Tillegg i barnetrygden 

Regjeringen foreslår tillegg i barnetrygden til stønadsmottakere bosatt i Finnmark, Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) og på Svalbard.

Stortinget har i revidert nasjonalbudsjett 2025 gjeninnført et tillegg i barnetrygden på 500 kroner per måned til stønadsmottakere bosatt i Finnmark, Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) og på Svalbard. Dette tillegget gjelder fra 1. oktober 2025, og regjeringen foreslår å videreføre dette i 2026. Dette tilsvarer 6 000 kroner per barn per år. Tillegget skal fremme bosetting i nordområdene for barnefamilier.

 

Finnmarksfradraget

Finnmarksfradraget foreslås økt fra 30 000 kroner til 45 000 kroner. Gjelder alle som er bosatt i innsatssonen i Nord-Troms og Finnmark.

 

Forsvaret

Eiendom, bygg og anlegg

Regjeringen planlegger å investere i eiendom, bygg og anlegg for om lag 610 millioner kroner i 2026, hvorav 500 millioner kroner skal benyttes ved Porsangmoen og 100 millioner kroner ved Høybuktmoen.

Materiellinvesteringer

For de landbaserte styrkene planlegges det med investeringer for nærmere syv milliarder kroner i 2026. Dette er materiell som etter hvert blir levert primært til Brigade Nord og Finnmarksbrigaden. Investeringene til Brigaden omfatter primært kamp- og støttevogner til kampavdelinger og ingeniørstyrker. Investeringene har sin hovedtyngde i Innlandet, Troms og Finnmark.

 

Nordområdestrategi

Regjeringa foreslår å opprette et statlig samlingssted i Kirkenes, til bruk for ulike statlige sektorer sitt arbeid med sikkerhet og beredskap. Det foreslås 5 millioner kroner til dette formålet, herunder 3,5 millioner kroner til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, og 1,5 mill. kroner til statsforvalteren i Troms og Finnmark. Nordområdene, og særlig Øst-Finnmark, står overfor store sikkerhets- og beredskapsutfordringer. Regjeringen foreslår også å styrke statsforvalteren i Troms og Finnmark med 6 millioner kroner, til å styrke statsforvalterens og Øst-Finnmark-kommunenes arbeid med sikkerhet og beredskap.

 

Regionale utviklingsmidler

Regjeringen foreslår å bevilge 102,48 millioner kroner til Finnmark fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter. I tillegg mottar fylkeskommunen midler til leverandørutvikling og lokalsamfunnsutvikling til utvalgte forsvarskommuner for å få økte ringvirkninger av forsvarssatsingen i nord.

 

Samisk kunst og kultur

Regjeringen foreslår:

  • å styrke bevilgningen til Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISFI) med 3 millioner kroner
  • å øke tildelingen til det samiske kunstnerkollektivet Dáiddádallu med 1,2 million kroner, som i samarbeid med Riddu Riđđu Festivála, oppretter et eksportkontor/Agency for samisk kunst.

 

Prøveordning med reisestøtte for idrettslag

Regjeringen foreslår å bevilge totalt 5 millioner kroner til en prøveordning med reisestøtte for idrettslag i Nord-Norge. Ordningen foreslås forvaltet av idrettskretsene i henholdsvis Nordland, Troms og Finnmark.

 

Desentralisert utdanning ved Universitetet i Tromsø

Regjeringen foreslår 6 millioner kroner til UiT til fleksibel og desentralisert utdanning med særlig vekt på Øst-Finnmark. 

 

Samisk høgskole

Regjeringen foreslår 132,4 millioner kroner i rammebevilgning til Samisk høgskole.

 

Jordbruksavtalen

I jordbruksavtalen 2025 er satsingen Bærekraftig matproduksjon og verdiskaping i nord videreført med 20 millioner kroner, som inkluderer videreføring av prøveordningen til teigbaserte tilskudd til Nord-Norge med 5 millioner kroner og midler til Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO). Satsingen skal bidra til å styrke sårbare produsentmiljøer i Finnmark, Troms og Nordland, motvirke bruksnedgang, øke arealbruken, heve kompetansen til landbruksnæringen og verdikjeden for mat, samt å utnytte regionale fortrinn og muligheter innen arktisk landbruk. Troms fylkeskommune forvalter ordningen, og koordinerer satsingen i samarbeid med partnerskapet for landbruk i Finnmark og Nordland og andre aktuelle regionale aktører. 

I årets jordbruksavtale settes det av en egen rekrutteringskvote på 4 millioner liter kumelk i Troms og Finnmark. Tilskuddsandelen for investeringer i omlegging til løsdrift for storfe heves i Nordland, Troms og Finnmark til maksimalt 65 prosent. Tilskudd som direkte bidrar til å bedre produsentøkonomien i landsdelen styrkes. Økonomien i produksjon av kjøtt fra storfe, sau og svin i Nord-Norge styrkes ved å øke satsene for distriktstilskuddet, noe som også vil bidra til råvaretilgang til industrien. I tillegg heves tilskuddsandelen for investeringer i svineproduksjon til maksimalt 65 prosent. i Nord-Norge. Investeringsstøtte til nyetableringer av svineproduksjon i Troms og Finnmark videreføres.

 

CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten

Regjeringen foreslår å styrke kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiskeflåten med 140 millioner kroner. Totalt foreslår regjeringen å bevilge 640,4 millioner kroner i 2026 til kompensasjon for fisket som foregår i 2025.

 

Tilskudd til kystrekeflåten

Regjeringen foreslår å avvikle det midlertidige tilskuddet til drivstoff for kystrekeflåten, samtidig som bevilgningen til den generelle CO2-kompensasjonsordndingen for fiskeflåten styrkes.

 

Nytt program for kartlegging av sjøbunn og økosystem i kystsonen

Regjeringen foreslår at det opprettes et nytt program for kartlegging av sjøbunn og økosystem i kystsonen (marine grunnkart), med en bevilgning på 32 mill. kroner. I 2026 prioriteres kartlegging av Varangerfjorden.

 

Satsing på havner og farleder

Havnene er viktige for verdiskaping og bosetting langs kysten. Regjeringen vil fortsette arbeidet med å ruste opp havner og sikre videre utvikling av fiskeriavhengige kystsamfunn.

Det er satt av om lag 240 mill. kroner til større fiskerihavnetiltak i 2026. Disse vil bl.a. gå til tiltak i Mehamn fiskerihavn i Gamvik kommune, Kjøllefjord fiskerihavn i Lebesby kommune og Vardø fiskerihavn i Vardø kommune.

 

Investeringskapital til samisk næringsutvikling

Regjeringen foreslår å sette av 7 millioner kroner til å styrke tilgangen på investeringskapital for samisk næringsutvikling. Målet er å legge til rette for lønnsom næringsvirksomhet basert på samisk kultur og identitet, fortrinnsvis i samiske områder.

 

Vei

E45 Kløfta

  • Strekningen er skredutsatt, og på vinteren er partiet ved Kløfta i Alta kommune en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet. Det er stedvis dårlig standard på dagens vei på strekningen. Prosjektet er på 7,6 kilometer og består av en tunnel på 4,2 kilometer tunnel, 3,2 kilometer vei i dagen samt en bru på 150 meter. Prosjektet vil gi en sikker, forutsigbar og god helårsvei på E45.
  • Det er lagt opp til at anleggsarbeidene skal starte opp i 2026, og etter planen skal prosjektet åpnes for trafikk i 2029.

Diverse tiltak

  • Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2026.
  • Tiltak som fremmer militær mobilitet, blant annet ny Transferelv bru på E6 i Finnmark er et eksempel på et tiltak som kan være aktuelt å starte i 2026.
  • Arbeidet med å utbedre strekningen Mollstrand–Grøtnes på rv. 94 i Finnmark videreføres.
  • Det legges opp til å videreføre utbedringer på flere bruer på E6.

Fylkesvei

  • Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
  • I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
  • I 2025 opprettet regjeringen en tilskuddsordning til militær mobilitet på fylkesveier, og i 2026 er tilskuddet foreslått doblet. Tilskuddet er øremerket til 14 bruer på fylkesveinettet i fylkeskommunene Akershus, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland. Tilskuddet setter fylkeskommunene i stand til å gjennomføre tiltak på de identifiserte bruene.

 

Ferje

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres.

Nullutslippsferjer

  • Regjeringen innførte krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferjer og ferjetjenester fra 1. januar 2025.
  • Regjeringen foreslår å bevilge 132,5 millioner kroner gjennom rammetilskuddet for fylkeskommunene særskilt fordelt (tabell C) ut fra ferjekriteriet i kostnadsnøkkelen som kompensasjon.
  • Dette innebærer at den økonomiske kompensasjonen allokeres til de fylkeskommunene som har hatt de høyeste kostnadene.
  • Kompensasjonen blir justert hvert år, for å reflektere merkostnadene ved overgang til nullutslippsløsninger.

Kystruten Bergen–Kirkenes

Staten har avtaler om kystruten Bergen–Kirkenes for perioden 2021–2030 med Hurtigruten og Havila. Kontraktene er prisregulert. I 2026 foreslår regjeringen å bevilge 1 238 millioner kroner til disse kontraktene, henholdsvis 872,9 millioner kroner til Hurtigruten (sju skip) og 365,7 millioner kroner til Havila (fire skip). Samferdselsdepartementet har nå en rapport ute på høring. Rapporten har utredet transportbehovet og miljømessige aspekter for kystrutedriften med tanke på hvilke krav som kan settes i fremtidige kontrakter.

 

Luftfart

FOT-ruter

  • Samferdselsdepartementet kan pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) (krav til billettpris, kapasitet, frekvens, ruteføring mv.) der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud.
  • De nye avtalene for FOT-rutene trådte kraft i 2024. Maksimale billettpriser på alle FOT-ruter ble halvert, og setekapasitetskravet på enkelte ruter økte. To nye ruter ble tatt inn i ordningen. Avtalene for FOT-rutene i Nord-Norge har varighet til 31. oktober 2028. Regjeringen foreslår å bevilge 2 499 millioner kroner til alle FOT-ruteavtalene i 2026. Inneværende avtaler omfatter 7 ruteområder i Sør-Norge og 15 ruteområder i Nord-Norge.
  • Samferdselsdepartementet har nå en ekstern utredning ute på høring om hvordan det regionale flyrutetilbudet kan innrettes best mulig innenfor gjeldende budsjettramme, inkludert om beboerrabatt er et egnet virkemiddel på FOT-rutene.