Områdesatsing

Regjeringen foreslår å styrke områdesatsingen i Østfold med 9 mill. kroner, fordelt med 4 millioner kroner til Sarpsborg, 4 mill. kroner til Fredrikstad, og 1 millioner kroner til Østfold fylkeskommune. Områdesatsingene skal utgjøre en ekstra innsats for tjenesteutvikling og bedre nærmiljøkvaliteter i levekårsutsatte områder. Det er staten og den enkelte kommunen som inngår avtaler om langsiktig samarbeid om slike områdesatsinger.

Forsvaret

Eiendom, bygg og anlegg

Regjeringen planlegger å investere i eiendom, bygg og anlegg for om lag 160 millioner kroner i 2026. Investeringer ved Rygge hovedflystasjon utgjør i underkant av 130 millioner kroner, og i tillegg er det avsatt midler til rehabilitering av festningsmurer på Fredriksten festning. 

Materiellinvesteringer

Oppgradering av Bell-helikoptre til spesialstyrkene og Brigade Nord vil utgjøre om lag 200 millioner kroner i 2026. Investeringene har sin hovedtyngde i Østfold og Troms.

 

Sykehus

Regjeringen foreslår å gi lån til nytt stråle- og somatikkbygg ved Sykehuset Østfold. Regjeringen foreslår derfor en låneramme på 3 987 millioner kroner og en lånebevilgning på 130 millioner kroner.

 

Oslofjorden

Regjeringen foreslår å styrke arbeidet i Oslofjorden og områder med avrenning til fjorden med total 100 millioner kroner. 85 millioner kroner er under Klima- og miljødepartementets budsjett, mens 15 millioner er under Nærings- og fiskeridepartementets budsjett.

Regjeringen foreslår også å bevilge 15 millioner kroner i 2026 til omstillingstiltak for fiskernæringen i Oslofjorden som berøres av innføringen av nye fiskeritiltak for å styrke fjorden. Regjeringen vil vurdere nærmere hvordan potten skal benyttes.

 

Regionale utviklingsmidler

Regjeringen foreslår å bevilge 30,67 millioner kroner til Østfold fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.

 

Kunst og kultur

Regjeringen foreslår:

  • å øke tilskuddet til Dansekunst i Østfold med 450 000 kroner som del av satsingen på regionale kompetansesentre for dans.
  • å øke tilskuddet til Opera Østfold med 1 million kroner til å styrke den kunstneriske aktiviteten.
  • å øke tilskuddet til Østfold Internasjonale Teater med 1,5 million kroner til å styrke drift og kunstnerisk aktivitet.

 

Høgskolen i Østfold

Regjeringen foreslår 896,6 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskolen i Østfold.

 

CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten

Regjeringen foreslår å styrke kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiskeflåten med 140 millioner kroner. Totalt foreslår regjeringen å bevilge 640,4 millioner kroner i 2026 til kompensasjon for fisket som foregår i 2025.

 

Tilskudd til kystrekeflåten

Regjeringen foreslår å avvikle det midlertidige tilskuddet til drivstoff for kystrekeflåten, samtidig som bevilgningen til den generelle CO2-kompensasjonsordndingen for fiskeflåten styrkes.

 

Økt bevilgning til Norsk nukleær dekommisjonering

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Norsk nukleær dekommisjonering med 79 millioner kroner, til økte driftskostnader og prosjektkostnader knyttet til opprydding etter de norske forskningsreaktorene.

 

Vei

Rv. 22 Hafslund–Dondern

  • Byggingen av rv. 22 Hafslund–Dondern videreføres med bompenger fra Bypakke Nedre Glomma fase 2.

Diverse tiltak

  • Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Det er ikke navngitt noen mindre tiltak i Østfold i statsbudsjettet, men Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal startes opp og vurderer dette løpende i 2026.

Fylkesvei

  • Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
  • I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.

 

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført.

 

Byområder og kollektivtransport

Byvekstavtale for Nedre Glomma (Fredrikstad og Sarpsborg kommuner og Østfold fylkeskommune)

Byvekstavtalen for Nedre Glomma ble inngått i 2024. I 2026 settes det av 187 millioner kroner for å følge opp statens del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet. I byvekstavtalen for Nedre Glomma skal penger gå til blant annet drift for å styrke kollektivtilbudet, prissamarbeid med jernbane og sykkeltiltak i Sarpsborg og Fredrikstad.

 

Jernbane

Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo-Moss)

Det anslås å bruke om lag 1 700 millioner kr til å bygge ut Indre InterCity mellom Oslo og Moss på Østfoldbanen. Effektpakken skal gi en tilbudsforbedring med mulighet for flere avganger for regiontog mellom Oslo og Moss og redusert reisetid for regionekspresstogene til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Det er lite sannsynlig at det er mulig å realisere tilbudsforbedringen ved ruteterminskiftet i desember 2030, som tidligere varslet. Dette fordi det er behov for ytterligere tiltak knyttet til grunnstabilisering i Moss sentrum.

Innfasing av nye regiontog

Det er planlagt å bruke 30 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å ta i bruk nye regiontog på strekningen mellom Stabekk på Drammensbanen og Moss på Østfoldbanens vestre linje, i tillegg til mellom Oslo S og Mysen/Rakkestad på Østfoldbanens østre linje. Stasjonstiltakene blir gjennomført i løpet av 2025. I 2026 vil det pågå planlegging av togparkering Rakkestad. Etter planen skal de nye regiontogene settes i trafikk i løpet av 2027. 

Planlegging og oppstart av nye tilbudsforbedringer

Effektpakken Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Fredrikstad) skal gjøre det mulig å gå fra ett til to tog i timen mellom Oslo og Fredrikstad i grunnrute og fra to til fire tog i rushtid samt redusere reisetiden. Budsjettforslaget legger til rette for å videreføre planarbeidet og starte reguleringsplanarbeid og annen nødvendig planlegging. 

Drift, vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026, en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
  • Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
  • Bane NOR skal utarbeide femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. I planen for 2026–2030 er Østfoldbanen høyt prioritert. Det er blant annet planlagt fornyelse av kontaktledningsanlegg og spor.