Svar på spørsmål om lokalisering av ny etat for eksportkontroll

Utanriksminister Espen Barth Eide svar på spørsmål frå Helge André Njåstad (Frp) om lokalisering av den nye etaten for eksportkontroll og sanksjonar.

Skriftleg spørsmål nr. 538 (2023-2024)
Datert 27.11.2023

Frå representanten Helge André Njåstad (Frp) til utanriksministeren:

Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til skriftlig besvarelse til utenriksministeren: Var det helt umulig å plassere etat for eksportkontroll og sanksjoner andre steder enn i Osloregionen av regjeringen?

Svaret frå utanriksministeren:

I denne saka talte tunge tryggingsmessige og tryggingspolitiske årsaker for samlokalisering av den nye etaten for eksportkontroll og sanksjonar med Nasjonalt tryggingsorgan (NSM). 

Den nye etaten har derfor høgare krav til fysisk tryggleik enn vanlege kontorlokale. Nasjonalt tryggingsorgan disponerer ledige lokale med avgrensingar for framleige, som ein ny etat kan flytte inn i utan auka kostnader for staten. Ombygging eller nybygg er ikkje nødvendig sidan bygningsmassen allereie er tilpassa det særskilde tryggingskravet til etaten. 

Arbeidde med eksportkontroll og sanksjonar er meir omfattande, meir komplekst og meir krevjande enn nokon gong tidlegare. Det kjem av den teknologiske utviklinga, den krevjande tryggingspolitiske situasjonen i Europa og utviklinga i trusselbiletet, men også ein norsk forsvarsindustri i vekst. Det er derfor regjeringa etablerer denne etaten.

Det er òg derfor regjeringa har vedteke at etaten skal lokaliserast i Bærum kommune i same bygning som NSM. Etaten skal vareta lovpålagde oppgåver og dessutan dei folkerettslege forpliktingane våre, og komme behova i møte til forsvarsindustrien, andre delar av næringslivet, akademia og andre som må ta omsyn til eksportkontroll- og sanksjonslovgivinga. Derfor må kapasiteten og kontinuiteten blir halden oppe og blir utvikla under og etter etableringa.    Arbeidet til  etaten er i lys av karakteren sin underlagt strenge tryggingskrav. Den nye etaten vil få ansvaret for å behandle saker av høg tryggingspolitisk viktigheit for Noreg, og må samhandle med andre tryggleiks-, etterretnings- og kontrollverksemder med spesialistkompetanse som allereie er i Oslo-området.

Tre lokasjonar blei greidde ut i samsvar med lokaliseringsretningslinjene. I tillegg til Fornebu, omfatta dette Bergen og Sandefjord. Lokalisering i same bygg som NSM varetek likevel gjennomgåande dei faglege og tryggingsrelaterte føresetnadene betre enn andre lokaliseringsalternativ.

Dessutan gir samlokalisering ingen auke i dei samla leigeutgiftene til staten, og lågare investeringskostnader fordi bygningsmassen er tilpassa det særskilde tryggingskravet frå etaten. Det bør dessutan la seg gjere å hauste stordriftsfordelar på driftssida for dei to etatane.