Statsbudsjettet 2026: Buskerud
Dato: 15.10.2025
Innhold:
Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne -og ungdomskriminalitet
I revidert nasjonalbudsjett 2025 ble det bevilget midler til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for én-til-én-oppfølging av ungdom som gjør, eller står i fare for å gjøre, gjentakende og alvorlig kriminalitet. I 2026 styrkes arbeidet ytterligere og i tillegg til de nevnte kommunene skal kommunene Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm få øremerkede midler. Den totale bevilgningen til tiltaket i 2026 er foreslått til 90 millioner kroner.
Midlene skal bidra til tett individuell oppfølging både i skolen og på fritiden og til at kommunale tjenester som barnevern, NAV, flyktningtjenestene, psykisk helsetjenester og skole og flere, kan sette inn nødvendige individuelle tiltak. Målgruppen er barn og unge som har gjort seg skyldig i kriminalitet, eller som man er alvorlig uroet for.
Flomtiltak
Nesbyen ble særlig hardt rammet av flom etter ekstremværet «Hans» i 2023. Regjeringen foreslår en fullmakt på 300 millioner for å gjennomføre hastetiltakene i Nesbyen sentrum, som ble særlig hardt rammet etter ekstremværet.
Oslofjorden
Regjeringen foreslår å styrke arbeidet i Oslofjorden og områder med avrenning til Oslofjorden med total 100 millioner kroner. 85 millioner kroner er under Klima- og miljødepartementets budsjett, mens 15 millioner er under Nærings- og fiskeridepartementets budsjett.
Villaks
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til arbeidet mot lakseparasitten Gyrodactylus salaris i Drammensvassdragene med 10 millioner kroner i 2026.
Kartverkets fellesløsninger
Regjeringen bevilger 47 millioner kroner fra 2026 og de neste fem årene for videreutvikling av Kartverkets fellesløsninger. Det bevilges totalt 477 millioner kroner for utvikling og opprettholdelse av trygg drift av Kartverkets fellesløsninger for geografisk infrastruktur. Dette er en satsing som vil styrke det IT-faglige miljøet ved Kartverkets hovedkontor på Hønefoss og bidra til videreutvikling av etaten, men også komme samtlige fylker til gode.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 26,7 millioner kroner til Buskerud fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.
Norsk Bergverksmuseum
Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Norsk Bergverksmuseum med 1 million kroner knyttet til forvaltning og formidling av Norges myntverksamling.
Vikersund Hoppsenter
Regjeringen foreslår å øke driftstilskuddet til Stiftelsen Vikersund Hoppsenter med 6,4 millioner kroner til 10,8 millioner kroner.
Jordbruksoppgjøret
I Jordbruksoppgjøret 2025 er satsingen på fjellandbruket styrket med 1 million kroner for å prioritere prosjekter som støtter opp om seterbruk. Samlet ramme for satsingen på fjellandbruket er dermed 4 millioner kroner. Trøndelag fylkeskommune forvalter ordningen, og koordinerer satsingen i samarbeid med partnerskapet i Innlandet, Telemark og Buskerud og andre aktuelle regionale aktører.
Vei
E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum i Buskerud og Akershus
Prosjektet ble åpnet for trafikk i 2022. Etter planen skal arbeidene med lokalveinettet være ferdige i 2025.
E16 Bjørum–Skaret i Akershus og Buskerud
- Prosjektet omfatter bygging av 8,4 kilometer ny firefelts vei. I prosjektet inngår blant annet en tunnel på 3,4 kilometer under Sollihøgda i kommunene Bærum og Hole samt en tunnel på 0,8 kilometer under Bukkesteinshøgda i Bærum kommune.
- Anleggsarbeidene startet i 2021. Etter planen skal veien åpnes for trafikk høsten 2025.
Diverse tiltak
- Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Det er ikke navngitt noen mindre tiltak i Buskerud i Prop. 1 S (2025–2026), men Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2026.
- Det pågår blant annet arbeid med reguleringsplan på strekningen E134 Dagslett–kryss E18 i Akershus og Buskerud.
- Statens vegvesen planlegger å videreføre utbedringen av rv. 52 på strekningen Storeskard–Galdane.
- Det skal brukes bompenger til utbedringstiltak på rv. 7 strekningen Kittilsvik–Flå og til forberedende arbeider på prosjektet rv. 7 Ørgenvika–Kittilsvik.
Fylkesvei
- Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
- I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres.
Byområder og kollektivtransport
Tilskudd til byområdene, Buskerudbyen; Drammen, Kongsberg, Lier og Øvre Eiker kommuner
Buskerudbyen har hatt belønningsavtale for perioden 2022–2025. I 2026 er det satt av 125 millioner kroner til belønningsmidler til Buskerudbyen. Byområdet kan søke om ny belønningsavtale fra 2026 gitt at de kan godtgjøre at midlene bidrar til at nullvekstmålet nås. Det tidligere øremerkede tilskuddet til reduserte billettpriser vil i ny avtale inngå som en del av belønningsmidlene og dermed gi økt fleksibilitet i hva midlene kan brukes til. Staten inngår belønningsavtaler med lokale parter for å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i byområdene.
Jernbane
Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Oslo–Tønsberg)
Det er planlagt å bruke 1,2 milliarder kroner til utbygging på Vestfoldbanen i 2026. Effektpakken vil gi mulighet for kortere reisetid og kapasitet for inntil fire tog i timen hele dagen mellom Oslo og Tønsberg. Det planlegges for at nytt togtilbud realiseres fra desember 2026. Effektpakken omfatter: Utbygging av dobbeltspor Drammen–Kobbervikdalen og Drammen stasjon som ble åpnet i august 2025, utbygging av dobbeltspor Nykirke–Barkåker og ny Horten stasjon, ombygging av Tønsberg stasjon, bygging av anlegg for togparkering ved stasjonene Tønsberg, Drammen, Dal, Hove, Eidsvoll, Kongsvinger og Kongsberg og bygging av nytt kontaktledningsanlegg Kobbervikdalen–Holm.
Innfasing av nye fjerntog
Det er planlagt å bruke 440 millioner kroner i 2026 til nødvendig tilpassing av infrastruktur for å ta i bruk nye fjerntog på strekningene Oslo–Bergen (Bergensbanen), Oslo–Trondheim (Dovrebanen), Oslo–Stavanger (Sørlandsbanen) og Trondheim–Bodø (Nordlandsbanen). Det er planlagt å starte byggearbeider på Bergensbanen i 2025 og på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen i 2026. De nye fjerntogene skal etter planen settes i trafikk i 2028, 2029 og 2030.
Drift, vedlikehold og fornying
- Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026. Dette er en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
- Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
- Bane NOR skal utarbeide femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. Tiltak i Oslo-området skal særlig prioriteres, og vil komme jernbanen i hele landet til gode, siden feil her kan påvirke trafikken i store deler av jernbanenettet. I planen for 2026–2030 er det blant annet planlagt fornyelse av spor på Drammenbanen.
ERTMS
- ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.
- Det planlegges å ta i bruk ERTMS på strekningen Drammen–Tønsberg i 2026.
Kjøp av persontransport med tog
Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.