Historisk arkiv

Avspark for øko-kampanjen ”Naturlig bortskjemt mat” - Oslo 21.09.06

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Av: Llandbruks- og matminister Terje Riis-Johansen

Avspark for øko-kampanjen ”Naturlig bortskjemt mat” - Oslo 21.09.06

 

  • Deres kongelige høyhet, gjester og øvrige involverte. Hjertelig velkommen! Dette er en merkedag for alle oss som er opptatt av økologisk mat.
    I løpet av denne timen tror jeg det vil komme klart fram at både det offentlige og markedsaktørene nå har vilje og lyst til å gjøre et felles løft på dette området.
  • I Norge har vi et landbruk vi kan være stolte av.
    Naturen, klimaet, kulturen og tradisjonene er våre konkurransefortrinn.
    Norske matprodukter oppfattes - og skal oppfattes - som rene og
    trygge.
    Derfor er jeg også opptatt av at vi må forsterke og videreutvikle disse kvalitetene.
    I en slik strategi - en strategi for å gjøre Norsk landbruk så rent, trygt og bærekraftig som mulig - er satsingen på økologisk matproduksjon en naturlig og sentral del.
  • I den økologiske produksjonen tas det ekstra miljøhensyn.
  • I det økologisk landbruket søkes det også etter ny viten, ny teknologi og miljøvennlige driftsmetoder som kan nyttes også i konvensjonell drift.
    Jeg mener økologisk produksjon har en særlig viktig rolle å spille som en spydspiss i vårt arbeid for å gjøre hele det norske landbruket mer miljøvennlig.
    Også når det gjelder dyrevelferd kan den økologiske produksjonen gå foran, ved at kunnskap om atferd, utvikling av raser og praktiske løsninger kombineres på en slik måte at også det tradisjonelle landbruket kan utnytte dette – til beste for dyrene.
  • Regjeringen har satt seg høye mål.
    Vi vil at 15 % av matproduksjonen og matforbruket skal være økologisk i 2015. Ved å ha et slikt ambisiøst, men også konkret og langsiktig mål, ønsker vi å gi et tydelig signal til både produsenter, foredlings- og omsetningsledd om at det å satse på økologisk matproduksjon er framtidsrettet.
  • I tillegg til å inngå som en del av Regjeringens strategi på miljøområdet, ser vi også at det er et voksende marked for økologiske produkter.
  • I dag har vi fått en fersk rapport som viser at de positive markedstrendene fra 2005 fortsetter.
    For eksempel har salget avøkologiske melkeprodukter i kroneverdi økt med 25 prosent i fra første halvår i fjor og fram til i dag. I 2005 økte omsetningen av økologisk mat i flere av de store matvarekjedene med 30-40 prosent, en trend som videreføres i 2006
    Selv om denne veksten skjer med utgangspunkt i lave tall, mener jeg dette sier noe om at det ligger et uutnyttet markedspotensial her.
  • Jeg er opptatt av at dette markedspotensialet i størst mulig grad skal kunne fylles med norske produkter og dermed også gi en mulighet for næringsutvikling for norsk landbruk.
  • Mange økologiske bønder er nyskapende og går foran og viser vei for andre. Økologisk landbruk kan derfor også ha stor betydning som en ny næringsvei i bygde-Norge.
    Ett godt eksempel på dette fikk jeg da jeg i går fikk presentert resultatene fra verdiskapingsprogrammet for mat.
    Da møtte jeg grisebonden Hans Runar Knapstad.
    Han og kona har siden 2001 levert frilandsgris, skogsgris og villsvinkrysninger til et betalingsvillig marked som villig vekk betaler 20-30 % over vanlig pris.
    I 2006 har Grøstadgris 10 heltids ansatte og en omsetning på rundt 20 mill kroner
    Nå blir grisene på Grøstad i tillegg økologiske.
    Som Knapstad sier i tidsskriftet Ren Mat: ”Vi har bygget opp varemerket Grøstadgris på dyrevelferd og spisekvalitet. Nå kommer det økologiske som en ekstra dimensjon. Økologisk er en megatrend, og vi vil være med på den.”
    Noen av Grøstadgris sine produkter finner dere på dagens buffet.
  • I dag, er det imidlertid slik at mens etterspørselen etter økologiske produkter øker, har omleggingen til økologisk drift stagnert.
    Skal vi klare å dekke den økende etterspørselen er det nå viktig at flere produsenter legger om til økologisk drift.
    Det tar tid å legge om til økologisk drift, så dette er et langsiktig arbeid.
  • Vi har allerede gjort noen viktige grep for å bedre denne situasjonen:
    • I 2007 er det avsatt omlag 150 millioner kroner til å støtte opp om økologisk landbruksproduksjon
    • Jeg har som mål at en vesentlig andel av norsk saueproduksjon skal være økologisk. Vi har derfor satt i gang et nasjonalt satsingsprogram for økologisk sau.
    • Vi også har reservert 10 % av de omsatte melkekvotene, til økologiske produsenter.
  • Regjeringen har også nedsatt en arbeidsgruppe for å utarbeide en strategi for å nå sine målsettigene for økologisk produksjon og forbruk. En viktig del av denne strategien vil være å finne fram til tiltak som kan bidra til å øke det offentliges forbruk av økologiske landbruksvarer
  • Mitt og Regjeringens mål er som sagt at 15 prosent av matforbruket skal være økologisk i 2015. Dette betyr en stor endring i det norske folks kjøpsvaner
  • En fersk undersøkelse Opinion har gjennomført, viser at en stor del av den norske befolkningen kan tenke seg å øke sitt forbruk av økologisk mat og at mange mener det er verdt å betale mer for økologisk mat.
    Samtidig utgjør økologisk mat i dag en svært liten del av familiens matvarebudsjett.
    Til tross for at mange norske forbrukere altså sier de er opptatt av økologisk mat,
    reflekteres ikke dette nødvendigvis i de valg som gjøres i det daglige.
  • Folks holdninger viser at det er store muligheter for å øke etterspørselen vesentlig, men vi trenger å gjøre en skikkelig jobb for å få forbrukeren til å gå fra tanke til handling.
    Den kampanjen vi i dag sparker i gang er ett viktig første skritt på veien.
  • Samarbeid vil være helt sentralt framover.
    Både offentlige og private aktører må løfte i fellesskap.
    Vi har allerede etablert en god dialog mellom offentlig og privat sektor, mellom næring og myndigheter.
    Idag ser vi at det også foregår et godt samarbeid mellom sentrale markedsaktører på dette området.
    Jeg tar det som nok et tegn på at økologisk mat ikke lenger bare er ideologi, men også i aller høyeste grad kommersielt interessant.
  • Forbrukerne vil de nærmeste ukene møte den samme informasjonen om økologisk mat i alle dagligvarebutikkene.
    Når de økologiske produktene nå vil bli gjort særlig synlig i butikken,
    vil vi kanskje oppdage at det er mer å velge mellom enn det vi i utgangspunktet trodde?
    Forhåpentlig vis vil denne kampanjen bidra til at flere få øynene opp for den naturlige bortskjemte maten.
  • Det er intet mindre enn historisk at 5 så store konkurrenter går sammen for å informere forbrukerne, slik ICA, NorgesGruppen, Coop, Rema 1000 og Helios har valgt å gjøre.
    Jeg vil derfor benytte anledningen til å gratulere med kampanjen ”naturlig bortskjemt mat” og ønske dere lykke til med gjennomføringen av kampanjen.
    Jeg har stor tro på at denne satsningen vil bidra til et løft både for forbrukerne og for norsk landbruk.