Statsbudsjettet 2026: Akershus
Dato: 15.10.2025
Innhold:
- Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne -og ungdomskriminalitet
- Oslo fengsel - Ullersmo
- Forsvaret – eiendom, bygg og anlegg
- Sykehus
- Ungdomsenhet øst på Eidsvoll
- Oslofjorden
- Regionale utviklingsmidler
- Kunst og kultur
- Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
- CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
- Tilskudd til kystrekeflåten
- Institutt for energiteknikk – tilskudd til drift og sikring av atomanlegg
- Vei
- Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
- Byområder og kollektivtransport
- Jernbane
Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne -og ungdomskriminalitet
I revidert nasjonalbudsjett 2025 var det bevilget midler til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for én-til-én-oppfølging av ungdom som gjør, eller står i fare for å gjøre, gjentakende og alvorlig kriminalitet. I 2026 styrkes arbeidet ytterligere og i tillegg til de nevnte kommunene skal kommunene Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm få øremerkede midler. Den totale bevilgningen til tiltaket i 2026 er foreslått til 90 mill. kroner.
Midlene skal bidra til tett individuell oppfølging både i skolen og på fritiden og til at kommunale tjenester som barnevern, NAV, flyktningtjenestene, psykisk helsetjenester og skole og flere, kan sette inn nødvendige individuelle tiltak. Målgruppen er barn og unge som har gjort seg skuldig i kriminalitet, eller som man er alvorlig uroet for.
Oslo fengsel - Ullersmo
Regjeringen foreslår å bevilge 24,6 millioner kroner til Oslo fengsel, Ullersmo avdeling.
Forsvaret – eiendom, bygg og anlegg
Regjeringen planlegger å investere i eiendom, bygg og anlegg for om lag 330 millioner kroner i 2026, primært knyttet til midlertidig datasenter.
Sykehus
- Regjeringen foreslår å gi lån til byggetrinn tre ved Sunnaas sykehus. I den sammenheng foreslår regjeringen en låneramme på 551 millioner kroner og en lånebevilgning på 40 millioner kroner.
- Regjeringen foreslår å gi lån til nytt somatikkbygg ved Akershus universitetssykehus. Regjeringen foreslår derfor en låneramme på 1591 millioner kroner og en lånebevilgning på 90 millioner kroner.
Ungdomsenhet øst på Eidsvoll
Det er et mål for regjeringen at ingen barn skal fengsles sammen med voksne. Regjeringen foreslår 21 millioner kroner til å øke kapasiteten ved Ungdomsenhet øst på Eidsvoll. Tiltaket inkluderer økonomiske konsekvenser også for Barne- og familiedepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet.
Oslofjorden
Regjeringen foreslår å styrke arbeidet i Oslofjorden og områder med avrenning til fjorden med totalt 100 millioner kroner. 85 millioner kroner er under Klima- og miljødepartementets budsjett, mens 15 millioner er under Nærings- og fiskeridepartementets budsjett til omstillingstiltak for fiskernæringen i Oslofjorden som berøres av innføringen av nye fiskeritiltak for å styrke fjorden. Regjeringen vil vurdere nærmere hvordan potten skal benyttes.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 23,2 millioner kroner til Akershus fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.
Kunst og kultur
Regjeringen foreslår:
- å øke tilskuddet til Unge Viken Teater med 500 000 kroner til å styrke drift og kunstnerisk aktivitet.
- å øke tilskuddet til Henie Onstad Kunstsenter med 3,5 millioner kroner til drift av museets verksted for sosialt mangfold.
- å bevilge et investeringstilskudd på 5 millioner kroner til MiA – Museene i Akershus til oppgradering av Uranienborg, Roald Amundsens hjem, med en tilhørende tilsagnsfullmakt på 34,8 millioner kroner til bevilgning i senere år, slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir på 39,8 millioner kroner.
- å øke tilskuddet til MiA – Museene i Akershus med 1,7 millioner kroner til drift av håndverkstunet ved Follo Museum.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Regjeringen foreslår samlet sett 1,7 milliarder kroner i rammebevilgning til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
Regjeringen foreslår å styrke kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiskeflåten med 140 millioner kroner. Totalt foreslår regjeringen å bevilge 640,4 millioner kroner i 2026 til kompensasjon for fisket som foregår i 2025.
Tilskudd til kystrekeflåten
Regjeringen foreslår å avvikle det midlertidige tilskuddet til drivstoff for kystrekeflåten, samtidig som bevilgningen til den generelle CO2-kompensasjonsordndingen for fiskeflåten styrkes.
Institutt for energiteknikk – tilskudd til drift og sikring av atomanlegg
Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Institutt for energiteknikk med 49 millioner kroner til drift av atomanleggene på Kjeller, og å øke tilskuddet til sikring av anleggene med 48 millioner kroner.
Vei
E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum i Ringerike og Jevnaker kommuner i Akershus og Buskerud fylkeskommuner
Prosjektet ble åpnet for trafikk i 2022. Arbeidene med lokalveinettet planlegges å være ferdig i 2025.
E16 Bjørum–Skaret i Bærum og Hole kommuner i Akershus og Buskerud fylkeskommuner
- Det bygges 8,4 kilometer ny firefelts vei. Blant annet bygges det en tunnel på 3,4 kilometer under Sollihøgda og en tunnel på 0,8 kilometer under Bukkesteinshøgda.
- Anleggsarbeidene startet i 2021, og det er planlagt at prosjektet skal åpnes for trafikk i 2025.
Rv. 4 Roa-Gran grense inkl. Jaren–Amundrud/Almenningsdelet–Lygnebakken i Gran og Lunner kommuner i Innlandet og Akershus fylkeskommuner
- Det bygges blant annet 4,1 kilometer firefelts vei med midtrekkverk på strekningen Roa–Gran grense. Sammen med utbyggingen på strekningen Lunner grense–Jaren blir det 13,5 kilometer sammenhengende firefelts vei fra Roa til Jaren. I tillegg bygges det 3,8 kilometer trefelts vei med midtrekkverk på delstrekningen Jaren–Amundrud. På strekningen Almenningsdelet–Lygnebakken omfatter arbeidene utbedring og breddeutviding av 5 kilometer av eksisterende vei.
- Prosjektet ble åpnet for trafikk i 2025 og i 2026 gjennomføres restarbeider.
E18 Lysaker–Ramstadsletta i Bærum kommune
- Strekningen er 4,4 kilometer, og er en del av E18 Vestkorridoren mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. Ny E18 på strekningen Lysaker–Ramstadsletta i Bærum kommune får to ordinære kjørefelt og ett kollektivfelt i begge retninger. Det inngår også en firefelts vei mellom Gjønnes og E18, samt ny forbindelse til Fornebu i Bærum kommune. I tillegg planlegges det sammenhengende sykkelvei på hele strekningen. Byggingen av Lysaker kollektivterminal inngår også i prosjektet.
- Det er planlagt at vestgående og østgående løp på E18 skal åpnes for trafikk i henholdsvis 2027 og 2028. Hele prosjektet, inkludert lokalveiene, er planlagt å være ferdig ved årsskiftet 2029/2030.
E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 i Frogn og Asker kommuner
- Det skal bygges et nytt tunnelløp parallelt med det eksisterende og med tverrforbindelser mellom dem, samt utvidelse fra to- til firefelts vei mellom Måna og Vassum med nye løp i Frogn- og Vassumtunnelene. Prosjektet vil gi bedre fremkommelighet for trafikantene med en mer forutsigbar, trafikksikker og trygg kryssing av Oslofjorden i eksisterende trasé for E134.
- Prosjektet er totalt 14 kilometer, hvorav tunnelen under Oslofjorden er 7,5 kilometer. Strekningen er del av en ytre ring rundt Oslo og tverrforbindelse mellom E6 og E18 med videre tilknytning til E134 mot Vestlandet.
- Det er lagt opp til anleggsstart i 2026, og prosjektet skal etter planen åpnes for trafikk i 2033.
Diverse tiltak
- Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Det er ikke navngitt noen mindre tiltak i Akershus i Prop. 1 S (2025–2026), men Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal startes opp og skal vurdere dette løpende i 2026.
- Det legges opp til å gjennomføre enkelte miljø- og servicetiltak.
- Kommuneplan for strekningen E16 Kløfta–Kongsvinger har vært på høring og Nye Veier jobber videre med et samlet planforslag.
- Det jobbes med reguleringsplan for prosjektet rv. 22 Glommakryssing i Akershus, i tillegg til reguleringsplan på strekningen E134 Dagslett–kryss E18 i Akershus og Buskerud, og E18 Ramstadsletta–Slependen–Nesbru.
Fylkesvei
- Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
- I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
- I 2025 opprettet regjeringen opprettet en tilskuddsordning til militær mobilitet på fylkesveier, og i 2026 er tilskuddet foreslått doblet. Tilskuddet er øremerket til 14 bruer på fylkesveinettet i fylkeskommunene Akershus, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland. Tilskuddet setter fylkeskommunene i stand til å gjennomføre tiltak på de identifiserte bruene.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres.
Byområder og kollektivtransport
Byvekstavtale for Oslo-området for perioden 2019-2029 mellom staten, Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og kommunene Bærum, Lillestrøm og Nordre Follo. Avtaleområdet er Oslo kommune og Akershus fylke.
- Byvekstavtalen ble inngått i 2020 med tilleggsavtale fra 2021. Regjeringen prioriterer statlige midler for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet.
- Foreløpig fordeling av pengene er som følger:
- 135 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Pengene vil i hovedsak bli brukt til å videreføre igangsatte tiltak, blant annet til bygging av gang- og sykkelvei langs E18 på strekningen Ås–Holstad i Ås kommune. I tillegg er det prioritert penger til oppstart av gang- og sykkelvei Holmenveien–Dalsveien på rv. 150 i Oslo kommune.
- 8 millioner kroner til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane. Det er satt av penger til utvikling av stasjonene Jessheim og Hauketo.
- 1 710 millioner kroner til Fornebubanen som er en ny sammenhengende tunnel for T-banen mellom Majorstuen stasjon i Oslo kommune og Fornebu i Bærum kommune.
- 411 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak brukes til drift av kollektivtransport og mindre kollektiv- og sykkeltiltak.
- 63 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Bruk av tilskudd til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk besluttes i løpet av 2026.
- 704 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Pengene skal gå til Fornebubanen.
- 258 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak på kommunal vei og fylkesvei. Penger går til å videreføre igangsatte tiltak. I tillegg er det prioritert penger til oppstart av en rekke nye tiltak. Det vurdereres som aktuelt med oppstart av blant annet fortau ved Hebekk skole i Nordre Follo kommune, tilrettelegging for gående og syklende langs fv. 179 Hauerseterveien i Ullensaker kommune og kollektivfelt langs Ljabruveien i Oslo kommune.
Jernbane
Flere og raskere tog på Dovrebanen (InterCity): Venjar–Eidsvoll–Langset, Eidsvoll kommune
Det settes av 2,6 milliarder kroner til utbygging på strekningen Oslo–Hamar på Dovrebanen. Effektpakken skal gi økt frekvens og redusert reisetid mellom Oslo og Hamar. Det er avdekt forhold som gjør at det ikke er mulig å realisere tilbudsforbedringen i 2027 som tidligere anslått. Bane NOR jobber med å avklare hvilke konsekvenser dette får for fremdrift og kostnader. I 2023 ble det nye dobbeltsporet på den 13,5 kilometer lange strekningen mellom Venjar og Eidsvoll ble tatt i bruk. Det er gjennomført etterarbeider i 2024 og 2025 som å fjerne midlertidig fylling i Vorma og legge til rette for at den gamle jernbanebrua kan tas i bruk som gang- og sykkelvei. Etter planen skal prosjektet avsluttes i løpet av 2025.
Innfasing av nye lokaltog
Det er planlagt å bruke 780 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å kunne bruke de nye lokaltog som skal gå på strekningene Oslo–Ski og Spikkestad–Lillestrøm. I 2025 startet arbeidene med å bygge om Kolbotn stasjon fra tre til to spor. Dette inkluderer et nytt sikringsanlegg for å frigjøre areal til lengre plattformer. Den nye stasjonen skal etter planen være ferdig i løpet av 2026.
Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Ski): Oslo og Nordre Follo kommuner
Åpningen av Follobanen har gjort at antallet avganger har økt, i tillegg til at reisetiden mellom Oslo S og Ski nesten er halvert. I tillegg har antallet avganger for lokaltog på strekningen mellom Ski og Stabekk som går på Østfoldbanen økt. Det er planlagt å bruke 60 millioner kroner i 2026 til tilbakeføring av anleggsområdet på Åsland til grøntområde.
Banestrøm
Det settes av 40 millioner kroner til kapasitetsøkende tiltak innen banestrømforsyning. Effektpakken skal bidra til at jernbanen blir mer robust, i tillegg til å øke kapasiteten på jernbanenettet. Tiltakene i effektpakken omfatter i hovedsak økt kapasitet for banestrømforsyning på Østlandet.
Økt kapasitet for kombigods Oslo–Narvik via Sverige
Effektpakken legger til rette for økt toglengde fra 550 meter til 740 meter for kombitransport. Det blir mulig å frakte 32 prosent mer godsvolum på banen, i tillegg til at det reduserer transportkostnadene for næringslivet. Aktuelle tiltak for å oppnå effekten er etablering av nye kryssingsspor og forlengelse av eksisterende langs Kongsvingerbanen, samt sanering av planovergang. Nye Narvik stasjon skal etter planen tas i bruk i 2026. Det er satt av 700 millioner kroner til effektpakken i 2026.
Planlegging og oppstart av nye tilbudsforbedringer
- Effektpakken Økt kapasitet for kombigods Oslo–Trondheim legger til rette for økt toglengde fra 480 meter til 650 meter. Det blir mulig å frakte 37 prosent mer godsvolum på jernbanen. Dette omfatter ombygging av Hamar stasjon, som budsjettforslaget for 2026 legger til rette for å starte opp. Andre aktuelle tiltak for å oppnå effekten er flere forlengelser av kryssingsspor langs Dovrebanen og Hovedbanen nord, og stasjonstiltak. Det er satt av 350 millioner kroner til planlegging og delvis oppstart av effektpakken i 2026.
- Planleggingen for effektpakken Bedre lokal- og regiontogtilbud på Østlandet videreføres. Effektpakken skal legge til rette for en effektiv omlegging til ny rutemodell på Østlandet med flere avganger både for lokal- og regiontogene rundt Oslo. Tiltakene er blant annet utvidelse av Sandvika stasjon, vendespor ved Asker og mindre tiltak i Lillestrøm. I 2026 er det er planlagt oppstart av mindre byggearbeider på Oslo S.
- Planlegging av ny Rikstunnel videreføres.
Drift, vedlikehold og fornying
- Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026. Dette er en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025. Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
- Bane NOR utarbeider femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. I planen for 2026–2030 er Dovrebanen og Hovedbanen to av strekningene som er høyest prioritert for fornying. Gardermobanen, Østfoldbanen og Drammenbanen er også høyt prioritert.
Universell utforming
Bane NOR planlegger tiltak på stasjonene Kolbotn, Ås og Vestby samt Vevelstad holdeplass i 2026, slik at disse kan få status som universelt utformet.
ERTMS
- ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.
- Strekningen Roa–Gjøvik på Gjøvikbanen ble åpnet med ERTMS høsten 2024.
Kjøp av persontransport med tog
Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.