Typegodkjenningsforordningen 2018 for motorvogner: endringsbestemmelser om visse kjøretøyer og oppdatering av programvare

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/2236 av 20. juni 2022 om endring av vedlegg I, II, IV og V til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/858 med hensyn til tekniske krav til kjøretøyer produsert i ubegrensede eller små serier, helautomatiske kjøretøyer produsert i små serier og kjøretøyer til særlig bruk, og med hensyn oppdatering av programvare

Commission Delegated Regulation (EU) 2022/2236 of 20 June 2022 amending Annexes I, II, IV and V to Regulation (EU) 2018/858 of the European Parliament and of the Council as regards the technical requirements for vehicles produced in unlimited series, vehicles produced in small series, fully automated vehicles produced in small series and special purpose vehicles, and as regards software update

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 21.01.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer

Status

Forordningen ble vedtatt 20. juni 2022 og kom til anvendelse i EU fra 6. desember 2022.

Forordningen var på nasjonal høring i Norge sommeren 2023.

Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen 5. juli 2023, beslutning nr. 177/2023. Endringsforskrift ble vedtatt 23.08.23 og kunngjort samme dag. Form 1 ble sendt ESA 24.08.23.

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2022/2236 endrer vedlegg I, II, IV og V til forordning (EU) 2018/858 når det gjelder tekniske krav til kjøretøy som produseres i ubegrensede serier, små serier, helautomatiserte kjøretøy som produseres i små serier og kjøretøy for spesielle formål – samt softwareoppdatering. Forordning 2022/2236 medfører en omfattende omstrukturering av vedleggene til 2018/858, se nedenfor.

Artikler

I artikkel 1 fremgår det hvilke vedlegg som er endret i forordning (EU) 2018/858 som følge av ny forordning (EU) 2022/2236:

  • Vedlegg I i forordning (EU) 2018/858 endres ved samme vedlegg i denne forordningen.
  • Vedlegg II i forordning (EU) 2018/858 endres ved samme vedlegg i denne forordningen.
  • Vedlegg IV i forordning (EU) 2018/858 endres ved vedlegg III i denne forordningen.
  • Vedlegg V i forordning (EU) 2018/858  endres ved vedlegg IV i denne forordningen.  

Artikkel 2 inneholder følgende overgangsbestemmelser

  • Med virkning fra 6. juli 2022 skal nasjonale myndigheter nekte å gi EU-typegodkjenning for kjøretøy eller nasjonal typegodkjenning for nye typer kjøretøy, dersom produsenten utfører programvareoppdateringer som f.eks påvirker kjøretøyenes typegodkjente egenskaper etter registrering, dersom disse kjøretøyene etter oppdateringen ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som er endret i samsvar med vedlegg II i denne forordningen når det gjelder programvareoppdatering.
  • Med virkning fra 6. juli 2022 kan nasjonale myndigheter ikke nekte å gi forlengelse av EU-typegodkjenninger for kjøretøy eller nasjonale typegodkjenninger, dersom produsenten utfører programvareoppdateringer som påvirker kjøretøyenes typegodkjente egenskaper etter registrering, dersom disse kjøretøyene oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til vedlegg II i denne forordning, når det gjelder programvareoppdatering.
  • Med virkning fra 7. juli 2024 skal nasjonale myndigheter, av grunner knyttet til programvareoppdatering, vurdere samsvarssertifikater knyttet til nye kjøretøy som ikke lenger er gyldige i henhold til artikkel 48 i forordning (EU) 2018/858 og forbyr registrering, omsetning eller ibruktakelse av kjøretøy, dersom produsenten utfører programvareoppdateringer som påvirker kjøretøyets typegodkjente egenskaper etter registrering, dersom kjøretøyene ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til vedlegg II når det gjelder programvareoppdatering.
  • Med virkning fra 7. juli 2024 skal nasjonale myndigheter av grunner knyttet til programvareoppdatering nekte å gi EU-typegodkjenning for kjøretøy eller nasjonal typegodkjenning for nye kjøretøytyper, dersom disse kjøretøyene oppfyller ikke kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til vedlegg II, når det gjelder  programvareoppdatering.
  • Med virkning fra 7. juli 2024 skal nasjonale myndigheter nekte å gi EU-typegodkjenning for for kjøretøy produsert i små serier eller kjøretøy beregnet for spesielle formål, dersom disse kjøretøyene ikke oppfyller kravene i Forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til punkt 2 tabell 1 og punkt 4 i vedlegg II til denne forordning.
  • Med virkning fra 7. juli 2026 skal nasjonale myndigheter vurdere samsvarssertifikater for nye kjøretøyer produsert i små serier eller kjøretøy beregnet for spesielle formål som ikke lenger er gyldige ved bruk av artikkel 48 i forordning (EU) 2018/858 og forby registrering, markedsføring og bruk av slike kjøretøy, dersom kjøretøyene ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til punkt 2 tabell 1 og punkt 4 i vedlegg II til denne forordning.
  • Med virkning fra 7. juli 2026 skal nasjonale myndigheter, av grunner knyttet til programvareoppdatering, vurdere samsvarssertifikater knyttet til nye ferdigbygde kjøretøy som ikke lenger er gyldige for søknadsformålet i artikkel 48 i forordning (EU) 2018/858 og forby registrering, markedsføring og ibruktagelse av slike kjøretøy dersom de ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i samsvar med vedlegg II, med hensyn til programvareoppdatering
  • Med virkning fra 7. juli 2029 skal nasjonale myndigheter, av årsaker knyttet til programvareoppdatering, vurdere samsvarssertifikater knyttet til nye etappevis ferdigstilte kjøretøy som ikke lenger gyldige etter artikkel 48 i forordning (EU) 2018/858 - og forby registrering, markedsføring og ibruktaking slike kjøretøy dersom de ikke oppfyller kravene i forordning (EU) 2018/858 som endret i henhold til vedlegg II til denne forskriften, når det gjelder programvareoppdatering

I artikkel 3 fremgår det at forordningen trer i kraft tyvende dagen etter at den har vært offentliggjort i EU-tidende.

Vedlegg

Alle nevnte vedlegg nedenfor har fått endret struktur som følge av forordning (EU) 2022/2236, tilsvarende ny struktur i sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144. Mens vedleggene frem til nå har hatt fortløpende, tilfeldig nummering for kravområder fra 1:Støy.. til 72:eCall medfører den nye strukturen et tematisk oppsett med 8 hovedtemaer hvorunder kravområdene (totalt 120 stk p.t.) er logisk innplassert. Denne restruktureringen medfører at det blir lettere å orientere seg i vedleggene. Frem til desember 2024 tillater imidlertid EU at fabrikanter - om ønskelig - dokumenterer etter den gamle strukturen, men fra nevnte tidspunkt blir den nye strukturen påbudt i dokumentasjonssammenheng. I en overgangsperiode vil det derfor bli et tosporet dokumentasjonsregime.  

Vedleggene er systematisert i følgende 8 hovedtemaer:

  • A - Sikringssystemer, kollisjonstest, framdiftsystemets integritet og elsikkerhet ved høyspenning
  • B - Myke trafikanter, utsyn og synlighet
  • C - Chassis, bremser, dekk og styreinnretninger
  • D - Instrumenter i kjøretøyet, elektrisk system, kjøretøyets lyssystemer og beskyttelse mot uautorisert bruk, herunder cyberangrep. 
  • E - Fører- og systematferd
  • F - Kjøretøyets generelle konstruksjon og funksjon. 
  • G - Avgass, miljøprestasjoner og utslipp 
  • H - Adgang til kjøretøyinformasjon og softwareoppdatering

Endring vedlegg I 

I vedlegg 1 er det i del C lagt inn to nye kjøretøybetegnelser i tabellen

  • Nytt punkt 5.5 (DF)  Link-påhengsvogn: En påhengsvogn med et femte hjul lengst bak som gjør det mulig å trekke ytterligere en påhengsvogn.
  • Nytt punkt 5.6 (DG)  Link-slepevogn med dragstang: En slepevogn med dragstang med ett femte hjul lengst bak som gjør det mulig å trekke ytterligere en påhengsvogn.

Bakgrunnen for at disse er lagt til er for å imøtekomme kravene som fremgår av forordning 2022/1362 om aerodynamiske innretninger på kjøretøyklasse O for å minske CO2 utslippene fra kjøretøyet som trekker hengerne.

Endringer i vedlegg II

Vedlegg II til forordning 2018/858 er totaloppdatert med nye henvisninger  – i dette tilfelle er det henvist til sikkerhetsforordning 2019/2144 som trådte i kraft 1. juli 2022. 

I tillegg 1 til vedlegg II er det en oppdatert oversikt over forordninger når det gjelder EU-typegodkjenning av kjøretøy som fabrikkeres i små serier jf. artikkel 41 i forordning (EU) nr. 2018/858 ved at det henvises til sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144

Endring i vedlegg III

Henvisningene i dette vedlegget er oppdatert ved at det henvises til forordning (EU) 2019/2144.

Endringer i vedlegg V

I vedlegg IV er antallet helautomatiserte kjøretøy som kan godkjennes i små serier regulert, hvor antallet f.o.m. 6. desember 2022 er 1500. for kjøretøy i kategori M og N

Merknader
EU-hjemmel

Delegert forordning (EU) 2022/2236 er vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.

Rettslige konsekvenser

Basisforordning (EU) 2018/858 er implementert i forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften). Her vil også forordning (EU) 2022/2236 bli implementert.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordningen antas ikke å få særlige økonomiske eller administrative konsekvenser utover det som trengs for å implementere rettsakten i norsk forskrift. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Forordningen går etter EFTA-sekretariatets fast-track prosedyre, og vil derfor ikke bli behandlet i Spesialutvalget for Transport. 

 

Vurdering

Forordningen anses som relevant og akseptabel for Norge.

Andre opplysninger

Norge har deltatt i TCMV (EU's tekniske komite for kjøretøy), der forordningen har blitt drøftet.

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2022/2236
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32022R2236

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 28.07.2022
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema: 28.07.2022
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 05.07.2023
Nummer for EØS-komitebeslutning: 177/2023
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring:
Dato varsling til ESA om gjennomføring:

Lenker