Sosialhjelp

Sosialhjelpen er rettet inn mot personer som ikke er i stand til å sørge for eget livsopphold. Mennesker i nød kan ha krav på økonomisk hjelp, gjeldsrådgivning og/eller et midlertidig botilbud.

Bilde av NAV-logoen på vegg
Foto: Luca Kleve-Ruud / Samfoto / NTB scanpix

Økonomisk sosialhjelp

Økonomisk sosialhjelp er en stønad som gis fra NAV til personer som ikke er i stand til å sørge for eget livsopphold.

Den som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller andre inntektsgivende ordninger (for eksempel trygderettigheter), har krav på økonomisk stønad. Utgangspunktet er imidlertid at hver enkelt først skal utnytte egne muligheter eller hjelpeordninger for å kunne forsørge seg selv. Når alle relle muligheter er utnyttet fullt ut - men ikke strekker til - har den som ikke kan sørge for sitt livsopphold krav på økonomisk stønad til livsopphold.

Hva bestemmer størrelsen på sosialhjelpen?

Økonomisk sosialhjelp er en skjønnsmessig ytelse. Sosialtjenesten har både rett og plikt til å utøve skjønn ved vurderingen av om det skal ytes stønad, og ved utmåling av stønaden. Stønaden skal utmåles på grunnlag av en konkret vurdering av den enkeltes faktiske behov. Loven gir ingen veiledning om det konkrete stønadsnivået.

Klagemuligheter

Vedtak om avslag eller innvilgning av økonomisk stønad kan påklages til fylkesmannen i fylket.

Les mer

Relevant regelverk

Økonomi- og gjeldsrådgivning

Alle har rett på opplysninger, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer.

Arbeids- og sosialdepartementet har det overordnede ansvaret for økonomisk rådgivning i kommunene. Alle kommuner skal ha et tilfredsstillende tilbud om råd og veiledning til personer med økonomiske problemer, uavhengig av om vedkommende har rett på økonomisk stønad. Tilbudet om økonomisk rådgivning er lagt til NAV-kontoret i kommunene. Mange kommuner har egne gjeldsrådgivere.

Les mer

Relevant regelverk

Arbeids- og velferdsdirektoratet har utarbeidet nytt rundskriv til loven. Dette erstatter en rekke eldre rundskriv og brev.

Midlertidig botilbud

Den enkelte kommune har ansvar for å medvirke i arbeidet med å skaffe boliger til personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet.

Dette medvirkningsansvaret gir den enkelte boligsøker ingen rett til å kreve bolig fra kommunen. For den som har et akutt boligbehov, følger det en forpliktelse for kommunen til å finne midlertidig botilbud for dem som ikke klarer det selv.

Denne plikten gjelder kun i nødsituasjoner.

Vedtak om midlertidig botilbud kan påklages til fylkesmannen i fylket.

Relevant regelverk