Samferdselsministeren signerte byvekstavtale med Tromsø

- I dag ser Tromsø opp og fram, og staten vil bidra med 1,7 milliarder kroner til byvekstavtalen. Med denne avtalen legger vi et godt grunnlag for å realisere nullvekstmålet i byen de neste ti årene. Det blir bra for den videre utviklingen av Tromsø, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Avtalen staten har inngått med fylkeskommunen og kommunen er for 10 år - for perioden 2023-2032. Rammen er om lag 170 millioner kroner i året i gjennomsnitt.

Bidrar til å nå nullvekstmålet

- Byvekstavtaler er det viktigste virkemiddelet vi har for å nå nullvekstmålet for persontransport med bil, og regjeringen har derfor ønsket en avtale med Tromsø, sier Nygård.

Tromsø er den første av de fem mellomstore byene i Norge som inngår en slik avtale med staten. - At vi nå får med et nytt byområde i byvekstarbeidet er veldig positivt. Byvekstavtalen er et viktig verktøy for samordning i areal- og transportpolitikken, sier Sigrun Wiggen Prestbakmo, statssekretær i Kommunal- og distriktsdepartementet.

Regjeringen vil legge til rette for miljøvennlige reiser, og vil også redusere problemer som følge av kø, støy og støv. Tilskuddet til byvekstavtalen for Tromsø skal blant annet gå til kollektivtransport, sykling og gange.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård signerer byvekstavtale for Tromsø
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård signerer byvekstavtale for Tromsø. Foto: Kristoffer Rød-Lindberg

Det overordnede målet for byvekstavtalen er at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.

Regjeringen vil legge til rette for miljøvennlige reiser, og vil også redusere problemer som følge av kø, støy og støv. Tilskuddet til byvekstavtalen for Tromsø skal blant annet gå til kollektivtransport, sykling og gange.

Våren 2021 behandlet Stortinget Bypakke Tenk Tromsø, jf. Prop 99 S (2020-2021). Bypakken er en del av byvekstavtalen.