Forsøk med et nytt ungdomsprogram startet i august 2025

Regjeringa foreslår å bevilge 172 millioner til programmet i statsbudsjettet for 2026. Forsøket skal skje i Arendal, Kristiansand, Sandefjord, Skien, Porsgrunn og Bergen. Programmet skal gi unge som trenger hjelp for å komme seg i jobb et tilbud fra Nav som ikke knytter seg til om en har en diagnose. Gjennom programmet får deltakerne veiledning, arbeidserfaring og hjelp til å bli klare for arbeidslivet eller utdanning.

Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne- og ungdomskriminalitet

I revidert nasjonalbudsjett 2025 ble det bevilget midler til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for én-til-én-oppfølging av ungdom som gjør, eller står i fare for å gjøre, gjentakende og alvorlig kriminalitet. I 2026 styrkes arbeidet ytterligere og i tillegg til de nevnte kommunene skal kommunene Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm få øremerkede midler. Den totale bevilgningen til tiltaket i 2026 er foreslått til 90 millioner kroner.

Midlene skal bidra til tett individuell oppfølging både i skolen og på fritiden og til at kommunale tjenester som barnevern, NAV, flyktningtjenestene, psykisk helsetjenester og skole og flere, kan sette inn nødvendige individuelle tiltak. Målgruppen er barn og unge som har gjort seg skuldig i kriminalitet, eller som man er alvorlig uroet for.

Tilskudd til vassdragsanlegg i Telemarkskanalen

Regjeringen foreslår å bevilge 5 millioner kroner i tilskudd til rehabilitering og vedlikehold av de vassdragstekniske anleggene i Telemarkskanalen.

Regionale utviklingsmidler

Regjeringen foreslår å bevilge 54,17 millioner kroner til Telemark fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.

Oslofjorden

Regjeringen foreslår å styrke arbeidet i Oslofjorden og områder med avrenning til Oslofjorden med total 100 millioner kroner. 85 millioner kroner er under Klima- og miljødepartementets budsjett, mens 15 millioner er under Nærings- og fiskeridepartementets budsjett.

Regjeringen foreslår også å bevilge 15 millioner kroner i 2026 til omstillingstiltak for fiskernæringen i Oslofjorden som berøres av innføringen av nye fiskeritiltak for å styrke fjorden. Regjeringen vil vurdere nærmere hvordan potten skal benyttes.

Rjukan-Notodden industriarv

Regjeringen styrker arbeidet med å ivareta norske verdensarvområder med 10 millioner kroner.  Pengene er øremerket Rjukan – Notodden industriarv i 2026.

Kunst og kultur

Regjeringen foreslår:

  • å øke tilskuddet til NORA – Nasjonal og regional arena for dans i Telemark med 1,15 million kroner som del av satsingen på regionale kompetansesentre for dans.
  • å øke tilskuddet til Telemark museum med 1 million kroner til drift av Henrik Ibsens barndomshjem Venstøp.

Jordbruksoppgjøret

I Jordbruksoppgjøret 2025 er satsingen på fjellandbruket styrket med 1 million kroner for å prioritere prosjekter som støtter opp om seterbruk. Samlet ramme for satsingen på fjellandbruket er dermed 4 millioner kroner. Trøndelag fylkeskommune forvalter ordningen, og koordinerer satsingen i samarbeid med partnerskapet i Innlandet, Telemark og Buskerud og andre aktuelle regionale aktører. 

Vei

E18 Langangen–Bamble

  • Prosjektet forbedrer trafikkflyten gjennom Grenland og gir en tryggere vei med kortere reisetid. Det pågår reguleringsplanarbeid på delstrekningen Kragerø–Bamble og planarbeid for delstrekningen Tvedestrand–Risør. I 2026 fortsetter byggingen fra Langangen til Rugtvedt som omfatter 17 km ny firefelts vei med 110 km/t som fartsgrense.
  • Arbeidet startet i 2021 og etter planen skal veien åpne innen utgangen av 2026.

Diverse tiltak

Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Det er ikke navngitt noen mindre tiltak i Telemark i Prop. 1 S (2025–2026), men Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal startes opp og skal vurdere dette løpende i 2026.

Fylkesvei

  • Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
  • I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført.

Byområder og kollektivtransport

Tilskudd til byområdene, Grenland; Porsgrunn, Skien og Siljan kommuner.   

Regjeringen setter av 100 millioner kroner i 2026 til belønningsavtalen for Grenland. Avtalen gjelder for perioden 2025­–2028 og er på 386 millioner 2025-kroner. Det tidligere øremerkede tilskuddet til reduserte billettpriser inngår i den nye avtalen som en del av belønningsmidlene og gir dermed økt fleksibilitet i hva midlene kan brukes til. Staten inngår belønningsavtaler med lokale parter for å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i byområdene.

Jernbane

Drift, vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026. Dette er en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
  • Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
  • Bane NOR utarbeider femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. I planen for 2026–2030 er det blant annet planlagt at kontaktledningsanlegget skal fornyes, i tillegg til tiltak for klimatilpasning og drenering på Sørlandsbanen.

ERTMS

ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.

Kjøp av persontransport med tog

Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.