Kvikksølvforordningen: tannamalgam og andre kvikksølvtilsatte produkter
Forslag til endring i Europaparlamentet og Rådets forordning (EU) 2017/852 om kvikksølv som omhandler tannamalgam og produksjon-, import- og eksportforbud av andre kvikksølvtilsatte produkter
Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulation (EU) 2017/852 of the European Parliament and of the Council of 17 May 2017 on mercury as regards dental amalgam and other mercury-added products subject to manufacturing, import and export restrictions
EØS-notat | 26.10.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.08.2023
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: IV. Kjemikalier, industriell risiko og bioteknologi
Status
Forslaget fra EU-kommisjonen var på høring i EU frem til 8. september 2023 og skal behandles i Europaparlamentet og Rådet.
EØS-notat for forslaget ble forelagt spesialutvalget for miljø ved skriftlig prosedyre (17.10.23 - 25.10.23).
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil gjennomføres i produktforskriften § 2-4 som er den bestemmelsen som gjennomfører EUs kvikksølvforordning i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten er vurdert til ikke å medføre vesentlige administrative og/eller økonomiske konsekvenser. I Norge benyttes ikke lenger kvikksølv i tannbehandling. Videre er det ikke kjent at det finnes norske produsenter av lysstoffrør/lamper som vil rammes av et forbud mot produksjon.
Sammendrag av innhold
Kvikksølv er en av de farligste miljøgiftene vi kjenner til og kan gi skade på mennesker, dyr og miljø. Kvikksølvforordningen ((EU) 2017/852) har til formål å beskytte helse og miljø mot utslipp av kvikksølv. Forslaget til endring bidrar til å oppnå dette formålet ved innføring av ytterligere restriksjoner på gjenværende bruk av kvikksølv i EU og gjelder:
- tannamalgam,
- kvikksølvtilsatte produkter.
Med dette forslaget sikrer Kommisjonen en ytterligere utfasing av kvikksølv i tråd med EUs kjemikaliestrategi og handlindsplan for null forurensning.
Tannamalgam
EU kommisjonen foreslår å endre artikkel 10 i kvikksølvforordningen ved at det fra 1. januar 2025 innføres forbudt mot:
- bruk av amalgam til tannbehandling, unntatt når en tannlege vurderer det som strengt nødvendig basert på de spesifikke medisinske behovene til en pasient
- produksjon og eksport av tannamalgam.
Kvikksølvtilsatte produkter
EUs kvikksølvforordning ((EU) 2017/852), inneholder et forbud mot eksport, import og fremstilling av visse produkter med tilsatt kvikksølv i artikkel 5. Produktene er listet opp i vedlegg II til forordningen. EU kommisjonen foreslår nå å legge til enkelte produkter til denne listen. Bakgrunnen for å legge til produktene er at produksjon og eksport av disse produktene til tredjeland medfører utslipp av kvikksølv. De aktuelle produktene er underlagt restriksjoner gjennom RoHS-direktivet, og forslaget sikrer derfor en oppfølging og overensstemmelse med RoHS-direktivet.
Forslaget går ut på å forby eksport, import og produksjon av følgende produkter med tilsatt kvikksølv innen visse angitte datoer:
- Kompaktlysrør (CFL) for allment belysningsformål som ikke er dekket av 3 og 3(a)
- Tribandsfosfor lineære lysrør (LFL) for allment belysningsformål som ikke er dekket av 4(a)
- Halofosfatfosfor lineære lysrør (LFL) for allment belysningsformål som ikke er dekket av 4 (b)
- Tribandsfosfor non-lineære lysrør
- Halofosfatfosfor non-lineære lysrør
- Høytrykk natrium (damp) lamper (HPS) for allment belysningsformål
Vurdering
Forslaget anses som EØS-relevant og akseptabelt med de tilpasninger som allerede gjelder for kvikksølvforordningen.
EUs kvikksølvforordning ((EU) 2017/852), er gjennomført med materielle og tekniske tilpasninger. Blant annet er det gjort tilpasninger til artikkel 5, som forbyr import, eksport og produksjon av kvikksølvtilsatte produkter. Tilpasningene går ut på at bestemmelser i forordningen som omhandler import og eksport, ikke skal benyttes mellom EU og EFTA-statene. Dette er fordi handel med tredjeland er utenfor formålet med EØS-avtalen. EFTA-statene kan likevel beholde strengere import- og eksportrestriksjoner. Dette har Norge i det generelle forbudet i produktforskriften § 2-3 mot å produsere, importere, eksportere, omsette og bruke stoff eller stoffblandinger og produkter som inneholder kvikksølv eller kvikksølvforbindelser.
Forslaget om endringer i artikkel 10 som gjelder å forby bruk av, samt produksjon og eksport av tannamalgam, vil ikke endre rettstilstanden i Norge, da tannamalgam allerede rammes av det generelle forbudet i produktforskriften § 2-3. Siden forslaget også går ut på å forby eksport av tannamalgam, vurderes det om det skal gjøres tilpasninger til den foreslåtte bestemmelsen i artikkel 10 nr. 7 ved innlemmelse av rettsakten i EØS-avtalen.
Siden eksport- og importrestriksjonene i artikkel 5 ikke skal benyttes mellom EU og EFTA-landene, får denne i Norge kun betydning for produksjon av kvikksølvtilsatte produkter. Det samme gjelder vedlegg II som er hjemlet i artikkel 5, og hvor de kvikksølvtilsatte produktene er foreslått lagt til. Det vil likevel være forbudt å bringe i omsetning og å eksporte de aktuelle kvikksølvtilsatte produktene i henhold til de eksisterende bestemmelsene i produktforskriftens § 2a-3 og § 2a-4.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2023)395 |
Basis rettsaktnr.: | 2017/852 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |