Statsbudsjettet 2026: Agder
Dato: 15.10.2025
Innhold:
- Ungdomsprogrammet
- Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne -og ungdomskriminalitet
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
- Kompetansemiljø for havvind
- Nasjonalt senter for innsats mot radikalisering og voldelig ekstremisme
- Regionale utviklingsmidler
- Kunst og kultur
- Ansgar høyskole
- Universitet i Agder
- CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
- Tilskudd til kystrekeflåten
- Avvikle tilskuddet til Norsk nettverk for blå skog
- Vei
- Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
- Byområder og kollektivtransport
- Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
- Jernbane
Ungdomsprogrammet
Forsøk med et nytt ungdomsprogram startet i august 2025. Regjeringa foreslår å bevilge 172 millioner til programmet i statsbudsjettet for 2026. Forsøket skal skje i Arendal, Kristiansand, Sandefjord, Skien, Porsgrunn og Bergen. Programmet skal gi unge som trenger hjelp for å komme seg i jobb et tilbud fra Nav som ikke knytter seg til om en har en diagnose. Gjennom programmet får deltakerne veiledning, arbeidserfaring og hjelp til å bli klare for arbeidslivet eller utdanning.
Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne -og ungdomskriminalitet
I revidert nasjonalbudsjett 2025 ble det bevilget midler til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for én-til-én-oppfølging av ungdom som gjør, eller står i fare for å gjøre, gjentakende og alvorlig kriminalitet. I 2026 styrkes arbeidet ytterligere og i tillegg til de nevnte kommunene skal kommunene Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm få øremerkede midler. Den totale bevilgningen til tiltaket i 2026 er foreslått til 90 millioner kroner.
Midlene skal bidra til tett individuell oppfølging både i skolen og på fritiden og til at kommunale tjenester som barnevern, NAV, flyktningtjenestene, psykisk helsetjenester og skole og flere, kan sette inn nødvendige individuelle tiltak. Målgruppen er barn og unge som har gjort seg skyldig i kriminalitet, eller som man er alvorlig uroet for.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 millioner kroner til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i Lillesand for å håndheve regelverket om digitale tjenester.
Kompetansemiljø for havvind
Regjeringen foreslår å bevilge 10 millioner kroner i tilskudd for å styrke kompetansemiljø for havvind. Ordningen skal bidra til kapasitets- og kunnskapsoppbygging, kompetanseoverføring og formidling for industriutvikling samt tilrettelegging for innovasjon og teknologiutvikling innenfor havvind. Sørlandets Kompetansefond forvalter tilskuddsordningen og behandler søknader om tilskudd innenfor ordningen.
Nasjonalt senter for innsats mot radikalisering og voldelig ekstremisme
Regjeringen foreslår å bevilge 30 millioner kroner til å styrke innsatsen mot ekstremisme, inkludert å opprette et nasjonalt senter for innsats mot radikalisering og voldelig ekstremisme i Kristiansand, knyttet til stiftelsen Arkivet.
Gjennom det nye nasjonale senteret vil personer som jobber i førstelinjen få tilbud om kompetanseheving, blant annet om kjennetegn ved en radikaliseringsprosess og om nyttige tiltak. Kommunene vil også få veiledning i håndteringen av konkrete utfordringer, men senteret skal ikke ta over ansvaret for enkeltsaker.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 41,8 millioner kroner til Agder fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.
Kunst og kultur
Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Scenekunst Sør med 590 000 kroner som del av satsingen på regionale kompetansesentre for dans.
Ansgar høyskole
Regjeringen foreslår 35,6 millioner kroner i tilskudd til Ansgar høyskole.
Universitet i Agder
Regjeringen foreslår 30 nye studieplasser i psykologi og 5 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Samlet sett foreslår regjeringen 2 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Agder.
CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
Regjeringen foreslår å styrke kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiskeflåten med 140 millioner kroner. Totalt foreslår regjeringen å bevilge 640,4 millioner kroner i 2026 til kompensasjon for fisket som foregår i 2025.
Tilskudd til kystrekeflåten
Regjeringen foreslår å avvikle det midlertidige tilskuddet til drivstoff for kystrekeflåten, samtidig som bevilgningen til den generelle CO2-kompensasjonsordndingen for fiskeflåten styrkes.
Avvikle tilskuddet til Norsk nettverk for blå skog
Regjeringen foreslår å avvikle tilskuddet på 4,3 mill. kroner til Norsk nettverk for blå skog, som er et samarbeid mellom Havforskningsinstituttet, Grid-Arendal og Norsk institutt for vannforskning.
Vei
E18 E39 Gartnerløkka–Kolsdalen
Det bygges ny E18/E39 i Kristiansand kommune med nye kryss, blant annet med Vestre Strandgate, bygging av vei på deler av Havnegata med adkomst til containerterminalen, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei. Eksisterende jernbanespor til industrien i Kolsdalen legges om. Anleggsarbeidene i hovedkontrakten startet opp i september 2024, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2028.
E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest
Strekningen E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest er om lag 70 kilometer og har stedvis dårlig standard. Fremkommeligheten er dårlig, spesielt på vinterstid, og det har også vært mange alvorlige trafikkulykker. Strekningen er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. De to delstrekningene mellom Kristiansand og Mandal åpnet i henholdsvis 2021 og 2022. Delstrekningen Herdal–Røyskår i Lyngdal kommune ble åpnet i 2025. Kommunene har vedtatt reguleringsplan for to gjenværende delstrekninger mellom Mandal og Herdal. Det var anleggsstart på delstrekningen Mandal–Blørstad i 2025, og delstrekningen ventes åpnet for trafikk i 2028. Tidspunktet for utbygging av den siste delstrekningen Blørstad–Herdal er ikke fastsatt, men Nye Veier har lagt opp til å lyse ut prosjektet i løpet av 2026.
Diverse tiltak
- Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Det er ikke navngitt noen mindre tiltak i Agder i Prop. 1 S (2025–2026), men Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal startes opp og skal vurdere dette løpende i 2026.
- 9 fra Kristiansand til Haukeli har en lokal og regional funksjon for mange kommuner og lokalsamfunn. Flere utbedrings- og trafikksikkerhetstiltak på strekningen videreføres, blant annet strekningsvise utbedringstiltak på rv. 9 i Setesdal i Agder på delstrekningen Byklestøylene–Hoslemo, Hoslemo–Geiskeli og Geiskeli–Badstogdalen i Bykle kommune.
Fylkesvei
- Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
- I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres.
Byområder og kollektivtransport
Byvekstavtale for Kristiansandsregionen (Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Iveland og Birkenes kommuner og Agder fylkeskommune)
- Byvekstavtalen for Kristiansandsregionen ble inngått i 2024. I 2026 settes det av 231 millioner kroner for å følge opp statens del av avtalt felles innsats for å nullvekstmålet. I byvekstavtalen for Kristiansandsregionen skal penger gå til drift av kollektivtransport og mindre investeringer i kollektivtiltak og gang- og sykkelveier. Det er i tillegg satt av penger til å planlegge flere infrastrukturtiltak i 2026.
Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
Regjeringen viderefører tilskuddsordningen som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik).
Jernbane
Innfasing av nye fjerntog
Det er planlagt å bruke 440 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å kunne bruke de nye fjerntogene på strekningene Oslo–Bergen (Bergensbanen), Oslo–Trondheim (Dovrebanen), Oslo–Stavanger (Sørlandsbanen) og Trondheim–Bodø (Nordlandsbanen). Det er planlagt å starte byggearbeider på Bergensbanen i 2025 og på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen i 2026. De nye fjerntogene skal etter planen settes i trafikk i 2028, 2029 og 2030.
Flere tog på Jærbanen
I effektpakken Flere tog på Jærbanen (Skeiane–Stavanger) settes det av penger til å finansiere planlegging som inngår i byvekstavtalen for Nord-Jæren.
Drift, vedlikehold og fornying
- Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026, en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
- Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
- Bane NOR utarbeider femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. I planen for 2026–2030 er det blant annet planlagt fornying av kontaktledningsanlegg og tiltak for klimatilpasning og drenering.
ERTMS
ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.
Kjøp av persontransport med tog
Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.