Statsbudsjettet 2026: Vestfold
Dato: 15.10.2025
Innhold:
- Nytt ungdomsprogram
- Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne og ungdomskriminalitet
- Forsvaret
- Stiftelsen KNM Narvik
- Regionale utviklingsmidler
- Oslofjorden
- Universitetet i Sørøst-Norge
- CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
- Tilskudd til kystrekeflåten
- Vei
- Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
- Byområder og kollektivtransport
- Jernbane
Nytt ungdomsprogram
Forsøk med et nytt ungdomsprogram startet i august 2025. Regjeringa foreslår å bevilge 172 millioner til programmet i statsbudsjettet for 2026. Forsøket skal skje i Arendal, Kristiansand, Sandefjord, Skien, Porsgrunn og Bergen. Programmet skal gi unge som trenger hjelp for å komme seg i jobb et tilbud fra Nav som ikke knytter seg til om en har en diagnose. Gjennom programmet får deltakerne veiledning, arbeidserfaring og hjelp til å bli klare for arbeidslivet eller utdanning.
Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne og ungdomskriminalitet
I revidert nasjonalbudsjett 2025 ble det bevilget midler til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for én-til-én-oppfølging av ungdom som gjør, eller står i fare for å gjøre, gjentakende og alvorlig kriminalitet. I 2026 styrkes arbeidet ytterligere og i tillegg til de nevnte kommunene skal kommunene Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm få øremerkede midler. Den totale bevilgningen til tiltaket i 2026 er foreslått til 90 millioner kroner.
Midlene skal bidra til tett individuell oppfølging både i skolen og på fritiden og til at kommunale tjenester som barnevern, NAV, flyktningtjenestene, psykisk helsetjenester og skole og flere, kan sette inn nødvendige individuelle tiltak. Målgruppen er barn og unge som har gjort seg skuldig i kriminalitet, eller som man er alvorlig uroet for.
Forsvaret
Regjeringen planlegger å investere i eiendom, bygg og anlegg for om lag 41 millioner kroner i 2026 knyttet til nytt vaktlokale i Horten og infrastruktur ved Fredriksvern.
Stiftelsen KNM Narvik
Regjeringen foreslår et enkeltstående tilskudd til Stiftelsen KNM Narvik i 2025 på 2,5 millioner kroner for å videreføre arbeidet med å opprette en utvidet organisasjon for å ta vare på flere fartøyer knyttet til Marinen.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 11,1 millioner kroner til Vestfold fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.
Oslofjorden
Regjeringen foreslår å styrke arbeidet i Oslofjorden og områder med avrenning til fjorden med total 100 millioner kroner. 85 millioner kroner er under Klima- og miljødepartementets budsjett, mens 15 millioner er under Nærings- og fiskeridepartementets budsjett.
Regjeringen foreslår også å bevilge 15 millioner kroner i 2026 til omstillingstiltak for fiskernæringen i Oslofjorden som berøres av innføringen av nye fiskeritiltak for å styrke fjorden. Regjeringen vil vurdere nærmere hvordan potten skal benyttes.
Universitetet i Sørøst-Norge
Regjeringen foreslår 60 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, og samlet sett 2,4 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Sørøst-Norge.
CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten
Regjeringen foreslår å styrke kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiskeflåten med 140 millioner kroner. Totalt foreslår regjeringen å bevilge 640,4 millioner kroner i 2026 til kompensasjon for fisket som foregår i 2025.
Tilskudd til kystrekeflåten
Regjeringen foreslår å avvikle det midlertidige tilskuddet til drivstoff for kystrekeflåten, samtidig som bevilgningen til den generelle CO2-kompensasjonsordndingen for fiskeflåten styrkes.
Vei
Diverse tiltak
- Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal startes opp og skal vurdere dette løpende i 2026.
- Det prioriteres penger til å starte byggingen av kollektivknutepunkt på E18 ved Islandkrysset i Vestfold, i tråd med budsjettforliket i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025.
- I 2026 prioriteres det penger til å videreføre etablering av gang- og sykkelvei langs rv. 19 ved Skoppum jernbanestasjon i Vestfold for å legge til rette for gående og syklende utenfor byområder.
Fylkesvei
- Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
- I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført.
Byområder og kollektivtransport
Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
- Regjeringen viderefører tilskuddsordningen som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange.
- Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik).
- I 2026 settes det av 45 millioner kroner til å følge opp de fireårige avtalene som ble inngått i 2025 for Ålesund, Bodø og Haugesund og fastlands-Karmøy. Det settes også av penger til eventuelt å inngå en tilsvarende avtale for Vestfoldbyen.
Jernbane
Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Oslo–Tønsberg)
Det er planlagt å bruke 1 200 millioner kroner til utbygging på Vestfoldbanen i 2026. Effektpakken gir mulighet for kortere reisetid og kapasitet for inntil fire tog i timen hele dagen mellom Oslo og Tønsberg. Etter planen skal nytt togtilbud realiseres fra desember 2026. Effektpakken omfatter utbygging av dobbeltspor Drammen–Kobbervikdalen og Drammen stasjon som ble åpnet i august 2025, utbygging av dobbeltspor Nykirke–Barkåker og ny Horten stasjon, ombygging av Tønsberg stasjon, bygging av anlegg for togparkering ved stasjonene Tønsberg, Drammen, Dal, Hove, Eidsvoll, Kongsvinger og Kongsberg og bygging av nytt kontaktledningsanlegg Kobbervikdalen–Holm.
Innfasing av nye fjerntog
Det er planlagt å bruke 440 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å ta i bruk nye fjerntog på strekningene Oslo–Bergen (Bergensbanen), Oslo–Trondheim (Dovrebanen), Oslo–Stavanger (Sørlandsbanen) og Trondheim–Bodø (Nordlandsbanen). Det er planlagt at byggearbeidene på Bergensbanen starter i 2025 og på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen i 2026. Etter planen skal de nye fjerntogene settes i trafikk i 2028, 2029 og 2030.
Drift, vedlikehold og fornying
- Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026. Dette er en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
- Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
- Bane NOR utarbeider femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. I planen for 2026–2030 er det blant annet planlagt fornying av spor på Vestfoldbanen.
ERTMS
- ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.
- Det er planlagt å ta i bruk ERTMS på strekningen Drammen–Tønsberg i 2026.
Kjøp av persontransport med tog
Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.