Vil løfte de nordiske matskattene inn i reiselivet

Et felles nordisk prosjekt i regi av Nordisk råd og Stiftelsen Matmerk skal se på de nasjonale matskattenes potensiale til å være spydspisser for utviklingen av måltidsopplevelser i Norden.

For første gang samles alle de nordiske landene for å diskutere hvordan vi kan bruke merkeordningen Beskyttede betegnelser til å øke verdien av reiselivsopplevelser i Norden. Beskyttede betegnelser legger vekt  på naturgitte forutsetninger for produksjon av mat i de enkelte regioner og land. Det representerer noe av det ypperste av mat og drikke i Norden,  og kan treffe turistenes interesse for andre lands matkultur og autentiske produkter med lokal identitet. Men dette er lite kjent blant forbrukere, handel og reiseliv i Norden. Land som Italia, Spania og Frankrike har klart å bygge og styrke regionenes omdømme gjennom mat og drikke med sterk lokal identitet og som har beskyttet betegnelse - blant annet Parmesanost, Parmaskinke, Roquefort, Stilton, Champagne og Cognac. 

Konferansen er delt inn i 4 bolker. 

  1. Status beskyttede betegnelser i den enkelte land
  2. Reiseliv og handel.
  3. Produsenter som har en beskyttet betegnelse
  4. workshop som skal ende i konkrete forslag til hvordan man kan bruke beskyttede betegnelser for å videreutvikle reiselivsdestinasjoner.

Tid og sted:

6.-7. mars, Thon Hotel, Svolvær i Lofoten.

Hardanger Sider
Hardanger Sider har den offentlige merkeordningen Beskyttede betegnelser. Sider fra Hardanger er laget i Hardanger av epler dyrket i Hardanger, og vil ha en naturlig variasjon i smak og aroma. Produsentene velger selv hva slags eplesort som blir brukt, alkoholprosent og mengden sukker som blir tilsatt. Foto: Matmerk