Fo. 2023/173 plantevernmiddelrester (MRL)

Kommisjonsforordning (EU) 2023/173 av 26. januar 2023 som endrer vedlegg II og III til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for 1-metyl-3-(trifluorometyl)-1H-pyrazole-4-karboksamid (PAM), sycloksydim, cyflumetofen, cyflutrin, metobromuron og pentiopyrad i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2023/173 of 26 January 2023 amending Annexes II and III to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for 1-methyl-3-(trifluoromethyl)-1H-pyrazole-4-carboxamide (PAM), cycloxydim, cyflumetofen, cyfluthrin, metobromuron and penthiopyrad in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 24.03.2023

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.06.2023

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.   

Sammendrag av innhold

Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for de active stoffene 1-metyl-3-(trifluorometyl)-1H-pyrazole-4-karboksamid (PAM), sycloksydim, cyflumetofen, cyflutrin, metobromuron og pentiopyrad.  

Pentiopyrad (1-metyl-3-(trifluorometyl)-1H-pyrazole-4-karboksamid PAM er en hovedmetabolitt), sycloksydim, cyflumetofen og metobromuron er godkjent som aktive stoffer (plantevernmiddel) i EU/EØS. Av disse aktive stoffene er kun sykloksydim godkjent brukt som plantevernmiddel i Norge.  

Cyflutrin er ikke lenger godkjent som aktivt stoff i EU/EØS og det er ikke lenger noe godkjent bruk av stoffet i EU/EØS.  

For 1-metyl 3-(trifluorometyl)-1H-pyrazole-4-carboksamide (PAM) og metobromuron er det ikke fastsatt noen spesifikke MRLer i forordning No 396/2005 og standardgrenseverdien på 0,01 mg/kg gjelder derfor som beskrevet i artikkel 18 i Plantevernmiddelrestforordningen (396/2005). 

EFSA anbefalte i forbindelse med revurdering av eksisterende grenseverdier for stoffet beta-cyflutrin og cyflutrin etter artikkel 12 i forordning 396/2005 å beholde restdefinisjonen som ‘cyflutrin, inkludert andre blandinger av constituent isomere (sum av isomere)’. Fordi beta-cyflutrin er en isomer of cyflutrin vil MRLer fastsatt for cyflutrin også dekke rester av beta-cyflutrin. Begge stoffene er ikke lenger godkjent som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU. EFSA har derfor risikovurdert Codex grenseverdier for cyflutrin og importtoleranse MRLer. Det er også tatt hensyn til behov for grenseverdier i animalske produkter på bakgrunn av godkjent bruk av cyfluthrin som veterinært legemiddel for storfe og sau, her gjenspeiles grenseverdier som er satt i forordning (EU) No 470/2009.   

EFSA har revurdert grenseverdier for stoffet (art. 12). Det fastsettes på bakgrunn av EFSAs anbefalinger lavere grenseverdier (MRL) for cyflutrin i epler, pærer, poteter, paprika/chilipepper, hodekål, ‘krydder frukt’, ‘Krydder i form av røtter og jordstengler’, svin (muskel, lever, kidney), storfe (muskel, lever, nyrer), sau (muskel, lever, nyrer), geit (muskel, lever, nyrer) hestedyr (muskel, lever, nyrer), fjørfe (muskel, fett, lever), hestemelk og fugleegg.  Det fastsettes på bakgrunn av EFSAs anbefalinger høyere grenseverdier for cyflutrin i grapefrukt, appelsin, sitron, lime, mandariner, tomater, aubergin, rapsfrø/canolafrø, bomullsfrø. MRLer beholdes eller fastsettes som anbefalt av EFSA for soyabønner, fett (svin, storfe, sau, geit, hestedyr), melk (storfe, sau og geit).   

Når det gjelder CODEX grenseverdi(CXL) for cyflutrin i blomkål (CXL har ikke vært implementert i EU) identifiserte EFSA mulig akutt helsefare for europeiske forbrukere ved risikovurdering av CXL for blomkål og grenseverdien for blomkålen. MRL for blomkål fastsettes derfor ved standardgrenseverdien (kvantifiseringsgrensen) 0,01 mg/kg. En tidligere EU MRL for blomkål som ikke medfører helsefare for forbruker oppheves fordi det ikke lenger er godkjent bruk av stoffet i EU/EØS.  

EFSA har vurdert at  MRLene for cyflutrin i bygg og hvete manglet noe dokumentasjon og disse grenseverdiene ble derfor fastsatt som midlertidige grenseverdier med frist på to år for å levere manglende dokumentasjon.  

For det aktive stoffet sycloxydim har EFSA revurdert grenseverdiene etter artikkel 12. På bakgrunn av EFSAs anbefalinger ble det fastsatt lavere grenseverdier for epler, pærer, aprikoser, fersken, spisedruer og vindruer, sellerirot, erter (friske, med belg), fennikel artisjokk, rapsfrø/canolafrø, sukkerbeterøtter og fjørfe (muskel, fett, lever). På bakgrunn av EFSAs anbefalinger ble det fastsatt høyere grenseverdier for jordbær, poteter, søtpoteter, rødbeter, pepperrot, pastinakk, persillerot, reddiker, havrerot, kålrot, hvitløk, sjalottløk, brokkoli, blomkål, rosenkål, hodekål, knutekål, rucola, rød sennep, spede bladvekster (Baby leaf crop) (inkludert kålvekster), portulakk, mangold/bladbete, ‘urter og spiselige blomster’, bønner (uten belg), linser, lupiner/lupinbønner, valmuefrø, solsikkefrø, sennepsfrø, bomullsfrø, agurkurtfrø, storfe (muskel, fett, nyrer), sau (muskel, fett, nyrer), geit (muskel, fett, nyrer), hestedyr (muskler, fett, nyrer),melk (storfe, sau, geit, hest) og fugleegg.  

Det er nylig fastsatt en grenseverdi for sycloksydim i jordbær som beholdes. Øvrige grenseverdier for sycloksydim beholdes, men noen av grenseverdiene ble fastsatt som midlertidige grenseverdier med krav om å levere noe manglende dokumentasjon.   

For cyflumetofen har EFSA revurdert grenseverdiene (artikkel 12 vurdering) 

Eksisterende grenseverdier for sitrusfrukter’, ‘trenøtter’, ‘kjernefrukt’, aprikoser, fersken, spisedruer og vindruer, jordbær, azarolhagtorn, kaki, tomater, auberginer, agurk og humle beholdes på bakgrunn av EFSA anbefaling.  EFSA vurderte at det manglet noe dokumentasjon for eksisterende grenseverdier for visse animalske produkter og disse fastsettes derfor som midlertidige grenseverdier på med 2 års frist på å levere manglende dokumentasjon.  

For metobromuron har EFSA revurdert eksisterende grenseverdier (artikkel 12 vurdering) og EFSA anbefalte å endre restdefinisjonen til sum av metobromuron og 4-bromofenylurea, uttrykt som  metobromuron. I forbindelse med revurdering av grenseverdier for stoffet har EFSA vurdert at EFSA flere av grenseverdiene for stoffet manglet noe dokumentasjon og disse fastsettes derfor som midlertidige grenseverdier med en frist på 2 år for å levere manglende dokumentasjon.     

For pentiopyrad har EFSA revurdert eksisterende grenseverdier (art. 12 vurdering).  I forbindelse med revurdering av grenseverdiene har også EFSA vurdert endring i restdefinisjonen. For animalske produkter skal det etter EFSAs anbefaling lages to separate restdefinisjoner. En restdefinisjon (restdefinisjon for forvaltningsmessig oppfølging) angir hva som skal inngå og hvordan analysesvaret skal vurderes mot grenseverdiene.  Det blir da en restdefinisjon ‘penthiopyrad’ og en restdefinisjon for metabolitten ‘1-methyl-3-(trifluoromethyl)-1H-pyrazole-4-carboxamide’ (PAM). PAM er en viktig metabolitt fra pentiopyrad i animalske produkter.  Når det gjelder PAM, som er en hovedmetabolitt av pentiopyrad, anbefalte EFSA basert på metabolismestudier av pentiopyrad i husdyr, å fastsette grenseverdier for PAM ved kvantifiseringsgrensen LOQ for animalske produkter. Det fastsettes ingen grenseverdier for PAM i vegetabilske produkter fordi denne metabolitten fra bruk av pentiopyrad kun er relevant for animalske produkter. PAM kan likevel forekomme naturlig i vegetabilske produkter og det er derfor vurdert at å fastsette grenseverdiene for vegetabilske produkter for PAM ved standardgrenseverdien 0,01 mg/kg ikke er forholdsmessig. Det må derfor spesifiseres i vedlegg II at standardgrenseverdien på 0,01 mg/kg ikke gjelder for PAM i vegetabilske produkter. Grenseverdiene endres i tråd med EFSAs anbefalinger.  EFSA har også vurdert om eksisterende CODEX MRLer (CXLer) for pentiopyrad er trygge for europeiske forbrukere. På bakgrunn av EFSAs anbefaling fastsettes det lavere grenseverdier for aprikos, fersken og havre og høyere grenseverdier for rug og hvete.  EFSA konkluderte med at det for enkelte grenseverdier for pentiopyrad i ulike vegetabilske produkter manglet noe dokumentasjon og disse ble fastsatt som midlertidige grenseverdier med frist på 2 år for å levere manglende dokumentasjon. 

For produkter der det ikke er godkjent bruk av plantevernmiddelet i EU/EØS og heller ikke er fastsatt MRL på bakgrunn av godkjent bruk i tredjeland (importtoleranse MRL) eller CODEX grenseverdier (CXL) vil grenseverdier fastsettes ved kvantifiseringsgrensen LOQ eller ved standardgrenseverdien på 0,01 mg/kg (Article 18(1), punkt (b), forordning 396/2005). 

Artikkel 2 i denne forordningen gir overgangsordninger der nåværende grenseverdier for PAM, cycloxydim, cyflumetofen, cyfluthrin, metobromuron og penthiopyrad vil gjelde for alle produkter for produkter som er produsert i EU/EØS eller importert til EU/EØS før 16 August 2023. 

Det er gitt 6 måneders utsatt ikrafttredelse som betyr at de nye grenseverdiene vil først gjelder i EU fra 16. august 2023, som er 6 måneder etter forodningen trer i kraft i EU. Disse vil gjelde i Norge fra samme dato som i EU forutsatt at forordningen da er fastsatt i norsk regelverk eller umiddelbart når de tas inn i norsk regelverk (fra 16. august 2023).   

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.   

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;   

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.   

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.   

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departement og Mattilsynet deltar. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.  

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.   

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:   

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN  

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).  

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.  

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/173
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32023R0173

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 27.01.2023
Frist returnering standardskjema: 10.03.2023
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 29.03.2023
Høringsfrist: 19.04.2023
Frist for gjennomføring:

Lenker