Aktiver Javascript i din nettleser for en bedre opplevelse på regjeringen.no

RETHOS: Om retningslinjene

Her finner du en beskrivelse av hva retningslinjene skal inneholde, og hva det skal tas hensyn til når de skal utformes.

Retningslinjene skal: 

  • Inneholde formålsbeskrivelse, læringsutbyttebeskrivelser i tråd med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og krav til studiets oppbygging, herunder eksterne praksisstudier
  • Utformes som læringsutbyttebeskrivelse med forventet sluttkompetanse hos ferdige kandidater
  • Læringsutbyttene skal være inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
  • Kunne fungere fleksibelt med tanke på å endre kravene dersom kompetansebehovene i tjenestene endres
  • Ivareta utdanningsinstitusjonenes behov for autonomi til å utvikle lokale profiler på utdanningstilbudet
  • Ivareta tjenestenes og studentenes behov for forutsigbarhet
  • Gjelde for alle utdanningene og for alle de berørte sektorene
  • Sikre nødvendig styring slik at utdanningene fremstår som enhetlige og gjenkjennelige uavhengig av utdanningsinstitusjon, men samtidig gi rom for lokal tilpasning og utvikling

Retningslinjene skal utformes i tråd med:

  1. Tjenestenes kompetansebehov og brukernes behov for kvalitet i tjenestene
  2. Oppdatert og forskningsbasert kunnskap
  3. Sentrale politiske føringer og nasjonale reformer
  4. Utvikling av utdanningssektoren og helse- og sosialsektoren
  5. Nasjonalt og internasjonalt regelverk

Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. 

 

 

 

Til toppen