Fenalår fra Norge i EUs mesterliga for mat

Fenalår fra Norge mottok i går den høythengende europeiske merkevarebeskyttelsen, PGI-merket, som beskytter nasjonale, regionale og lokale matskatter i EU.

– Dette er en merkedag for norsk landbruk og jeg gratulerer ambisiøse fenalårprodusenter som nå virkelig kan vise franske forbrukere at de er i eliteklassen, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale. 

Fenalår fra Norge har ventet i to år på å kunne sette EUs logo på de franske fenalårpakkene.
Fenalår fra Norge har ventet i to år på å kunne sette EUs logo på de franske fenalårpakkene. Fra venstre Nina Hegdahl fagsjef for Beskyttede betegnelser, Jan Arve Mork fra Bjorli Spekemat, landbruks- og matminister Jon Georg Dale, leder for produsentsammenslutningen Fenalår fra Norge Per Berg, administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk, Svein Andreassen i Grilstad og Tind Spekevarer, leder av Nortura Lkøttcompagniet Bente Avseth-Bakke. Foto: Matmerk.

Innpass på det franske markedet

Helt siden 2015 har ”Fenalår fra Norge” jobbet med å få innpass på det franske markedet. Lederen for produsentsammenslutningen Fenalår fra Norge peker på at tildelingen av EUs beskyttelse er viktig for eksportsatsingen i EU-land, i Paris og Frankrike spesielt. Franske forbrukerundersøkelser viser at logoen nesten er en forutsetning for å nå fram til den kjøpesterke forbrukeren. Franskmenn vet at PGI-merket garanterer kvalitet og opprinnelse. Salget har økt fra 300 kilo i 2016 til nærmere 900 kilo i 2017. Dette tilsvarer ca 15.000 60-grams fenalårpakker som er spesialutviklet for det franske markedet. 

Helt siden 2015 har Fenalår fra Norge jobbet med å få innpass på det franske markedet.
Helt siden 2015 har Fenalår fra Norge jobbet med å få innpass på det franske markedet. Foto: Matmerk.

Eksport av landbruksprodukter

På samme dag som overrekkelsen av merket, arrangerte Innovasjon Norge et seminar i Paris der flere norske mat- og drikkebedrifter som satser på eksport var tilstede. Landbruk- og matminister Jon Georg Dale holdt et innlegg om regjeringens eksportstratgei for landbruket. 

– Fenalår fra Norge har jobbet tålmodig og riktig gjennom fem år fra de fikk Beskyttet betegnelse i Norge i 2012 og til de nå har fått det samme i EU. De har brukt de mulighetene de har fått til å skaffe seg kompetanse og knytte nye kontakter. Jeg håper dette kan tjene som en inspirasjon til andre norske aktører. Norsk landbruk kan tilby ren og trygg mat av høy kvalitet til kresne europeiske forbrukere, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Fenalår fra Norge vil konkurrere mot parmaskinke og serranoskinke i kjøttdisken på delikatessembutikkene i Paris, og har fått EUs beskyttelse for kopiering og etterlikning av produktet.
Fenalår fra Norge vil konkurrere mot parmaskinke og serranoskinke i kjøttdisken på delikatessembutikkene i Paris, og har fått EUs beskyttelse for kopiering og etterlikning av produktet. Foto: Landbruks- og matdepartementet.

Vernet mot etterlikning 

Fenalår fra norge er Norges første landbruksprodukt som får beskyttelsen i EU. Kun ett norsk produkt har søkt om og oppnådd tilsvarende juridisk vern i EU tidligere, det er ”Tørrfisk fra Lofoten”. PGI–merker viser at et produkt har beskyttet juridisk status a lá champagne fra Champagne. I tilegg garanterer det en særegen kvalitet knyttet til det gitte geografiske området. Produktene er dermed vernet mot etterlikninger, kopier og urettmessig bruk. Kun Champagne fra Champagne får kalles og selges som champagne. PGI er altså en juridisk beskyttelse i hele EU av nasjonale, regionale og lokale matskatter.

Fenalår fra norge er Norges første landbruksprodukt som får beskyttelsen i EU.
Fenalår fra norge er Norges første landbruksprodukt som får beskyttelsen i EU. Foto: Matmerk.

Historien til Fenalår fra Norge:

  • 2012: Fenalår fra Norge får Beskyttet betegnelse i Norge, en forutsetning for å søke i EU.
  • I 2014 ble Matmerk invitert som æresgjest på festivalen i Normandie av INAO med støtte av Landbruks- og matdepartementet. 
  • Fenalår fra Norge var en av produsentforeningene som deltok, både i 2014 og 2015. Produsentene deltok også på en studietur i regi av Matmerk, der man også besøkte INAO, vi knyttet også kontakter mot INAO i Normandie.
  • 2015: Stand og markedsundersøkelser på Bocuse/Sirah i Lyon.
  • 2015: Signering av intensjonsavtaler om import med franske grossister
  • 2015: Oppstart arbeid med søknad om å få godkjent PGI i Eu. Samt innvilget eksportstøtte fra Landbruks- og matdepartementet.
  • 2016: Salg av 300 kilo fenalår til Frankrike, utarbeidelse av ny logo og fransk 60 grams forpakning.
  • Noe salg av Fenalår fra Norge til Østerrike og Danmark
  • 2017: Januar, Stand og markedsundersøkelser på Bocuse/Sirah i Lyon. Ca. 50 Leads
  • 2017: Salg av 900 kilo fenalår til Frankrike.
  • 2017: Oktober, Deltagelse på ANUGA i Køln (Nortura og Bjorli Fjellmat). Ca. 70 leads fra 33 land, salg i Paris allerede.
  • 2017: November, Godkjenning av PGI i EU. To konkrete salgs/samarbeidsavtaler med grossister i Frankrike signeres.
  • 2018: Ambisjoner om å øke salget til minimum 3000 kilo i Frankrike, samt følge opp nye markeder etter ANUGA.