Historisk arkiv

Julekalender 2015: Smittende matentusiasme

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Å kjøpe en gård for å kunne by hotellgjestene dine på kortreist mat er temmelig sært – på en god måte. Det er nettopp det Olav Lie-Nilsen på Hadeland har gjort.

Hadeland Glassverks gamle direktørbolig er perlen blant bygningene på Thorbjørnrud.
Hadeland Glassverks gamle direktørbolig er perlen blant bygningene på Thorbjørnrud. Foto: Torbjørnrud Hotel

Olav overtok Thorbjørnrud hotell på Jevnaker i 2010. Ett år senere kjøpte han Øvre Kjekshus gård. Hvert år leveres en betydelige mengde grønnsaker og ost, og 13 tonn kjøtt fra gården til hotellet. 

På hotellet er det gamle svømmebassenget bygd om til ysteri – et ganske spektakulært lokale med flere meter under taket og glassvinduer ut mot Randsfjorden. Fra en mesanin i overetasjen har du full oversikt over det som skjer i ysteriet. Ostesmaking og entusiastisk osteformidling vil stå på programmet fremover.

I ysteriet skal det produseres ti tonn saueost og ti tonn ost på kumelk i løpet av et år eller to. – Det er mer ost enn hva gjestene våre klarer å spise, og vi jobber nå med å få ostene ut i detaljhandelen. Heldigvis er interessen stor, særlig fordi vi også melker sauene. Det er det ikke så mange som gjør i Norge, forteller Olav.

Julekalenderen til Landbruks- og matdepartementet
Julekalenderen til Landbruks- og matdepartementet har i år en quiz med ett nytt spørsmål om lokalmat og lokale matprodusenter hver dag fra 1. til 24. desember. Du kan vinne flotte lokalmatprodukter. I tillegg til dagspremiene trekker vi også tre vinnere av gavekort for 2 personer, ett døgn (lørdag-søndag) med kost og logi hos enten Torbjørnrud Hotell, Lindesnes Havshotell eller Handelstedet Forvik. For å være med i denne trekningen må du ha deltatt og svart riktig på quizen alle dagene i kalenderen.

Fra jord til bord

I løpet av få år har det skjedd store forandringer på Torbjørnrud Hotell. Fra å være et tradisjonsrikt konferansehotell som serverte god mat, er de i dag en engasjert og lidenskapelig matprodusent med hårete mål.

Stolthet, ekte matglede, dyra og jordas velferd er kjerneverdiene som ligger til grunn når de tar hånd om hele verdikjeden fra jord til bord.

Mat og matopplevelser er en hjertesak og mottoet er Ærlig mat.
Mat og matopplevelser er en hjertesak og mottoet er Ærlig mat. Foto: Thorbjørnrud hotel

Mottoet er Ærlig mat

Hadeland Glassverks gamle direktørbolig er perlen blant bygningene på Thorbjørnrud. Stedet har aner tilbake til 1300-tallet og rik historie å by på. Etter tidligere mer eller mindre vellykkede oppussingsrunder er nå det unike preget fra bygningsåret 1911 hentet tilbake til direktørboligen, og med dette en solid dose lokalhistorie. Like fullt er det maten som er viktigst på Thorbjørnrud.

– Mat og matopplevelser er vår hjertesak og vårt motto er Ærlig mat. Maten lages etter sesong, men vi har noen signaturretter som ofte er på menyen, avslutter Olav. 

Hagen på Torbjørnrud Hotel.
Hagen ved direktørboligen på Torbjørnrud Hotel. Foto: Torbjørnrud Hotel