Markalov for Oslomarka
Artikkel | Sist oppdatert: 14.02.2023 | Klima- og miljødepartementet
Oslomarka er av uvurderlig betydning for friluftsliv, naturopplevelse og idrett. Markaloven ivaretar dette unike området i et langsiktig perspektiv.
Rundt 1,2 millioner mennesker har Marka som nærmeste større turområde. Området er av uvurderlig verdi for friluftsliv, naturopplevelse og idrett. Markaloven er en viktig miljølov – fremfor alt en friluftslov.
Gjennom markaloven oppnås en helhetlig forvaltning av Marka
- Lov om naturområder i Oslo og nærliggende kommuner (markaloven) (lov av 6. juni 2009 nr. 35)
- Se saker etter markaloven
- Se relevante dokumenter om markaloven
Marka strekker seg over 17 kommuner i Oslo og Viken fylker
Markaloven lovfester markagrensen. Marka består av store og til dels sammenhengende skogområder i Oslo-regionen: Kjekstadmarka, Vestmarka, Krokskogen, Bærumsmarka, Nordmarka, Lillomarka, Romeriksåsene, Gjelleråsmarka, Østmarka og Sørmarka, til sammen ca. 1700 km2.
Loven ivaretar dette unike området i et langsiktig perspektiv særlig ved at det innenfor lovens virkeområde er et generelt byggeforbud.
Jord- og skogbruk i Marka reguleres av landbrukslovgivningen, inkludert skogbruksloven med forskrifter. Landbrukstiltak er unntatt fra bygge- og anleggsforbudet. Bygge- og anleggstiltak i landbruket er likevel søknadspliktige etter markaloven [1].
Igangsetting av arbeid med arealdel av kommuneplan eller reguleringsplan etter plan- og bygningsloven krever tillatelse fra Statsforvalteren i Oslo og Viken. Kommunale planvedtak må stadfestes av Klima- og miljødepartementet for å få rettsvirkning etter plan- og bygningsloven. Loven er videre tilpasset de særskilte utfordringer som gjør seg gjeldende for eksisterende bebyggelse og virksomhet i Marka, for eksempel etablerte lokalsamfunn og hytteområder.
Kommunene har det primære forvaltningsansvaret
Statsforvalteren i Oslo og Viken er overordnet klagemyndighet for markasaker i alle kommuner med områder i Marka.
Klima- og miljødepartementet har opprettet et Markaråd som består av representanter for Markas mange forskjellige brukere og aktører.
Rådet har en ombudsmannsfunksjon og skal bidra til å fremme lovens formål.
I loven er det en forskriftshjemmel slik at nærmere angitte områder med særlig store naturopplevelsesverdier kan vernes særskilt som friluftslivsområde. Per 2021 er det vernet fem slike områder i Marka:
- Kopperhaugene og Vindernhøgda friluftslivsområde
- Spinneren friluftslivsområde
- Hauktjern friluftslivsområde
- Godbekken friluftslivsområde
- Skjennungsåsen friluftslivsområde
Kommunene forvalter de vernede friluftslivsområdene. Både kommunene og Statens naturoppsyn har oppgaver med tilsyn og oppsyn etter markaloven.
Les mer
- Lovens virkeområde: Miljøverndepartementets digitale kart ”Markagrensen” datert 2. april 2009 (PDF-fil)
- Forarbeider med saksgang (Stortinget)
Dokumenter
Retningslinjer for saksbehandling av stier og løyper i marka (PDF-fil)
[1] § 14 - Markaloven - landbrukstiltak - regjeringen.no