Endring av kriterier for fastsettelse av sikkerhetslisten
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2023/661 om endring av forordning (EU) 2111/2005 for fellesskapets kriterier for innlemming og fjerning av luftfartsselskap fra sikkehetslisten
Commission Delegated Regulation (EU) 2023/661 of 2 December 2022 amending Regulation (EC) No 2111/2005 of the European Parliament and of the Council on the common criteria to consider the implementation or lifting of an operating ban at Union level
EØS-notat | 18.10.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 31.05.2023
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Kommisjonen presenterte utkast til delegert forordning for EUs ekspertgruppe for flysikkerhet 13. oktober 2022. Forslaget er utarbeidet av EU-kommisjonen, og var publisert på offentlig høring på KOMs nettsted
«Have your say» med frist 26. oktober 2022. Forordningen inngår i en pakke med forordninger om tredjelandsoperatører og sikkerhetslisten som ble etablert for flere år siden. Kommisjonen har nå gjennomført
en evaluering av reglene, for å sikre at de er egnet og oppdatert. Det ble her avdekket en del området for forbedring, som nå er samlet opp for å gjennomføres i denne pakken på tre forordninger.
Forordning (EU) 2023/660 fastsetter detaljerte regler for endring av EUs sikkerhetsliste over luftfartsoperatører som er underlagt driftsforbud i EU/EØS-området (se eget EØS-notat).
Forordning (EU) 2023/659 endrer forordning (EU) 452/2014 om godkjenning av luftfartsoperatører fra tredjeland (se eget EØS-notat).
Sammendrag av innhold
Forordning 2111/2005 sørger for etableringen av en fellesskapsliste av flyselskaper underlagt driftsforbud innenfor Fellesskapet. Etableringen av listen er basert på felles kriterier for å pålegge et flyselskap driftsforbud. Kriteriene fremgår av Annexet til forordning 2111/2005.
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2023/661 oppdaterer forordning (EU) 2111/2005 ved å oppheve Annexet, og erstatte det med et nytt Annex. Forordning 2023/661 endrer Annexet ved å ta inn nye kriterier for oppføring og fjerning av luftfartsselskaper fra sikkerhetslisten.
Tilføyelse i Annexet punkt A. 1. (e)
Avsnittet tar inn en bestemmelse om at opplysninger som er samlet inn i forbindelse med godkjenning av tredjelandsoperatører (TCO) skal tas med i vurderingen av om et luftfartsselskap skal tas inn på sikkerhetslisten. Dette gjelder både opplysninger man har fått ved søknad om TCO-godkjenning eller ved løpende vurdering av tredjelandsoperatører. Søknader og overvåkning av TCO-operatører gjøres av EASA, det samme gjelder suspensjon eller opphevelse av en tredjelandsgodkjenning.
Tilføyelse i Annexet punkt B.
Det gis her en liste over hvilke kriterier som kan legges til grunn når et luftfartsforetak skal fjernes fra sikkerhetslisten. Det kreves verifiserbar dokumentasjon på lukking av eventuelle avvik som er oppdaget og som førte til at selskpet ble satt på sikkerhetslisten. Dette gjelder både selskapet og den myndighet som sertifiserer selskapet. Verifiserbar dokumentasjon på at den sertifiserende myndighet opprettholder et forsvarlig tilsyn og følger de vedtatte sikkerhetsnormer, samt tilfredstillende opplysninger i TCO-prosessen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2023/661 er hjemlet i forordning (EU) 2111/2005. Sistnevnte forordning er tatt inn i EØS-avtalen og EØS-gjennomført i Norge gjennom forskrift 4.12.2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerer om identiteten til et flyselskap som skal utføre en flyreise.Gjennomføring av forordning (EU) 2023/661 vil skje gjennom endring av denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av forordning (EU) 2023/661 forventes ikke å få noen direkte konsekvenser for norske markedsaktører eller norske myndigheter. Reglene i forordningen retter seg mot kommersielle luftfartsoperatører fra land utenfor EU/EØS, i tillegg til at reglene gjelder for EASA selv, dvs. EASAs behandling av slike saker.
Sakkyndige instansers merknader
Det er ikke gjennomført høring i saken da endringene ikke vil få konsekvenser for norske markedsaktører og reglene håndheves av EASA.
Vurdering
Luftfartstilsynet mener forordning (EU) 2023/661 vil bidra til å forbedre saksbehandlingen av hvilke selskaper som skal inn på sikkerhetslisten og hvilke som skal tas ut. Ved å ta hensyn til opplysninger fremkommet i EASAs godkjenning av tredjelandsoperatører, vil det gi et bedre grunnlag for beslutningene. Dette ventes igjen å bidra til bedre flysikkerhet i EU/EØS-området.
Luftfartstilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2023/661 |
Basis rettsaktnr.: | 2111/2005 |
Celexnr.: | 32023R0661 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 24.01.2023 |
Frist returnering standardskjema: | 16.05.2023 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |