Mye bra, men fortsatt rom for forbedringer i styringen av helse- og sosialfagutdanningene

I desember 2022 inngikk Kunnskapsdepartementet en avtale med KPMG om å evaluere styringssystemet for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS). Evalueringen startet i januar 2023 og vil pågå ut 2024. KPMG har nå levert en delrapport som ser spesielt på hvordan tjenestene har fått innflytelse på utdanningene.

Evalueringen av RETHOS er tredelt, den første delen skal ta for seg måloppnåelsen av de nye styringssystemet. Den andre delen skal belyse om og i hvilken grad det nye styringssystemet har påvirket samarbeidet mellom utdanningssektoren og tjenestesektoren, men også mellom involverte departement. Den tredje delen skal vurdere styringssystemet og organiseringen av dette, inkludert bruken av programgrupper, rekruttering til disse og deres funksjon. Resultatene av evalueringen skal kunne bidra til å justere og forbedre styringssystemet.

I avtalen om evalueringen inngikk det også at KPMG skulle levere en delrapport som særlig skulle se på hvordan tjenestene har fått innflytelse på utdanningene, både gjennom styringssystemet og gjennom arbeidet med utdanningene ved utdanningsinstitusjonene. Denne rapporten er nå ferdigstilt.

Delrapporten har særlig sett på tjenestenes innflytelse og samspillet mellom universiteter og høyskoler og tjenestene, herunder også samarbeid om praksis. I tillegg har rapporten sett på forholdet mellom styring og frihet og styringssystemets fleksibilitet. Sistnevnte også knyttet til framtidig revidering av retningslinjene.  

Delrapporten konkluderer med

  • at styringssystemet er et hensiktsmessig virkemiddel for å imøtekomme utfordringene som styringssystemet er ment å løse
  • at styringssystemet bidrar til likeverdig innflytelse og samspill mellom utdanningene og tjenestene man utdanner til
  • at det er noen utfordringer knyttet til kommunenes deltakelse i styringssystemet
  • at det bør tas i bruk mer faste strukturer enn i dag for samarbeid mellom universiteter og høyskoler og tjenestene i forbindelse med implementering av retningslinjene, men også ved framtidige revisjoner.
  • At dialogen mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet er svært viktig og at det bør bli enda bedre strukturer og samarbeid mellom universiteter og høyskoler og tjenestene om behovet for og innholdet i praksis
  • at det bør vurderes økonomiske og juridiske virkemidler for å styrke praksis
  • at forholdet mellom styring og frihet bør tydeliggjøres
  • at mandatet for revisjon av retningslinjene må klargjøres

Departementet vil følge opp funnene i delrapporten, og etter hvert også i sluttrapporten, i samarbeid med de andre departementene i styringsgruppen for RETHOS.

KPMG gjennomfører evalueringen i samarbeid med Samfunnsøkonomisk analyse. Spørsmål om rapporten kan rettes til Geir Sundet (geir.sundet@kpmg.no), som er prosjektleder for evalueringen.