Statsbudsjettet 2026: Oslo
Dato: 15.10.2025
Innhold:
- Kvalifiseringstiltak for voksne arbeidssøkere
- Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne -og ungdomskriminalitet
- Statlige bygg
- Vikingtidsmuseet
- 22. juli minnested
- Forsvaret
- Regionale utviklingsmidler
- Oslofjorden
- Kunst og kultur
- Institutt for journalistikk
- Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
- Barratt Due musikkinstitutt
- Fjellhaug Internasjonale Høgskole
- Handelshøyskolen BI
- Høyskolen for dansekunst
- Høyskolen for ledelse og teologi
- Høyskolen Kristiania
- Kunsthøgskolen i Oslo
- Lovisenberg diakonale høgskole
- MF vitenskapelig høyskole
- Norges idrettshøgskole
- Norges musikkhøgskole
- OsloMet – storbyuniversitetet
- Steinerhøyskolen
- Universitetet i Oslo
- VID vitenskapelige høgskole
- Den tysk-norske skolen
- CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
- Tilskudd til kystrekeflåten
- Vei
- Jernbane
Kvalifiseringstiltak for voksne arbeidssøkere
Regjeringen foreslår å styrke kvalifiseringstiltak for voksne arbeidssøkere i Oslo med 5 millioner kroner
Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne -og ungdomskriminalitet
I revidert nasjonalbudsjett 2025 ble det bevilget midler til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for én-til-én-oppfølging av ungdom som gjør, eller står i fare for å gjøre, gjentakende og alvorlig kriminalitet. Oslo kommune har våren 2025 lansert Oslo-modellen, som bygger på erfaringene fra Grorud-modellen. Dette er et vellykket eksempel på tett samarbeid mellom politi og bydel i oppfølgingen av ungdom med høy risiko for kriminalitet. I 2026 styrkes arbeidet ytterligere og i tillegg til de nevnte kommunene skal kommunene Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm få øremerkede midler. Den totale bevilgningen til tiltaket i 2026 er foreslått til 90 mill. kroner.
Midlene skal bidra til tett individuell oppfølging både i skolen og på fritiden og til at kommunale tjenester som barnevern, NAV, flyktningtjenestene, psykisk helsetjenester og skole og flere, kan sette inn nødvendige individuelle tiltak. Målgruppen er barn og unge som har gjort seg skuldig i kriminalitet, eller som man er alvorlig uroet for.
Statlige bygg
Regjeringen foreslår:
- å bevilge 2 500 millioner kroner bygg til nytt livsvitenskapsbygg.
- å bevilge 240 millioner kroner til prosjektering av byggetrinn 2 del 2 og resterende behov i nytt regjeringskvartal.
- å bevilge 1 195 millioner kroner til byggetrinn 1 i nytt regjeringskvartal.
- å bevilge 1 000 millioner kroner til byggetrinn 2 del 1.
Vikingtidsmuseet
Regjeringen foreslår å bevilge 500 millioner kroner til Vikingtidsmuseet.
22. juli minnested
Regjeringen foreslår å bevilge 40,5 millioner kroner til nasjonalt minnested etter 22. juli i regjeringskvartalet.
Forsvaret
Det planlegges med investeringer i eiendom, bygg og anlegg for om lag 120 millioner kroner i 2026. Dette er tiltak ved Forsvarets Høyskole, Linderud med fornyelse av kjøkken og til forlegning.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 18,43 millioner kroner til Oslo kommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.
Oslofjorden
Regjeringen foreslår å styrke arbeidet i Oslofjorden og områder med avrenning til fjorden med totalt 100 millioner kroner. 85 millioner kroner er under Klima- og miljødepartementets budsjett, mens 15 millioner er under Nærings- og fiskeridepartementets budsjett til omstillingstiltak for fiskernæringen i Oslofjorden som berøres av innføringen av nye fiskeritiltak for å styrke fjorden. Regjeringen vil vurdere nærmere hvordan potten skal benyttes.
Kunst og kultur
Regjeringen foreslår:
- å øke tilskuddet til Oslo-Filharmonien med 2 millioner kroner til å styrke driften og opprettholde den kunstneriske aktiviteten.
- å videreføre tilskuddet til Kloden teater på 3 millioner kroner.
- å øke tilskuddet til Oslo museum med 1 million kroner til faglig styrking av museet.
- å øke investeringsrammen til Jødisk museum i Oslo, som i 2025-budsjettet fikk tilsagn om 77,3 millioner kroner til kjøp og tilbakeføring av den gamle synagogen i Calmeyers gate, slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir på inntil 84,5 millioner kroner.
Institutt for journalistikk
Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Institutt for journalistikk med 1 million kroner.
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Regjeringen foreslår 273,7 millioner kroner i rammebevilgning til Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
Barratt Due musikkinstitutt
Regjeringen foreslår 35,4 millioner kroner i tilskudd til Barratt Due musikkinstitutt.
Fjellhaug Internasjonale Høgskole
Regjeringen foreslår 13 millioner kroner i tilskudd til Fjellhaug Internasjonale Høgskole.
Handelshøyskolen BI
Regjeringen foreslår 445,6 millioner kroner i tilskudd til Handelshøyskolen BI.
Høyskolen for dansekunst
Regjeringen foreslår 2,4 millioner kroner i tilskudd til Høyskolen for dansekunst.
Høyskolen for ledelse og teologi
Regjeringen foreslår 17,3 millioner kroner i tilskudd til Høyskolen for ledelse og teologi.
Høyskolen Kristiania
Regjeringen foreslår 409,6 millioner kroner i tilskudd til Høyskolen Kristiania.
Kunsthøgskolen i Oslo
Regjeringen foreslår 442,8 millioner kroner i rammebevilgning til Kunsthøgskolen i Oslo.
Lovisenberg diakonale høgskole
Regjeringen foreslår samlet sett 158,4 milliarder kroner i tilskudd til Lovisenberg diakonale høgskole, samt 75 nye studieplasser i sykepleie.
MF vitenskapelig høyskole
Regjeringen foreslår 119,7 millioner kroner i tilskudd til MF vitenskapelig høyskole.
Norges idrettshøgskole
Regjeringen foreslår 322,5 millioner kroner i rammebevilgning til Norges idrettshøgskole.
Norges musikkhøgskole
Regjeringen foreslår 345,2 millioner kroner i rammebevilgning Norges musikkhøgskole.
OsloMet – storbyuniversitetet
Regjeringen foreslår samlet sett 3,2 milliarder kroner i rammebevilgning til OsloMet – storbyuniversitetet, samt 50 nye studieplasser i sykepleie og 60 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Steinerhøyskolen
Regjeringen foreslår 21,2 millioner kroner i tilskudd til Steinerhøyskolen.
Universitetet i Oslo
Regjeringen foreslår:
- 50 nye studieplasser i kvanteteknologi.
- 259,8 millioner kroner i kompensasjon for husleien i det nye Livsvitenskapsbygget.
- 78 millioner kroner til universitetet sin satsing på livsvitenskap.
- 25 millioner kroner til en forskningssatsing på fremvoksende teknologier.
- 37,6 millioner kroner til at universitetet skal etablere og drifte utdanning av tannteknikere.
- samlet sett 7,3 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Oslo.
VID vitenskapelige høgskole
Regjeringen foreslår samlet sett 543,8 millioner kroner i tilskudd til VID vitenskapelige høgskole, og 30 nye studieplasser i sykepleie.
Den tysk-norske skolen
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Den tysk-norske skolen med 8 millioner kroner. Dette er en videreføring av bevilgningen fra revidert budsjett 2025.
CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
Regjeringen foreslår å styrke kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiskeflåten med 140 millioner kroner. Totalt foreslår regjeringen å bevilge 640,4 millioner kroner i 2026 til kompensasjon for fisket som foregår i 2025.
Tilskudd til kystrekeflåten
Regjeringen foreslår å avvikle det midlertidige tilskuddet til drivstoff for kystrekeflåten, samtidig som bevilgningen til den generelle CO2-kompensasjonsordndingen for fiskeflåten styrkes.
Vei
Ring 1
Regjeringen foreslår å bevilge 1 045 millioner kroner til ombyggingen av Hammersborgtunnelen og deler av Vaterlandstunnelen i Oslo. Arbeidet utføres i regi av Statens vegvesen i nært samarbeid med Statsbygg. Hovedformålet med prosjektet er å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal. Midlene bevilges over Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets budsjett.
E18 Riksgrensen/Ørje–Oslo
Det legges opp til å videreføre enkelte gang- og sykkeltiltak, blant annet som en del av statens bidrag i byvekstavtalen for Oslo-området.
Fylkesvei
- Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
- I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
Byområder og kollektivtransport
- Byvekstavtale for Oslo-området for perioden 2019–2029 mellom staten, Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og kommunene Bærum, Lillestrøm og Nordre Follo. Avtaleområdet er Oslo kommune og Akershus fylke.
- Byvekstavtalen ble inngått i 2020 med tilleggsavtale fra 2021. Regjeringen prioriterer statlige penger for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet.
- Foreløpig fordeling av pengene er som følger:
- 135 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Pengene vil i hovedsakelig brukes til å videreføre igangsatte tiltak, blant annet til bygging av gang- og sykkelvei langs E18 på strekningen Ås–Holstad i Ås kommune. I tillegg er det prioritert penger til oppstart av gang- og sykkelvei Holmenveien–Dalsveien på rv. 150 i Oslo kommune.
- 8 millioner kroner til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane. Det er satt av penger til utvikling av stasjonene Jessheim og Hauketo.
- 1 710 millioner kroner til Fornebubanen som er en ny sammenhengende tunnel for T-banen mellom Majorstuen stasjon i Oslo kommune og Fornebu i Bærum kommune.
- 411 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak brukes til drift av kollektivtransport og mindre kollektiv- og sykkeltiltak.
- 63 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Bruk av tilskudd til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk besluttes i løpet av 2026.
- 704 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Pengene skal gå til Fornebubanen.
- 258 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak på kommunal vei og fylkesvei. Penger går til å videreføre igangsatte tiltak. I tillegg er det prioritert penger til oppstart av flere nye tiltak. Det er vurdert som aktuelt med oppstart av blant annet fortau ved Hebekk skole i Nordre Follo kommune, til rettelegging for gående og syklende langs fv. 179 Hauerseterveien i Ullensaker kommune og kollektivfelt langs Ljabruveien i Oslo kommune.
Jernbane
Innfasing av nye lokaltog
Det anslås å bruke 780 millioner kroner i 2026 for å tilpasse eksisterende infrastruktur til nye lokaltog som skal gå på strekningene Oslo–Ski og Spikkestad–Lillestrøm. I 2025 startet arbeidene med å bygge om Kolbotn stasjon fra tre til to spor, inkludert nytt sikringsanlegg, for å frigjøre areal til lengre plattformer. Det er planlagt at den nye stasjonen skal være ferdig i løpet av 2026.
Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Ski)
Åpningen av Follobanen har gjort at antallet avganger har økt, i tillegg til at reisetiden mellom Oslo S og Ski nesten er halvert. I tillegg har antallet avganger for lokaltog på strekningen mellom Ski og Stabekk som går på Østfoldbanen økt. Det er planlagt å bruke 60 millioner kroner i 2026 til tilbakeføring av anleggsområdet på Åsland til grøntområde.
Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Moss)
Det er planlagt å bruke 1 700 millioner kroner til å bygge ut Indre InterCity mellom Oslo og Moss på Østfoldbanen. Effektpakken skal gi en tilbudsforbedring med mulighet for flere avganger for regiontog mellom Oslo og Moss og redusert reisetid for regionekspresstogene til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Det er lite sannsynlig at det er mulig å realisere tilbudsforbedringen ved ruteterminskiftet i desember 2030, som tidligere varslet. Dette fordi det er behov for ytterligere tiltak knyttet til grunnstabilisering i Moss sentrum. Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en oppdatert prognose.
Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Oslo–Tønsberg)
Det er planlagt å bruke 1 200 millioner kroner til utbygging på Vestfoldbanen i 2026. Effektpakken gir mulighet for kortere reisetid og kapasitet for inntil fire tog i timen hele dagen mellom Oslo og Tønsberg. Etter planen skal nytt togtilbud realiseres fra desember 2026.
Flere og raskere tog på Dovrebanen (Oslo–Hamar)
Det er planlagt å bruke 2 600 millioner kroner til utbygging på strekningen Oslo–Hamar på Dovrebanen. Effektpakken skal gi økt frekvens og redusert reisetid for regionekspresstog og økt kapasitet for øvrig person- og godstrafikk mellom Oslo og Hamar. Tilbudsforbedringen var planlagt innført ved ruteterminskiftet i desember 2027, men det ble avdekt flere forhold i prosjekteringen av Sørli–Åkersvika som gjør at det ikke er mulig å realisere tilbudsforbedringen i 2027. Det pågår arbeid med å avklare hvilke konsekvenser dette får for fremdrift og kostnader. Forsinkelser i ERTMS-prosjektet kan også bidra til å øke kostnadene i effektpakken og utsette tilbudsforbedringen.
Økt kapasitet for kombigods Oslo–Narvik, via Sverige
Effektpakken legger til rette for økt toglengde fra 550 meter til 740 meter for kombitransport. Det blir mulig å frakte 32 prosent mer godsvolum på banen, i tillegg til at det reduserer transportkostnadene for næringslivet. Aktuelle tiltak for å oppnå effekten er etablering av nye kryssingsspor og forlengelse av eksisterende langs Kongsvingerbanen, samt sanering av planovergang. Nye Narvik stasjon skal etter planen tas i bruk i 2026. Det er satt av 700 millioner kroner til effektpakken i 2026.
Innfasing av nye regiontog
Det er planlagt å bruke 30 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å ta i bruk nye regiontog på strekningen mellom Stabekk på Drammensbanen og Moss på Østfoldbanens vestre linje, i tillegg til mellom Oslo S og Mysen/Rakkestad på Østfoldbanens østre linje. Stasjonstiltakene blir gjennomført i løpet av 2025. I 2026 vil det pågå planlegging av togparkering Rakkestad. Etter planen skal de nye regiontogene settes i trafikk i løpet av 2027.
Innfasing av nye fjerntog
Det er planlagt å bruke 440 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å ta i bruk nye fjerntog på strekningene Oslo–Bergen (Bergensbanen), Oslo–Trondheim (Dovrebanen), Oslo–Stavanger (Sørlandsbanen) og Trondheim–Bodø (Nordlandsbanen). Det er planlagt at byggearbeidene på Bergensbanen starter i 2025 og på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen i 2026. Etter planen skal de nye fjerntogene settes i trafikk i 2028, 2029 og 2030.
Banestrøm
Det settes av 40 millioner kroner til kapasitetsøkende tiltak innen banestrømforsyning. Effektpakken skal bidra til at jernbanen blir mer robust, i tillegg til å øke kapasiteten på jernbanenettet. Tiltakene i effektpakken omfatter i hovedsak økt kapasitet for banestrømforsyning på Østlandet.
Planlegging og oppstart av nye tilbudsforbedringer
- Effektpakken Økt kapasitet for kombigods Oslo–Trondheim legger til rette for økt toglengde fra 480 meter til 650 meter. Det blir mulig å frakte 37 prosent mer godsvolum på jernbanen. Dette omfatter ombygging av Hamar stasjon, som budsjettforslaget for 2026 legger til rette for å starte opp. Andre aktuelle tiltak for å oppnå effekten er flere forlengelser av kryssingsspor langs Dovrebanen og Hovedbanen nord, og stasjonstiltak. Det er satt av 350 millioner kroner til planlegging og delvis oppstart av effektpakken i 2026.
- Planleggingen for effektpakken Bedre lokal- og regiontogtilbud på Østlandet videreføres. Effektpakken skal legge til rette for en effektiv omlegging til ny rutemodell på Østlandet med flere avganger både for lokal- og regiontogene rundt Oslo. Tiltakene er blant annet utvidelse av Sandvika stasjon, vendespor ved Asker og mindre tiltak i Lillestrøm. I 2026 er det er planlagt oppstart av mindre byggearbeider på Oslo S.
- Effektpakken Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Fredrikstad) skal gjøre det mulig å gå fra ett til to tog i timen mellom Oslo og Fredrikstad i grunnrute og fra to til fire tog i rushtid samt redusere reisetiden. Budsjettforslaget legger til rette for å videreføre planarbeidet og starte reguleringsplanarbeid og annen nødvendig planlegging.
- Planlegging av ny Rikstunnel videreføres.
Drift, vedlikehold og fornying
- Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026. Dette er en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
- Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
- Bane NOR utarbeider femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. Tiltak i Oslo-området er særlig prioritert, og vil komme jernbanen i hele landet til gode, siden feil her kan påvirke trafikken i store deler av jernbanenettet. I planen for 2026–2030 er Hovedbanen en av strekningene som er høyest prioritert for fornying. Gardermobanen, Østfoldbanen og Drammenbanen er også høyt prioritert.
ERTMS
ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.
Kjøp av persontransport med tog
Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.