Direktivforslag om endringer i vanndirektivet 2000/60/EF, EQS-direktivet 2008/105/EF og grunnvannsdirektivet 2006/118/EF

Forslag til direktiv fra Europaparlamentet og Rådet om endringer av vanndirektivet 2000/60/EF, EQS-direktivet 2008/105/EF og grunnvannsdirektivet 2006/118/EF

Proposal for a Directive amending Directive 2000/60/EC establishing a framework for Community action in the field of water policy, Directive 2006/118/EC on the protection of groundwater against pollution and deterioration and Directive 2008/105/EC on environmental quality standards in the field of water policy

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 04.12.2023

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Sammendrag av innhold

I oktober 2022 vedtok Europakommisjonen et forslag om å revidere listen over prioriterte stoffer i overflate- og grunnvann. Kommisjonen forslår et direktiv fra Europaparlamentet og Rådet om endringer av vanndirektivet 2000/60/EF, EQS-direktivet (miljøkvalitet/observasjonsliste stoffer i vann) 2008/105/EF og grunnvannsdirektivet 2006/118/EF. Forslaget innebærer både nye tillegg til listen over prioriterte stoffer, og oppdaterte kvalitetsstandarder for stoffer som allerede står på listen.

Bakgrunn

Vanndirektivet er rammeverket for bærekraftig forvaltning av Europas overflatevann og grunnvannsforekomster, og EQS-direktivet og grunnvannsdirektivet er utfyllende "datterdirektiver". Grunn- og overflatevannforekomster er viktige kilder til drikkevann, sikrer biologisk mangfold, er en ressurs for bønder og industri, produsent av elektrisitet og varme og et transportmiddel. Samtidig er både grunn- og overflatevannforekomster fremdeles under press fra forurensning.

Direktivene inkluderer lister over prioriterte stoffer og kvalitetsstandarder, og krav om regelmessig gjennomgang av disse. EU har identifisert to problemer som adresseres gjennom forslaget til endringer. For det første vises det til behovet for en beskyttelse av økosystemer og menneskers helse mot risiko for tilstedeværende og/eller nye kilder til eller blandinger av kilder til forurensning. For det andre vises det til at miljøgifter og kvalitetsstandarder innad i EU varierer.

Det ligger bestemmelser i de tre direktivene om at reglene vedrørende miljøgifter i både overflate- og grunnvann skal oppdateres hvert 6. år. Dette er derfor en oppdatering som skjer regelmessig. Oppdateringen er et viktig bidrag til EUs ambisjon om å ha et miljø fritt for skadelig forurensning innen 2050 utpenslet i den grønne given. Forslaget er også knyttet til en rekke andre initiativer gjennom den grønne given.

Stofflistene i både EQS-direktivet og grunnvannsdirektivet skulle vært revidert i 2019, men dette ble utsatt i påvente av evaluering (Fitness Check) av vanndirektivet og datterdirektivene. Dette er bakgrunnen for at Kommisjonen i 2022 nå vedtok et forslag om å revidere listen over prioriterte stoffer i overflate- og grunnvann.

Forslag til nytt direktiv

Overordnet skal forslaget øke beskyttelsen av naturlige økosystemer og EUs borgere. Videre søkes det å øke effektiviteten og redusere den administrative byrden ved lovgivning. På denne måten vil en tilrettelegge for en raskere respons på nye risikoer.

De overordnede kravene munner ut i fem mål for forslaget:

  1. Oppdatere listen over prioriterte stoffer i overflatevann og grunnvann gjennom å legge til stoffer eller ta stoffer av listen samt oppdatere grenseverdier for eksisterende stoffer. 
  2. Forbedre overvåkning av stoffblandinger for å vurdere risiko av kombinasjonseffekter og hensynta sesongvariasjoner i konsentrasjoner.
  3. Bedre harmonisering av hvordan forurensning i overflatevann og grunnvann er regulert i EU.
  4. Legge til rette for en mer effektiv gjennomføring av regelverk slik at reguleringen raskere oppdateres i tråd med vitenskapelige råd.
  5. Forbedre tilgang, åpenhet og gjenbruk av data, sørge for økt etterlevelse av regelverk, redusere administrativt arbeid og øke harmoniseringen med annet relevant kjemikalieregelverk.

Forslaget innebærer både 25 nye tillegg på listen over prioriterte stoffer, og en oppdatering av kvalitetsstandardene for en rekke stoffer som allerede er på listen. Hovedsakelig gjøres standardene strengere på grunn av bevis som indikerer en høyere risiko enn opprinnelig identifisert. De foreslåtte tilleggene utgjør veldokumenterte risikoer for natur og menneskers helse.

Forslaget omfatter en rekke endringer om hvordan forurensende stoffer som miljøgifter, tungmetaller og legemidler skal overvåkes og klassifiseres i henhold til vanndirektivet. Endringene går i hovedsak ut på hvilke stoffer som skal være med å definere kjemisk tilstand i overflatevann og grunnvann. I tillegg er det en rekke andre endringer knyttet til rutiner for rapportering, revisjon av prioritetslisten og verktøy for å innhente overvåkningsdata.

Dersom forslaget godkjennes av Rådet og Europaparlamentet, vil medlemsstatene bli pålagt å treffe tiltak for å redusere utslippene av disse stoffene der det er nødvendig for å oppfylle kvalitetsstandardene.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Endringene av prioritetslisten for overflatevann og grunnvann medfører behov for å endre vedlegg VIII og vedlegg IX i vannforskriften, slik at vannforskriften fortsatt skal være i tråd med gjeldende versjon av vanndirektivet med tilhørende datter-rettsakter. I tillegg vil endringen av status for vannregionspesifikke stoffer, slik at de skal vurderes under kjemisk tilstand og ikke som et økologisk støtteelement, medføre at det er behov for endring i vannforskriftens vedlegg V. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Endringene i form av nye tillegg på listen over prioriterte stoffer og strengere standarder kombinert med endringer knyttet til overvåking, rutiner for rapportering og analyse vil kunne innebære både økonomiske og administrative konsekvenser. Disse konsekvensene vil vurderes nærmere.

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.: KOM(2022)540
Basis rettsaktnr.: 2000/60/EF

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker