Om prissammenligning på drivstoff - utsatt dato for ikrafttreden

Kommisjonens gjennomførings forordning (EU) 2020/858 av 18 juni 2020 endring av gjennomførings forordning (EU) 2018/732 om utsatt frist for iverksetting

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2020/858 of 18 June 2020 amending Implementing Regulation (EU) 2018/732 as regards postponing its date of application

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 17.09.2020

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 17.09.2020

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: I. Innlandstransport

Status

Rettsakten ble vedtatt av Kommisjonen 18. juni 2020

Sammendrag av innhold

Innen EU er det etablert et program for å støtte medlemslandene ved etableringen av informasjon for prissammenlikning av alternativt drivstoff. Hensikten med etableringen av programmet er å legge til rette for en mest mulig harmonisert presentasjon av prisinformasjonen på fyllestasjoner. Som følge av Covid-19 har arbeidet med felles anbefaling blitt forsinket. Dessuten vil også det fysiske arbeidet som må gjøres på stasjonene bli forsinket for å overholde smittevern kravene. Som følge av disse forhold er dato for ikrafttreden av gjennomføringsforordning (EU) 2018/732 utsatt med 6 mnd. til 7.12.2020

I tillegg til utsatt frist for iverksetting presiseres at hvert land bestemmer hvilke bilsegmenter prissammenligningen skal gjøres for og på hvilke stasjoner. Små og mellom store stasjoner bør unntas kravet om prisinformasjon. Dessuten understrekes at ulike former for online informasjon, f.eks. ulike apper, lenke til nettsted mv., ikke kan erstatte informasjon på energistasjonene. Informasjon på posters, skjermer og enkle oppslag anbefales.

Merknaders
Rettslige konsekvenser

Gjennomføringsforordningen tas inn i norsk rett samtidig med forordning 2018/732 som egen forskrift med hjemmel i markedsføringsloven § 10

Økonomiske og administrative konsekvenser

Konsekvensene for private følger av 2018/732. Med klargjøringen av hvilke energistasjoner som omfattes og forslag til ansvar for oppfølging lagt til SVV vil de økonomiske konsekvensene for private bli små.

Sakkyndige instansers merknader

Flere av merknadene til forslaget som ble sendt på høring er nyttige innspill, men pga. -  kravene i EU-forordningene som implementeres ligger fast og må følges, - at det ikke foreligger tilstrekkelig nasjonal informasjon om prisen på hydrogen og månedlig oppdatering av prisen på elektrisitet, - at det ikke foreligger, og ikke vil kunne etableres på kort sikt, en gjennomsnittspris for lading på offentlige ladepunkter og - at det har liten informasjonsverdi for el-bilistene å inkludere rene ladestasjoner, opprettholdes forskriftsforslaget som ble sendt på høring uten endringer. Flere av merknadene vil imidlertid bli vurdert tatt inn i forskriften når forslag til ny rettsakt som erstatter (EU) 2014/94 – om alternative drivstoff - blir vedtatt i E

Vurdering

Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2020/858
Basis rettsaktnr.: Direktiv 2014/94 (EU)
Celexnr.: 32020R0858

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 24.06.2020
Frist returnering standardskjema: 14.10.2020
Dato returnert standardskjema: 25.11.2020
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 03.01.2022
Høringsfrist: 15.02.2022
Frist for gjennomføring: 08.12.2021

Lenker