Statsbudsjettet 2026: Rogaland
Dato: 15.10.2025
Innhold:
- Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne og ungdomskriminalitet
- Havvindtilskudd til Utsira kommune
- Forsvaret
- Hurtigspor for behandling av straffesaker
- Nytt tinghus i Stavanger
- Regionale utviklingsmidler
- Kunst og kultur
- Høgskulen for grøn utvikling
- Universitetet i Bergen
- Universitetet i Stavanger
- CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
- Tilskudd til kystrekeflåten
- Vei
- Ferje
- Byområder og kollektivtransport
- Jernbane
Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne og ungdomskriminalitet
I revidert nasjonalbudsjett 2025 ble det bevilget midler til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for én-til-én-oppfølging av ungdom som gjør, eller står i fare for å gjøre, gjentakende og alvorlig kriminalitet. I 2026 styrkes arbeidet ytterligere og i tillegg til de nevnte kommunene skal kommunene Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm få øremerkede midler. Den totale bevilgningen til tiltaket i 2026 er foreslått til 90 millioner kroner.
Midlene skal bidra til tett individuell oppfølging både i skolen og på fritiden og til at kommunale tjenester som barnevern, NAV, flyktningtjenestene, psykisk helsetjenester og skole og flere, kan sette inn nødvendige individuelle tiltak. Målgruppen er barn og unge som har gjort seg skyldig i kriminalitet, eller som man er alvorlig uroet for.
Havvindtilskudd til Utsira kommune
Regjeringen foreslår å bevilge 3 millioner kroner og en tilsagnsfullmakt på 6 millioner kroner til Utsira kommune som er direkte påvirket av havvindutbyggingen i Utsira Nord. Tilskuddet, som er en særordning og et engangstilfelle for Utsira kommune, er begrunnet i særegenhet knyttet til geografiske plassering og størrelsen på kommunen. Tilskuddet er en særordning og er avhengig av tildeling av prosjektområde i Utsira Nord og videreutvikling av havvindprosjekt. Tilskuddet vil kunne legge til rette for at kommunene i større grad kan gripe muligheter knyttet til havvind og håndtere konsekvenser av havvindnæringen i kommune.
Forsvaret
Regjeringen planlegger å investere i eiendom, bygg og anlegg for i overkant av 140 millioner kroner i 2026 knyttet til styrket rekruttutdanning ved Madla.
Hurtigspor for behandling av straffesaker
Regjeringen foreslår 44,6 millioner kroner i 2026 til en særskilt innsats for raskere behandling av straffesaker der gjerningspersonen er under 18 år, såkalt hurtigspor. Innsatsen utvides til også å gjelde Sør-Vest politidistrikt.
Den som begår kriminalitet, skal raskt møtes med en straffereaksjon som virker. Arbeiderpartiregjeringen vil derfor rulle ut hurtigere behandling av straffesaker der gjerningspersonen er under 18 år i hele landet i løpet av denne stortingsperioden.
Nytt tinghus i Stavanger
Regjeringen foreslår 8 millioner kroner til videreføring av forprosjektet til nytt tinghus i Stavanger, som er en videreføring av bevilgningen gitt i revidert nasjonalbudsjett 2025.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 29,81 millioner kroner til Rogaland fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.
Kunst og kultur
Regjeringen foreslår:
- å øke tilskuddet til RAS – Regional Arena for Samtidsdans med 1,4 million kroner som del av satsingen på regionale kompetansesentre for dans.
- å øke tilskuddet til Stavanger Symfoniorkester med 2 millioner kroner til å styrke operavirksomheten ytterligere etter virksomhetsoverdragelsen av Opera Rogaland.
Høgskulen for grøn utvikling
Regjeringen foreslår 2,4 millioner kroner i tilskudd til Høgskulen for grøn utvikling.
Universitetet i Bergen
Regjeringen foreslår samlet sett 4,6 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Bergen.
Regjeringen foreslår 20 nye studieplasser til Universitetet i Bergen sin desentraliserte studiemodell i medisin (Vestlandslegen) ved Helse Fonna i Haugesund.
Universitetet i Stavanger
Regjeringen foreslår samlet sett 2,1 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Stavanger.
Regjeringen foreslår 30 nye studieplasser i psykologi og 30 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
Regjeringen foreslår å styrke kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiskeflåten med 140 millioner kroner. Totalt foreslår regjeringen å bevilge 640,4 millioner kroner i 2026 til kompensasjon for fisket som foregår i 2025.
Tilskudd til kystrekeflåten
Regjeringen foreslår å avvikle det midlertidige tilskuddet til drivstoff for kystrekeflåten, samtidig som bevilgningen til den generelle CO2-kompensasjonsordndingen for fiskeflåten styrkes.
Vei
E39 Rogfast
- Det bygges en 26,7 kilometer undersjøisk tunnel i to løp mellom Harestad i Randaberg kommune og Laupland i Bokn kommune og en 3,7 kilometer lang tunnelarm til Kvitsøy.
- I Bokn blir det bygd om lag 1 kilometer vei i dagen før den kobles på eksisterende E39. Dagens kryss ved Føresvik planlegges bygd om av hensyn til trafikksikkerheten. Anleggsarbeidene startet i 2018, og etter planen skal prosjektet åpnes for trafikk i 2033.
- Tilknytning til eksisterende E39 i Randaberg skjer i Harestadkrysset som er en del av prosjektet E39 Smiene–Harestad innenfor Bypakke Nord-Jæren.
Rv. 13 Ryfast
- Prosjektet er finansiert med statlige midler, lokale tilskudd og bompenger. Ryfylketunnelen ble åpnet for trafikk i 2019, mens Hundvågtunnelen ble åpnet for trafikk i 2020. Pengene i 2026 skal brukes til å sluttføre utbedringen av Hølleslitunnelen på fv. 523 i Strand kommune.
- Prosjektet er en del av tilskuddsordningen for reduserte bompengetakster utenfor de største byområdene. I 2026 settes det av penger til å videreføre redusere bompengetakster med 33 prosent.
Rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane
Stortinget vedtok kostnadsramme for prosjektet våren 2024. Strekningen fra Lovraeidet til Rødsliane i Suldal kommune skal skredsikres og omfatter bygging av en tunnel på om lag 3 kilometer, 1,2 kilometer vei i dagen og 0,3 kilometer med sideveier. Det bygges også en kollektivterminal i krysset ved Lovraeidet, og ved krysset og tunnelpåhugg skal det bygges en stor veifylling med støttefylling. Statens vegvesen gjennomfører en anbudsprosess for prosjektet rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane i Rogaland. Samferdselsdepartementet er gjort kjent med at vedståelsesfristen er utsatt. Etter planen er anleggsstart i 2025, men dette avhenger av anbudsprosessen.
E39 Figgjo–Ålgård og E39 Smiene–Harestad
- Det legges opp til å bruke bompenger fra Bypakke Nord-Jæren til forberedende arbeider på prosjektene E39 Figgjo–Ålgård og E39 Smiene–Harestad i Rogaland.
- Med budsjettforslaget er det prioritert prosjektstart på E39 Figgjo–Ålgård.
- For E39 Smiene–Harestad fortsetter arbeidet slik at fremdriften tilpasses åpningen av E39 Rogfast.
- Oppstart av E39 Figgjo–Ålgård og E39 Smiene–Harestad forutsetter Stortingets tilslutning til kostnadsrammene. Det legges opp til å gjennomføre ekstern kvalitetssikring av kostnadsoverslag og styringsunderlag (KS2) for begge prosjektene i 2026. Samferdselsdepartementet kommer tilbake til Stortinget med forslag til kostnadsramme etter at den eksterne kvalitetssikringen er gjennomført.
Diverse tiltak
- Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Det er ikke navngitt noen mindre tiltak i Rogaland i Prop. 1 S (2025–2026), men Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal startes opp og skal vurdere dette løpende i 2026.
- Arbeidet med gang- og sykkelvei på strekningen Gismarvik–Aksdal på E39 videreføres.
- Det er lagt opp til anleggsstart for arbeidene med ny Eigerøy bru på rv. 426.
- Det legges opp til å sluttføre arbeidet med kommunedelplan for prosjektet E39 Bokn–Bømlafjorden i Vestland og Rogaland.
- Utbyggingen av E39 Osli–Hove videreføres med statlige midler og bompenger.
- For prosjektet E39 Lyngdal vest–Ålgård i Agder og Rogaland er det i 2025 planoppstart for delstrekningen Bilstad–Bue i Lund, Eigersund og Bjerkreim kommuner.
Fylkesvei
- Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
- I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
Ferje
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres.
Nullutslippsferjer
- Regjeringen innførte krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferjer og ferjetjenester fra 1. januar 2025.
- Regjeringen foreslår å bevilge 132,5 millioner kroner gjennom rammetilskuddet for fylkeskommunene særskilt fordelt (tabell C) ut fra ferjekriteriet i kostnadsnøkkelen som kompensasjon.
- Den økonomiske kompensasjonen allokeres til de fylkeskommunene som har hatt de høyeste kostnadene.
- Kompensasjonen blir justert hvert år, for å reflektere merkostnadene ved overgang til nullutslippsløsninger.
Byområder og kollektivtransport
Byvekstavtale for Nord-Jæren for perioden 2019-2029 mellom staten, Rogaland fylkeskommune og Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner.
- Byvekstavtalen ble inngått i 2020. Regjeringen prioriterer statlige midler for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet.
- Foreløpig fordeling av pengene er som følger:
- 85 millioner kroner til store riksveiprosjekter. Pengene vil gå til å videreføre anleggsarbeidene på E39 Osli-Hove.
- 120 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Pengene skal brukes til å videreføre arbeidene på E39 Sykkelstamveien på strekningen Schancheholen-Sørmarka.
- 45 millioner kroner til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane. Det er satt av penger til reguleringsplan for jernbanens arealer ved Stavanger stasjon og til Skeiane stasjon.
- 226 millioner kroner til Bussveien som vil gå til videre utbygging av Korridor 1 mellom Stavanger og Sandnes.
- 257 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak skal brukes til drift av kollektivtransport og til delfinansiering av Bussveien.
- 63 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Pengene går til reduserte billettpriser, takstsamarbeid tog/buss/båt/kystbuss og plassbestilling hurtigbåt.
- 312 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Pengene skal i hovedsak gå til Bussveien, bedre rutetilbud for kollektivtransport, elektrifisering av rutebuss, og til å kompensere for reduserte bompengeinntekter etter fjerning av rushtidsavgiften.
- 63 millioner kroner til fjerning av rushtidsavgiften på Nord-Jæren. Pengene skal brukes til å kompensere for lavere bompengeinntekter.
- 64 millioner kroner til mindre investeringstiltak på kommunal vei og fylkesvei. Pengene går til å videreføre byggingen av gang- og sykkeltiltak på fv. 334 i Oalsgata i Sandnes kommune. I tillegg er det aktuelt å starte prosjektet fv. 4584 Dusavikveien i Stavanger kommune.
Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
- Regjeringen viderefører tilskuddsordningen som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange.
- Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik).
- I 2026 settes det av 45 millioner kroner til å følge opp de fireårige avtalene som ble inngått i 2025 for Ålesund, Bodø og Haugesund og fastlands-Karmøy. Det settes også av penger til eventuelt å inngå en tilsvarende avtale for Vestfoldbyen.
Jernbane
Innfasing av nye fjerntog
Det er planlagt å bruke 440 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å ta i bruk nye fjerntog på strekningene Oslo–Bergen (Bergensbanen), Oslo–Trondheim (Dovrebanen), Oslo–Stavanger (Sørlandsbanen) og Trondheim–Bodø (Nordlandsbanen). Det er planlagt at byggearbeidene på Bergensbanen starter i 2025 og på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen i 2026.
Flere tog på Jærbanen (Skeiane–Stavanger)
I effektpakken Flere tog på Jærbanen (Skeiane–Stavanger) settes det av midler til å finansiere planlegging som inngår i byvekstavtalen for Nord-Jæren.
Vedlikehold og fornying
- Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026. Dette er en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
- Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
- Bane NOR utarbeider femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. I planen for 2026–2030 er det blant annet planlagt fornying av kontaktledningsanlegg og tiltak for klimatilpasning og drenering på Sørlandsbanen.
ERTMS
ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.
Kjøp av persontransport med tog
Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.