Statsbudsjettet 2016: Vedlikeholdsetterslepet på jernbanen reduseres ytterligere – mer penger til ras- og flomutgifter på riksveinettet

- I Jernbaneverket ble 2015 omtalt som det store vedlikeholdsåret fordi satsingen på vedlikehold og fornying førte til at vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet ble redusert for første gang på lenge. Med endringen i budsjettet som vi nå foreslår, er satsingen økt betraktelig. En mer driftsstabil infrastruktur betyr at togene kommer og går når de skal, og det er viktig for de reisendes tillit til togtransporten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen har i dag lagt fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2016. Et av forslagene på Samferdselsdepartementets område er å øke bevilgningen til drift og vedlikehold av jernbanenettet med 592 millioner kroner på grunn av merforbruk hos Jernbaneverket. Merforbruket omfatter:

  • 475 millioner kroner til fornying av jernbanenettet
  • 27 millioner kroner til beredskap og retting av feil i jernbaneinfrastrukturen (korrektivt vedlikehold)
  • 50 millioner kroner til arbeidet med jernbanereformen
  • 40 millioner kroner til opprydding etter dyrepåkjørsler og ulike natur- og trafikkhendelser (flom, ras, brann, avsporinger m.m.) som har medført skader på jernbaneinfrastrukturen

Vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet reduseres enda mer

Økningen i etterslepet i fornyingen av jernbanenettet ble stoppet i 2014. I 2015 ble etterslepet redusert med om lag 500 millioner kroner. Med regjeringens forslag til bevilgningsendringer blir etterslepet redusert med om lag 1,1 milliarder kroner i år. Dette betyr at etterslepet i fornyingen av jernbanenettet ved inngangen til 2017 er anslått til 17,1 milliarder kroner i stedet for 17,6 milliarder kroner.

De økte utgiftene på 592 millioner kroner til drift og vedlikehold blir foreslått dekket inn gjennom en tilsvarende reduksjon i bevilgningen til Jernbaneverkets investeringer som følge av mindreforbruk.

Riksveinettet: 50 millioner kroner til utgifter knyttet til ras, flom og brann

Uværet Synne i desember 2015 og uværet Tor i januar 2016 førte til store skader på riksveinettet i Vest-Agder og på Vestlandet. I tillegg har det vært flere jord- og steinskred på Vestlandet i 2016. En brann i Måbøtunnelen på riksvei 7 i Hordaland i 2016 førte også til store skader. Regjeringen foreslår derfor 50 millioner kroner til å dekke utgifter i forbindelse med disse hendelsenene.

For flere opplysninger – se:

Prop. 31 S (2016-2017) Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak. Endringar i statsbudsjettet 2016 under Samferdselsdepartementet.