Nytt ungdomsprogram

Forsøk med et nytt ungdomsprogram startet i august 2025. Regjeringa foreslår å bevilge 172 millioner til programmet i statsbudsjettet for 2026. Forsøket skal skje i Arendal, Kristiansand, Sandefjord, Skien, Porsgrunn og Bergen. Programmet skal gi unge som trenger hjelp for å komme seg i jobb et tilbud fra Nav som ikke knytter seg til om en har en diagnose. Gjennom programmet får deltakerne veiledning, arbeidserfaring og hjelp til å bli klare for arbeidslivet eller utdanning.

Tilskudd til én-til-én-oppfølging – barne -og ungdomskriminalitet

I revidert nasjonalbudsjett 2025 ble det bevilget midler til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for én-til-én-oppfølging av ungdom som gjør, eller står i fare for å gjøre, gjentakende og alvorlig kriminalitet. I 2026 styrkes arbeidet ytterligere og i tillegg til de nevnte kommunene skal kommunene Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm få øremerkede midler. Den totale bevilgningen til tiltaket i 2026 er foreslått til 90 millioner kroner.

Midlene skal bidra til tett individuell oppfølging både i skolen og på fritiden og til at kommunale tjenester som barnevern, NAV, flyktningtjenestene, psykisk helsetjenester og skole og flere, kan sette inn nødvendige individuelle tiltak. Målgruppen er barn og unge som har gjort seg skuldig i kriminalitet, eller som man er alvorlig uroet for.

Samlokalisering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet

Regjeringen foreslår å bevilge 31 millioner kroner til prosjektering av samlokalisering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet i Bergen.

Bergen tinghus

Regjeringen foreslår å bevilge 435 millioner kroner til Bergen tinghus.

Griegakademiet

Regjeringen foreslår å bevilge 300 millioner kroner til Griegakademiet.

Forsvaret

Eiendom, bygg og anlegg

Regjeringen planlegger å investere i eiendom, bygg og anlegg for om lag 1,5 milliarder kroner i 2026, primært knyttet til oppbygging av Haakonsvern Orlogsstasjon og bygningsmessige tiltak i Sjøkrigsskolen i Wallemsviken i Bergen.

Materiellinvesteringer

For Sjøforsvarets fartøyer planlegges det med investeringer for om lag 8,5 milliarder kroner i 2026 til oppgradering av eksisterende fartøyer og anskaffelse av nye fartøyer. Av dette er planlagte utbetalinger til nye ubåter om lag 6,3 milliarder kroner. Planlagte utbetalinger i 2026 for investeringer i maritime helikoptre til kystvakten utgjør om lag 5,3 milliarder kroner. Helikoptrene skal ha sin hovedbase på Bardufoss.  

Hurtigspor for behandling av straffesaker

Regjeringa foreslår 44,6 millioner kroner i 2026 til en særskilt innsats for raskere behandling av straffesaker der gjerningspersonen er under 18 år, såkalt hurtigspor. Forslaget inkluderer å videreføre innsatsen i Vest politidistrikt, som ble iverksatt i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025.

Den som begår kriminalitet, skal raskt møtes med en straffereaksjon som virker. Arbeiderpartiregjeringen vil derfor rulle ut hurtigere behandling av straffesaker der gjerningspersonen er under 18 år i hele landet i løpet av denne stortingsperioden.

Regionale utviklingsmidler

Regjeringen foreslår å bevilge 121,29 millioner kroner til Vestland fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsrettede tiltak, næringshager og inkubatorprogram i regi av Innovasjon Norge, og omstillings- og utviklingsmidler til kommuner. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid og tilskudd til studiesenter.

Kunst og kultur

Regjeringen foreslår:

  • å øke tilskuddet til Bergen Dansesenter med 1,38 million kroner som del av satsingen på regionale kompetansesentre for dans.
  • å øke tilskuddet til BIT Teatergarasjen med 3 millioner kroner for å dekke økte husleieutgifter og økte kostnader til produksjon og bemanning i forbindelse med innflytting i Sentralbadet Scenekunsthus.
  • å øke tilskuddet til Bergen Nasjonale Opera med 1,5 million kroner til å styrke den kunstneriske aktiviteten.
  • å øke tilskuddet til Carte Blanche med 4 millioner kroner for å dekke økte husleieutgifter og økte kostnader til produksjon og bemanning i forbindelse med innflytting i Sentralbadet Scenekunsthus.
  • å øke tilskuddet til Musikkselskapet Harmonien med 4 millioner kroner til å styrke driften og opprettholde den kunstneriske aktiviteten.
  • å øke tilskuddet til Opera Nordfjord med 500 000 kroner til å styrke den kunstneriske aktiviteten.
  • å øke tilskuddet til Teater Vestland med 1 million kroner til å styrke driften og opprettholde den kunstneriske aktiviteten.
  • å bevilge et investeringstilskudd på 2 millioner kroner Museumssenteret i Hordaland til oppføring av et nybygg ved deres avdeling Lyngheisenteret på øya Lygra i Alver kommune, med en tilhørende tilsagnsfullmakt på 4,3 millioner kroner til bevilgning i senere år, slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir på 6,3 millioner kroner.
  • å bevilge et investeringstilskudd på 3 millioner kroner til Sunnfjord kommune for oppføring av et visningsbygg ved Musea i Sogn og Fjordane sin avdeling Astruptunet, med en tilhørende tilsagnsfullmakt på 28,9 millioner kroner til bevilgning i senere år, slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir på 31,9 millioner kroner.
  • å bevilge et investeringstilskudd på 1,5 millioner kroner til Hardanger og Voss museum til oppføring av bygget Handverkartunet ved museets avdeling Hardanger Fartøyvernsenter i Norheimsund, med en tilhørende tilsagnsfullmakt på 5,2 millioner kroner til bevilgning i senere år, slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir på 6,7 millioner kroner.
  • å øke tilskuddet til Hardanger og Voss museum med 1 million kroner til drift av publikumsbygget Kulturnaustet ved Hardanger fartøyvernsenter.
  • å øke tilskuddet til Musea i Sogn og Fjordane med 400 000 kroner til drift av vernebygget over Holvikejekta.
  • å øke tilskuddet til Museumssenteret i Hordaland med 600 000 kroner til drift av Lyngheisenteret.

 

Medier

Regjeringen foreslår:

  • å øke tilskuddet til Senter for undersøkende journalistikk i Bergen med 2,5 millioner kroner, særlig til prosjektet Demokratibasen.
  • å øke tilskuddet til Landslaget for lokalaviser (LLA) med 1 million kroner, særlig til prosjektet Samarbeidsdesken, et samarbeid mellom LLA, Senter for undersøkende journalistikk og NRK i Bergen.

 

Høyere utdanning

Bergen Arkitekthøgskole

Regjeringen foreslår 23,1 millioner kroner i tilskudd til Bergen Arkitekthøgskole.

Høgskulen på Vestlandet

Regjeringen foreslår samlet sett 2,5 milliarder kroner i rammebevilgning til Høgskulen på Vestlandet.

NLA Høgskolen

Regjeringen foreslår samlet sett 349,9 millioner kroner i tilskudd til NLA Høgskolen, samt 40 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Norges handelshøyskole

Regjeringen foreslår samlet sett 669,2 millioner kroner i rammebevilgning til Norges handelshøyskole.

Universitetet i Bergen

Regjeringen foreslår:

  • 3,5 millioner kroner til 20 nye studieplasser til Universitetet i Bergen sin desentraliserte studiemodell i medisin (Vestlandslegen) ved Helse Fonna i Haugesund.
  • 20 millioner kroner til brukerutstyr til det nye Griegakademiet.
  • samlet sett 4,6 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Bergen.

CO2-kompensasjonordningen for fiskeflåten

Regjeringen foreslår å styrke kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiskeflåten med 140 millioner kroner. Totalt foreslår regjeringen å bevilge 640,4 millioner kroner i 2026 til kompensasjon for fisket som foregår i 2025.

 

Tilskudd til kystrekeflåten

Regjeringen foreslår å avvikle det midlertidige tilskuddet til drivstoff for kystrekeflåten, samtidig som bevilgningen til den generelle CO2-kompensasjonsordndingen for fiskeflåten styrkes.

 

Satsing på havner og farleder

Havnene er viktige for verdiskaping og bosetting langs kysten. Regjeringen vil fortsette arbeidet med å ruste opp havner og sikre videre utvikling av fiskeriavhengige kystsamfunn.

Det er satt av om lag 240 mill. kroner til større fiskerihavnetiltak, som bl.a. vil gå til prosjektet i Kalvåg fiskerihavn i Bremanger kommune.

Stad skipstunnel

Regjeringen legger frem forslag om å stanse prosjektet Stad skipstunnel, som følge av at mottatte pristilbud er langt høyere enn kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt. Kystverket har anslått at kostnadsrammen for prosjektet ville måtte økes fra 5,3 mrd. kroner til 9,7 mrd. kroner, dersom det skulle ha vært mulig å videreføre prosjektet med realistiske rammer.

Vei

E134 Røldal–Seljestad

  • Det bygges en tunnel på 12,7 kilometer fra Røldal til Seljestad i Ullensvang kommune. I tillegg inngår byggingen av 1,3 kilometer ny vei i dagen, nytt veikryss på Seljestad og nytt veikryss på Liamyrane. Det skal bygges et deponi på Seljestad, og i området på Liamyrane skal det fylles ut for nytt veikryss og nye næringsarealer. Det skal også bygges oppstillingsplass og areal for fremtidig vektstasjon.
  • Anleggsarbeidene startet våren 2025, og etter planen skal veien åpnes for trafikk i 2030.

E16 Lærdalstunnelen

  • Det skal gjennomføres en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Blant annet skal det bygges flere nye tekniske bygg med tilhørende bergrom. Det eksisterende ventilasjonsanlegget suppleres med to nye sjaktventilatorer i en ny ventilasjonstunnel. I tillegg skiftes lysanlegget, nødstasjoner bygges, og ledelys installeres, samt nytt overvåkingssystem.
  • De forberedende arbeidene startet i 2025, mens arbeidene i tunnelen kan starte i 2026, mot tidligere planlagt i 2025. Etter planen skal prosjektet være ferdig i 2031.

Fellesprosjektet Vossebanen/E16 Arna–Stanghelle

  • Prosjektet er planlagt gjennomført som et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen og Bane NOR SF, med delvis bompengefinansiering av veidelen.
  • Det bygges ny vei og bane i et felles tunnelsystem med gjensidig rømning. E16 planlegges med firefelts motorvei mellom Arna og Trengereid med fartsgrense 90 km/t, og tofelts vei mellom Trengereid og Stanghelle med fartsgrense 80 km/t. Dagsoner er planlagt med nytt kryss på Trengereid og i Tolåsen på Vaksdal, samt tilkobling til eksisterende E16 med nytt kryss i Arnadalen og på Helle ved Stanghelle. Det er planlagt dobbeltsporet jernbane for hastighet på 200 km/t, nye stasjoner på Vaksdal og på Stanghelle, samt tilkobling til eksisterende bane på Arna stasjon og nord for Dalevågen på Stanghelle.
  • De forberedende arbeidene videreføres i 2026, blant annet berg- og skredsikring på noen av anleggsområdene. I 2026 legges det også opp til anleggsstart på den første av de store entreprisene. Dette omfatter bygging av tre anleggstunneler fra Sørfjorden til de fremtidige vei- og jernbanetunnelene. Etter planen skal prosjektet åpnes for trafikk i 2039.

E16 Dalevåg-, Dalseid-, Trollkone-, Hernes- og Hyvingstunnelene

  • Det er gjennomført en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Tunnelene på E16 i kommunene Vaksdal og Voss har en samlet lengde på 6 kilometer. Etter planen skal utbedringene være ferdige i løpet av 2025, og i 2026 vil pengene brukes til sluttoppgjør og enkelte restarbeider.

Rv. 555 Damsgårds- og Nygårdstunnelene

  • Det skal gjennomføres en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Det var lagt opp til å gjennomføre utbedringene i én entreprise, men manglende konkurranse har medført at utbedringene av de to tunnelene nå gjennomføres som separate kontrakter.
  • Arbeidene i Damsgårdstunnelen ble startet høsten 2023, og etter planen skal arbeidene være ferdig høsten 2025. Det legges opp til å starte oppgraderingen av Nygårdstunnelen i løpet av 2026. Arbeidene skal ta om lag to år.

Rv. 555 Sotrasambandet

  • OPS-prosjektet (offentlig-privat samarbeid) er delvis bompengefinansiert. Det bygges 9,4 kilometer firefelts vei fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen kommune til kryss med fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune. 4,6 kilometer av den nye veien går i tunnel. I prosjektet inngår ny firefelts bru på 900 m med separat gang- og sykkelvei og tre mindre bruer. Totalt bygges det 14 kilometer gang- og sykkelveier, der 7,8 kilometer bygges med høystandard og skille mellom syklister og fotgjengere.
  • Anleggsarbeidene startet i 2023, og etter planen skal prosjektet åpnes for trafikk i 2027.

Rv. 13 Skare–Sogndal

  • Nye Veier har gjennomført en helhetlig gjennomgang av strekningen rv. 13 Skare–Sogndal, og identifisert omtrent 30 skredpunkter. Flere enn 20 av disse er kategorisert med middels og høy skredfare. I tillegg til skredfare er veien stedvis svært smal. For å bidra til en trygg og fremkommelig vei planlegges det for punktvise skredsikringstiltak.
  • Det ble i 2023 inngått veiutbyggingsavtale for strekningen rv. 13 Djupevik–Kviturtunnelen mellom Odda og Tyssedal. Prosjektet ble startet i 2025, og skal etter planen være ferdig i 2026

Diverse tiltak

  • Regjeringen har satt av penger til nye mindre investeringstiltak i 2026. Det er ikke navngitt noen mindre tiltak i Vestland i Prop. 1 S (2025–2026), men Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal startes opp og vurderer dette løpende i 2026.
  • Det legges opp til å sluttføre arbeidet med kommunedelplaner for prosjektet E39 Bokn–Bømlafjorden i Vestland og Rogaland. Arbeidet med reguleringsplaner for prosjektet E39 Vågsbotn–Klauvaneset i Vestland videreføres også.
  • Arbeidene med skredsikring av strekningen Åsbrekkegjelet–Skromle bru på E16 videreføres.
  • En rekke tunneloppgraderingstiltak videreføres, blant annet Bogstunnelen og Glaskartunnelen på E39 og Fodnestunnelen på rv. 5.

Fylkesvei

  • Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene til fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene med 1 milliard kroner i 2026.
  • I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, økte de frie inntektene til fylkeskommunene med 500 millioner kroner begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres i statsbudsjettet og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette setter fylkeskommunene i bedre stand til å ta vare på fylkesveiene.
  • I 2025 opprettet regjeringen en tilskuddsordning til militær mobilitet på fylkesveier, og i 2026 er tilskuddet foreslått doblet. Tilskuddet er øremerket til 14 bruer på fylkesveinettet i fylkeskommunene Akershus, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland. Tilskuddet setter fylkeskommunene i stand til å gjennomføre tiltak på de identifiserte bruene.

Ferje

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført.

Nullutslippsferjer

  • Regjeringen innførte krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferjer og ferjetjenester fra 1. januar 2025.
  • Regjeringen foreslår å bevilge 132,5 millioner kroner gjennom rammetilskuddet for fylkeskommunene særskilt fordelt (tabell C) ut fra ferjekriteriet i kostnadsnøkkelen som kompensasjon.
  • Den økonomiske kompensasjonen allokeres til de fylkeskommunene som har hatt de høyeste kostnadene.
  • Kompensasjonen blir justert hvert år, for å reflektere merkostnadene ved overgang til nullutslippsløsninger.

Kystruten Bergen–Kirkenes

  • Staten har avtaler om kystruten Bergen–Kirkenes for perioden 2021–2030 med Hurtigruten og Havila. Kontraktene er prisregulert. I 2026 foreslår regjeringen å bevilge 1 238 millioner kroner til disse kontraktene, henholdsvis 872,9 millioner kroner til Hurtigruten (sju skip) og 365,7 millioner kroner til Havila (fire skip). Samferdselsdepartementet har nå en rapport ute på høring. Rapporten har utredet transportbehovet og miljømessige aspekter for kystrutedriften med tanke på hvilke krav som kan settes i fremtidige kontrakter.

 

Byområder og kollektivtransport

Byvekstavtale for Bergens-området for perioden 2019-2029 mellom staten, Vestland fylkeskommune og Bergen, Askøy, Øygarden, Alver og Bjørnafjorden kommuner

  • Byvekstavtalen ble inngått i 2020. Regjeringen prioriterer statlige midler for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet.
  • Foreløpig fordeling av pengene er som følger:
    • 112 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Pengene går blant annet til å videreføre allerede igangsatte tiltak som byggingen av gang- og sykkelvei på E39 på strekningene Nesttun–Skjold og Bradbenken–Glass Knag i Bergen kommune. I tillegg gjennomføres tiltak for kollektivtransporten ved Nygårdstangkrysset på E16 i Bergen kommune.
    • 440 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak skal brukes til drift av kollektivtransport og mindre kollektivtiltak i avtaleområdet.
    • 63 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Pengene går til takstreduksjon for periodebilletter.
    • 136 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Pengene skal gå til Bybanen i Bergen.
    • 163 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak på kommunal vei og fylkesvei. Pengene skal gå til å videreføre pågående prosjekter. Blant annet legges det opp til å utbedre fv. 5380 langs Sagstadveien i Alver kommune med bygging av ny gang- og sykkelvei. I tillegg er det prioritert å starte enkelte nye tiltak som Skogskiftet sentrumsområde i Øygarden kommune, Leknesveien på fv. 5452 i Alver kommune og bygging av snarveier på Osøyri i Bjørnafjorden kommune.
  • I Nasjonal transportplan 2025–2036 har regjeringen prioritert 70 prosent statlig bidrag til Bybanen til Åsane. Bergen kommune er i gang med reguleringsplanlegging av en tunnelløsning for bybanen gjennom deler av Bergen sentrum, som er en annen løsning enn det som ligger i de vedtatte reguleringsplanene. Når reguleringsplanen er vedtatt og ny ekstern kvalitetssikring for hele prosjektet er gjennomført, vil det bli aktuelt for staten å gå i forhandlinger om statlig bidrag til bybaneprosjektet.

 

Luftfart

FOT-ruter

  • Samferdselsdepartementet kan pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) (krav til billettpris, kapasitet, frekvens, ruteføring mv.) der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud.
  • De nye avtalene for FOT-rutene trådte kraft i 2024. Maksimale billettpriser på alle FOT-ruter ble halvert, og setekapasitetskravet på enkelte ruter økte. To nye ruter ble tatt inn i ordningen. Avtalene for FOT-rutene i Nord-Norge har varighet til 31. oktober 2028. Regjeringen foreslår å bevilge 2 499 millioner kroner til alle FOT-ruteavtalene i 2026. Inneværende avtaler omfatter 7 ruteområder i Sør-Norge og 15 ruteområder i Nord-Norge.
  • Samferdselsdepartementet har nå en ekstern utredning ute på høring om hvordan det regionale flyrutetilbudet kan innrettes best mulig innenfor gjeldende budsjettramme, inkludert om beboerrabatt er et egnet virkemiddel på FOT-rutene.

Jernbane

Fellesprosjektet Vossebanen/E16 Arna–Stanghelle

Innfasing av nye fjerntog

Det er planlagt å bruke 440 millioner kroner i 2026 på å tilpasse jernbanen for å ta i bruk nye fjerntog på strekningene Oslo–Bergen (Bergensbanen), Oslo–Trondheim (Dovrebanen), Oslo–Stavanger (Sørlandsbanen) og Trondheim–Bodø (Nordlandsbanen). Det er planlagt at byggearbeidene på Bergensbanen starter i 2025 og på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen i 2026. Etter planen skal de nye fjerntogene settes i trafikk i 2028, 2029 og 2030.

Drift, vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026. Dette er en økning på 1 milliard kroner fra saldert budsjett 2025.
  • Økningen er i tråd med prioriteringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har.
  • Bane NOR utarbeider femårige planer for fornying og vedlikehold, som rulleres årlig. I planen for 2026–2030 er Bergensbanen en av strekningene som er høyest prioritert for fornying.

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som skal innføres på det norske jernbanenettet. Målet er blant annet at togtrafikken skal bli mer punktlig og på sikt at kapasiteten skal økes ved at togene kan kjøres tettere flere steder enn i dag. ERTMS-prosjektet er komplekst. Derfor besluttet Bane NOR i 2024 å gå gjennom prosjektet på nytt for å få bedre kontroll på risikoen. Vurderingen til Bane NOR er at det fremdeles er behov for å fortsette arbeidet med ny strategi og plan for utrulling av ERTMS. Bane NOR legger opp til å jobbe videre med dette frem til utgangen av 2025. Det er anslått å bruke 1 050 millioner kroner på ERTMS i 2026.
  • Tidspunkt for ferdigstilling av ERTMS på Bergensbanen mellom Hønefoss og Arna er utsatt. Ny plan vil gi nytt tidspunkt for ERTMS på Bergensbanen.

Kjøp av persontransport med tog

Staten, ved Jernbanedirektoratet, kjøper ulønnsomme persontransporttilbud med tog fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Regjeringen foreslår å bevilge 5,7 milliarder kroner til dette nasjonalt.