Tidligere operativ drift av F-35A

Det amerikanske luftforsvaret vil nå begynne operativ bruk av F-35A allerede i 2016. Dette er tidligere enn hva som tidligere har blitt indikert, og tre år før Norge planlegger å gjøre det samme.

Det amerikanske luftforsvaret har begynt operativ testing og evaluering av F-35, og har nå annonsert at de vil begynne operativ bruk av flyene i 2016. Her ankommer et av de første F-35-flyene luftforsvarsbasen Nellis 6. mars 2013 for overleveres til den 422. test og evalueringskvardronen i US Air Force. Klikk her for å se bildet i full størrelse. (Foto: Lawrence Crespo, US Air Force)
  • USAF fremskynder operativ bruk av F-35A til 2016.
  • Dette er tre år før Norge planlegger å begynne operativ bruk av F-35.

Det amerikanske luftforsvaret vil nå begynne operativ bruk av F-35A allerede i 2016. Dette er tidligere enn hva som tidligere har blitt indikert, og er tre år før Norge planlegger å gjøre det samme. Dette kom frem i en rapport det amerikanske Forsvaret la frem for kongressen fredag 31. mai.

- Dette mener vi er positivt, forteller programdirektør i det norske Kampflyprogrammet, Anders Melheim.

- Alle de amerikanske forsvarsgrenene har nå en plan for når og under hvilke forhold de vil begynne å bruke F-35 operativt. Det skaper en klarere ramme for hvordan F-35 skal utvikles som kapasitet, noe som gir oss et bedre grunnlag når vi skal begynne å gjøre det samme med norske fly, sier Melheim.

F-35 produseres i tre ulike versjoner. A-versjonen, også kjent som CTOL tar av og lander som et vanlig fly, slik F-16 gjør i dag. B-versjonen, også kjent som STOVL (Short Take-Off, Vertical Landing) er bygget for å operere fra mindre hangarskip og C, carrier-versjonen, skal operere fra de store hangarskipene i den amerikanske marinen. I rapporten som ble lagt planlegger nå det amerikanske marineinfanteriet (USMC)  å oppnå første operative evne med F-35B i 2015, luftforsvaret (USAF) planlegger å gjøre det samme med F-35A i 2016 og marinen (USN) fra 2018 med F-35C.

- Vi ser på dette som en bekreftelse av det vi har sagt, nemlig at F-35 vil være klart for operativ bruk i god tid innen det tidspunktet vi har planlagt, nemlig 2019. Det er helt klart fortsatt utfordringer i utviklingen av flyet, spesielt innen programvareutvikling, men vi mener at den planen vi har lagt vil sikre at vi vil få et fly som kan gjøre det vi trenger, når vi trenger det.

For mer informasjon eller kommentarer, kontakt pressevakten i Forsvarsdepartementet på tlf 23096011 fdinfo@fd.dep.no eller kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet Endre Lunde på 90853270 -  endre.lunde@fd.dep.no.

Fakta om den norske anskaffelsen av F-35.

  • Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35 for å sikre at Forsvaret også i fremtiden skal kunne løse sine oppdrag på best mulig måte.
  • Anskaffelsen er beregnet å koste 62,6 milliarder reelle 2013-kroner. De overordnede norske kostnadsestimatene har vært stabile siden 2008.
  • De første fire F-35 som skal brukes til trening av norske mannskaper ble besluttet anskaffet i 2011. De to første av disse skal leveres i USA i 2015 og de to siste i 2016.
  • Regjeringen gikk i april til Stortinget for å få fullmakt til å bestille de første seks flyene i hovedleveransen, hvorav fire planlegges levert til Norge i 2017.