Innlandet fengsel - Ilseng

Regjeringen foreslår å bevilge 510 millioner kroner til Innlandet fengsel, Ilseng avdeling.

Forsvaret – eiendom, bygg og anlegg

Regjeringen planlegger å investere i eiendom, bygg og anlegg for om lag 540 millioner kroner i 2026. Investeringene er fordelt på tiltak på Terningmoen i forbindelse med oppbygging av rekruttutdanning og på Rena for økt kontorkapasitet og forlegninger.

For de landbaserte styrkene planlegges det med investeringer for nærmere syv milliarder kroner i 2026. Dette er materiell som etter hvert blir levert primært til Brigade Nord og Finnmarksbrigaden. Investeringene til Brigaden omfatter primært kamp- og støttevogner til kampavdelinger og ingeniørstyrker. Investeringene har sin hovedtyngde i Innlandet, Troms og Finnmark.

Sykehus

Regjeringen foreslår å gi lån til et nytt Mjøssykehus for Sykehuset Innlandet. Regjeringen foreslår derfor en låneramme på 18 009 millioner kroner og en lånebevilgning på 270 millioner kroner.

Spesialenheten for politisaker

Spesialenheten for politisaker holder til på Hamar, men har også kontorer i Oslo, Trondheim og Bergen. Regjeringen foreslår å bevilge 4 millioner kroner til å styrke grunnfinansieringen til Spesialenheten for politisaker.

Regionale utviklingsmidler

Regjeringen foreslår å bevilge 131 millioner kroner til Innlandet fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.

Oslofjorden

Regjeringen foreslår å styrke arbeidet i Oslofjorden og områder med avrenning til fjorden med totalt 100 millioner kroner. 85 millioner kroner er under Klima- og miljødepartementets budsjett, mens 15 millioner er under Nærings- og fiskeridepartementets budsjett.

Kunst og kultur

Regjeringen foreslår:

  • å øke tilskuddet til DansINN med 600 000 kroner som del av satsingen på regionale kompetansesentre for dans.
  • å øke tilskuddet til R.E.D. (Residency Eina Danz) med 470 000 kroner som del av satsingen på regionale kompetansesentre for dans.
  • å øke tilskuddet til Anno Museum med 3,9 millioner kroner til drift av det regionale historiesenteret på Domkirkeodden.

Universitetet i Innlandet

  • Regjeringen foreslår samlet sett 1,5 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Innlandet.
  • Regjeringen foreslår 15 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Jordbruksoppgjøret

I Jordbruksoppgjøret 2025 er satsingen på fjellandbruket styrket med 1 million kroner for å prioritere prosjekter som støtter opp om seterbruk. Samlet ramme for satsingen på fjellandbruket er dermed 4 millioner kroner. Trøndelag fylkeskommune forvalter ordningen, og koordinerer satsingen i samarbeid med partnerskapet i Innlandet, Telemark og Buskerud og andre aktuelle regionale aktører. 

Regjeringen foreslår å bevilge 20 millioner kroner til tiltak for sameksistens mellom jordbruk og reindrift i Nord-Østerdalen.

Vei

E6 Moelv–Øyer

  • Det bygges 43 kilometer firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Den nye veien skal bidra til økt trafikksikkerhet, bedre fremkommelighet og stimulere til vekst og utvikling i Innlandet og tilgrensende regioner.
  • Store deler av dagens trasé blir gjenbrukt for å redusere utslipp og naturinngrep. Lågendeltaet naturreservat er redusert med 27 dekar for å legge til rette for utbyggingen i tråd med vedtatt reguleringsplan og kompensert ved å verne om lag 800 dekar areal.
  • Nye Veier startet byggingen av delstrekningen Roterud–Storhove i 2025 og etter planen skal delstrekningen åpnes for trafikk i 2030.
  • Arbeidet på delstrekningen E6 Storhove–Øyer startet i 2023 og skal etter planen åpnes for trafikk i 2027.

Rv. 4 Roa–Gran grense inkl. Jaren–Amundrud/Almenningsdelet–Lygnebakken i Innlandet og Akershus

  • Det bygges blant annet 4,1 kilometer firefelts vei med midtrekkverk på strekningen Roa–Gran grense. Sammen med utbyggingen på strekningen Lunner grense–Jaren blir det 13,5 kilometer med sammenhengende firefelts vei fra Roa til Jaren. I tillegg bygges det 3,8 kilometer trefelts vei med midtrekkverk på delstrekningen Jaren–Amundrud.
  • Prosjektet åpnet for trafikk i 2025.

E136 Dombås–Vestnes i Innlandet og Møre og Romsdal

  • I desember 2023 inngikk Samferdselsdepartementet og Nye Veier en veiutbyggingsavtale for fremkommelighetstiltak forbi Veblungsnes og på strekningen Stuguflaten–Raudstøl. Arbeidet er satt i gang i 2025.
  • Arbeid med strekningsutredning som grunnlag for prioritering av tiltak i et 20 års-perspektiv er under utarbeidelse. Det jobbes videre med planlegging på strekningen Flatmark–Monge–Marstein, og det kan også bli aktuelt å sette i gang utbygging i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036. Fra september 2028 overtar Nye Veier drifts- og vedlikeholdsansvaret på E136 Dombås–Vestnes.

Diverse tiltak

  • Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Det er ikke navngitt noen mindre tiltak i Innlandet i Prop. 1 S (2025–2026), men Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal startes opp og skal vurdere dette løpende i 2026.
  • Enkelte utbedringstiltak videreføres for å bidra til økt fremkommelighet på strekningen rv. 15 Otta–Måløy i Innlandet og Vestland.
  • I 2026 videreføres utbedringsarbeidene, med blant annet E16 i Valdres på strekningen Lomen–Hausåker og strekningene Evenstad–Imsroa og Tunna bru–Lonåsen på rv. 3.

Fylkesvei

  • Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
  • I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
  • I 2025 opprettet regjeringen en tilskuddsordning til militær mobilitet på fylkesveier, og i 2026 er tilskuddet foreslått doblet. Tilskuddet er øremerket til 14 bruer på fylkesveinettet i fylkeskommunene Akershus, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland. Tilskuddet setter fylkeskommunene i stand til å gjennomføre tiltak på de identifiserte bruene.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres.

 

Jernbane

Flere og raskere tog på Dovrebanen (InterCity) Kleverud-Åkersvika-Hamar

Det settes av 2,6 milliarder kroner til utbygging på strekningen Oslo–Hamar på Dovrebanen. Effektpakken skal gi økt frekvens og redusert reisetid mellom Oslo og Hamar. Det er avdekt forhold som gjør at det ikke er mulig å realisere tilbudsforbedringen i 2027 som tidligere anslått. Bane NOR jobber med å avklare hvilke konsekvenser dette får for fremdrift og kostnader. I 2023 ble det nye dobbeltsporet på den 13,5 kilometer lange strekningen mellom Venjar og Eidsvoll ble tatt i bruk. Det er gjennomført etterarbeider i 2024 og 2025 som å fjerne midlertidig fylling i Vorma og legge til rette for at den gamle jernbanebrua kan tas i bruk som gang- og sykkelvei. Etter planen skal prosjektet avsluttes i løpet av 2025. Effektpakken omfatter også utbygging av dobbeltspor på strekningen Kleverud–Sørli–Åkersvika, ny Stange stasjon og anlegg for togparkering på Hove.

Økt kapasitet for kombigods Oslo–Narvik via Sverige

  • Effektpakken legger til rette for økt toglengde fra 550 meter til 740 meter for kombitransport. Effektpakken skal legge til rette for kapasitetsøkning og mer effektiv kombitransport mellom Oslo og Narvik, via Kongsvinger og Sverige. Tiltakene i effektpakken omfatter kapasitetsøkende tiltak som å forlenge kryssingsspor på Kongsvingerbanen, Narvik stasjon samt tidligere gjennomført kapasitetsøkning på Narvikterminalen.
  • Nye Narvik stasjon skal etter planen tas i bruk i 2026. Da vil 750 meter lange malmtog og godstog på inntil 740 meter kunne krysse på Narvik stasjon og med det vil alle eksisterende kryssingsspor på Ofotbanen være lange nok. Det planlegges også nye kryssingsspor på Ofotbanen for å legge til rette for flere godstog. Det er satt av 700 millioner kroner til effektpakken i 2026.

Innfasing av nye fjerntog

Det er planlagt å bruke 440 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å ta i bruk nye fjerntog på strekningene Oslo–Bergen (Bergensbanen), Oslo–Trondheim (Dovrebanen), Oslo–Stavanger (Sørlandsbanen) og Trondheim–Bodø (Nordlandsbanen). Det er planlagt å starte byggearbeider på Bergensbanen i 2025 og på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen i 2026. De nye fjerntogene skal etter planen settes i trafikk i 2028, 2029 og 2030.

Økt kapasitet for kombigods Oslo–Trondheim

Effektpakken Økt kapasitet for kombigods Oslo–Trondheim legger til rette for toglengden kan øke fra 480 meter til 650 meter. Det blir mulig å frakte 37 prosent mer godsvolum på jernbanen. Dette omfatter ombygging av Hamar stasjon, som budsjettforslaget for 2026 legger til rette for å starte opp. Andre aktuelle tiltak for å oppnå effekten er flere forlengelser av kryssingsspor langs Dovrebanen og Hovedbanen nord, og stasjonstiltak. Det er satt av 350 millioner kroner til planlegging og delvis oppstart av effektpakken i 2026.

Drift, vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026, en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
  • Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
  • Bane NOR utarbeider femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. I planen for 2026–2030 er Dovrebanen og Hovedbanen to av strekningene som er høyest prioritert for fornying. Det er blant annet planlagt fornying av spor på Kongsvingerbanen og opprusting av Hamar Stasjon.

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.
  • Strekningen Roa–Gjøvik på Gjøvikbanen ble åpnet med ERTMS høsten 2024.

Kjøp av persontransport med tog

Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.