte utfordringer med denne avfallsstrømmen i årene fremover, samtidig som teknologisk utvikling også kan bidra til smartere bruk av EE-produkter som bidrar til at mindre mengder kasseres.

Europakommisjonen evaluerer direktivet i 2022 og 2023, og vil vurdere en revidering av direktivet basert på denne evalueringen. Evalueringen inkluderer en vurdering av effekten av dagens direktiv og i hvilken grad direktivet bidrar til en sirkulær økonomi og miljømessig forsvarlig håndtering av elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall). Det vil både bli sett på selve direktivet og de underliggende rettsaktene. Evalueringen vil også inkludere erfaringer og beste praksis fra medlemslandene.

Evalueringen vil se særskilt på områder hvor gjennomføring av direktivet har vært spesielt utfordrende:

  • Oppnåelse av innsamlingsmålet for EE-avfall
  • Å sikre forsvarlig håndtering av EE-avfallet
  • Gjennomføring av krav til utvidet produsentansvar, spesielt for netthandel
  • Bekjempelse av ulovlig aktivitet og dårlig praksis i hele avfallsskjeden

Som en del av evalueringen vil det bli samlet inn og vurdert data om juridiske, miljømessige, økonomiske, sosiale, arbeidsrelevante, helsemessige og teknologiske aspekter og utviklingstrender relatert til EE-avfall.

Merknader

WEEE-direktivet 2012/19/EU er hjemlet i EU-traktatens artikkel 192 om miljø. Rettsakten er et såkalt minimumsdirektiv som åpner for at nasjonale myndigheter kan stille strengere krav. Direktivet er gjennomført hovedsakelig i avfallsforskriften kapittel 1 om kasserte elektriske og elektroniske produkter (EE-avfall). Krav til merking og informasjonskrav rettet mot produsenter er gjennomført i produktforskriften § 2a-10.

Norge har hatt nasjonale regler for innsamling og behandling av EE-avfall siden 1999, før det første EU-direktivet om EE-produkter ble vedtatt. Dette er hensyntatt ved gjennomføring i norsk rett.

Rettslige konsekvenser

En eventuell fremtidig revidering av direktivet som følge av evalueringen må antas å føre til behov for endring av norsk regelverk, herunder avfallsforskriften kapittel 1.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Det reviderte regelverket forventes å kunne medføre kostnader for produsent/importør, samtidig som det kan oppstå et mer effektivt marked for sekundære råvarer fra EE-avfall. Regelverket kan ha potensiale til å generere nye jobber i EØS-området, og kan bidra til økt aktivitet knyttet til ombruk og materialgjenvinning av EE-avfall i Norge.

De totale økonomiske og administrative konsekvensene avhenger av hvordan et eventuelt revidert regelverket blir.

Sakkyndige instansers merknader

Norge ga i 2022 innspill til høringen som var grunnlag for evalueringen.

Vurdering

En revidering av WEEE-direktivet vil kunne påvirke norske interesser. Blant annet som følge av dagens særnorske krav og norsk organisering av produsentansvarsordningen.

Andre opplysninger

Lenke til EUs nettside for evaluering av WEEE-direktivet: Waste from electrical and electronic equipment – evaluating the EU rules (europa.eu)

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2012/19/EU

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: