Secure Connectivity
Europaparlament- og rådsforordning (EU) 2023/588 av 15. mars 2023 om opprettelse av EU-programmet for sikker satellittbasert kommunikasjon for perioden 2023-2027
Regulation (EU) 2023/588 of the European Parliament and of the Council of 15 March 2023 establishing the Union Secure Connectivity Programme for the period 2023-2027
EØS-notat | 03.05.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 30.03.2023
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Protokoll 31 om samarbeid på særlige områder utenfor de fire friheter
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
20. april ble det sendt en anmodning til DG DEFIS om forhandlinger. Det er ønskelig å forhandle deltakelse i Secure Connectivity og GOVSATCOM samlet.
Det pågår utforskende samtaler med Kommisjonen med mål om norsk deltakelse fra 2024.
Sammendrag av innhold
Forordningen etablerer EUs program for sikker kommunikasjon for perioden 2023-2027. Programmet skal tilby satellittbasert sikker bredbåndskommunikasjon globalt med liten forsinkelse. Arktis, Afrika, Svartehavet, Middelhavet. Atlanterhavet og Baltikum er fokusområder for systemet. Systemet skal være under sivil kontroll. Det skal kunne brukes av offentlige myndigheter, inkludert forsvar, men er også åpen for annen bruk. Programmet skal bidra til strategisk autonomi og motstandsdyktighet for EU. Secure Connectivity har tett tilknytning til GOVSATCOM som er en underkomponent til EUs romprogram.
Det legges stor vekt på samarbeid med industrien og utvikling av små- og mellomstore bedrifter og "new space" aktører.
Det er av sikkerhetshensyn strenge begrensninger knyttet til teknologileveranser fra EØS/EFTA-land og tredjeland. Oppskyting av satellitter kan kun i eksepsjonelle tilfeller gjøres fra slike land
Det er fastsatt i artikkel 39 at bl.a. EØS/EFTA land kan delta, men at dette krever en egen avtale i tråd med TFEU 218. Det åpnes ikke for at slike land kan ha noen besluttende myndighet i programmet.
Programmet omtales ofte som IRIS2 (Infrastructure for Resilience, Interconnectivity and Security by Satellite). Dette begrepet er ikke benyttet i forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser
Programmet skal ha en samlet ramme i EU-finansiering på 2,4 mrd. euro for perioden.
Norge finansierer allerede en betydelig del av de programmene som skal finansiere Secure Connectivity. Artikkel 39 omtaler at finansiering skal være en del av en avtale. Vi vet ikke nå hvor mye ekstra vi ev. må betale ved deltakelse.
Sakkyndige instansers merknader
Vurderingen er gjort i samråd med Norsk romsenter.
Vurdering
Norge har anmodet om forhandlinger om deltakelse. Det har vært ønskelig fra norsk side å benytte EØS-avtalen som tilknytningsform. EU har gjort det klart at tilknytning ikke kan skje gjennom EØS-avtalen. Å presse på for å sikre tilknytning gjennom EØS-avtalen anses som lite hensiktsmessig. Likevel, siden det er en motsetning mellom Norge og EU og fordi det opprettes en EFTA Task Force er vurderingen av EØS-relevans satt til "til vurdering" i samråd med Utenriksdepartementet.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2023/588 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32023R0588 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 29.03.2023 |
Frist returnering standardskjema: | 19.07.2023 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Til diskusjon |
Akseptabelt: | Til diskusjon |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |