Arbeidsgiverrådet i staten

Arbeidsgiverrådet i staten er et kollektivt organ som skal gi råd til Kommunal- og moderniseringsdepartementet og fremme virksomhetenes interesser i utviklingen og gjennomføringen av arbeidsgiverpolitikken i staten.

Rådet ble opprettet 21. mars 2017.

Arbeidsgiverrådets består av virksomhetsledere. Rådet skal gjennom sin sammensetning gjenspeile mangfoldet i statlige virksomheter, og opptre i egenskap av å være representanter for de statlige arbeidsgiverne.

Arbeidsgiverrådet har 15 representanter, herunder en leder og en nestleder. Rådets medlemmer oppnevnes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet for en 3-årsperiode.

Formålet med Arbeidsgiverrådet er å styrke virksomhetenes rolle og ansvar i utviklingen og gjennomføringen av den statlige arbeidsgiverpolitikken, samt å sørge for at den sentrale arbeidsgiverfunksjonen får bedre informasjon og økt kunnskap om virksomhetene.

Arbeidsgiverrådet skal:

  • bidra aktivt i utviklingen av den statlige arbeidsgiverpolitikken blant annet
    • i sentrale forhandlinger om lønns- og arbeidsvilkår,
    • i utforming av regelverk,
    • i prioriteringen av ulike arbeidspolitiske tiltak og satsinger,
  • øke kunnskapsgrunnlaget hos den sentrale arbeidsgiverfunksjonen,
  • drøfte viktige problemstillinger ved utøvelse av arbeidsgiverrollen i staten og gi samordnede tilbakemeldinger,
  • gi tilbakemeldinger på rollene til sentral statlig arbeidsgiverfunksjon, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring og de lokale arbeidsgiverne i staten,
  • fremme virksomhetenes interesser på eget initiativ overfor Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er sekretariat for Arbeidsgiverrådet.

Om Arbeidsgiverrådet i staten

Opprettet: 2017

Type: Råd

Kontakt

Postadresse: Postboks 8112 Dep

Eget nettsted: https://arbeidsgiver.difi.no/strategisk-hr-og-ledelse/arbeidsgivarradet

Hovedpunkt i mandatet/ Arbeidsområde:

Arbeidsgiverrådet i staten er et kollektivt organ som skal gi råd til Kommunal- og moderniseringsdepartementet og fremme virksomhetenes interesser i utviklingen og gjennomføringen av arbeidsgiverpolitikken i staten. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring er sekretariat for Arbeidsgiverrådet. Rådet ble opprettet 21. mars 2017. Rådets medlemmer oppnevnes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet for en 3-årsperiode. Arbeidsgiverrådets består av virksomhetsledere. Rådet skal gjennom sin sammensetning gjenspeile mangfoldet i statlige virksomheter, og opptre i egenskap av å være representanter for de statlige arbeidsgiverne.

Full mandattekst Arbeidsgiverrådet i staten

Aktive medlemmer (pr. 1/5/2022)

  • Seunn Smith-Tønnessen Leder
  • Rolf Gunnar Jørstad Nestleder
  • Øystein Børmer Medlem
  • Øystein Vidar Strand Medlem
  • Hanna Geiran Medlem
  • Geir A. Samuelsen Medlem
  • Ingrid Dahl Hovland Medlem
  • Bård Vegar Solhjell Medlem
  • Anne Marie Glosli Medlem
  • Thorbjørn Thoresen Medlem
  • Kjetil Lund Medlem
  • Christine Wilberg Medlem
  • Gina Lund Medlem
  • Pål Molander Medlem
  • Trond Rønningen Medlem
  • Trude Vollheim Varamedlem
  • Frode Forfang Varamedlem
  • Ingrid Sølvberg Varamedlem
  • Jan Olav Baarø Varamedlem
  • Bjørn Erik Thon Varamedlem
  • Arne Benjaminsen Varamedlem
  • May Britt Myhr Varamedlem
  • Lars Kobberstad Varamedlem
  • Ingunn Midttun Godal Varamedlem
  • Nina Schanke Funnemark Varamedlem
  • Eirik Kristoffersen Varamedlem
  • Roar Skålin Varamedlem
  • Mari Velsand Varamedlem
  • Mariann Hornnes Varamedlem