Kroatia - reiseinformasjon

Kroatia er et trygt land å ferdes i som turist. Gatekriminaliteten er lav, men som i alle storbyer bør man også i Zagreb ta forholdsregler, og følge de generelle reiserådene for området.

Snarveier:

Sikkerhet

Kroatia er et trygt land å ferdes i som turist. Gatekriminaliteten er lav, og med sunn fornuft er det liten risiko for å bli utsatt for uønskede hendelser.

Norske borgere oppfordres til å ha gyldig reiseforsikring på reiser til/i Kroatia.

Reiseregistrering er et tilbud til norske reisende som ønsker å registrere kontaktopplysningene sine hos Utenriksdepartementet. Dette vil gjøre det lettere for utenrikstjenesten å få kontakt med deg i tilfelle noe alvorlig skulle skje der du er. I en krisesituasjon vil utenrikstjenesten ha mulighet til å kontakte deg via e-post, sms eller telefon. Norske borgere som oppholder seg i kortere eller lengre tid i Kroatia oppfordres derfor til å registrere seg på: www.reiseregistrering.no

Om sommeren er værforholdene som regel stabile med sol og varmt vær. Langs kysten kan det imidlertid i perioder være sterk vind. Dette medfører tidvis at båtruter blir innstilt og/eller at enkelte veistrekninger og broer stenges midlertidig. Det tørre sommerværet gjør at det er risiko for skogbranner. Sommeren 2017 ble området rundt Split rammet av dette. Selv om brannene var omfattende, var det ingen som ble skadet.

Noen ytterst få områder er fortsatt ikke klarert for landminer. Disse områdene er godt merket med fareskilt. Dersom du skal på fottur i øde og ubebodde strøk og er i tvil, kan kart, lokale myndigheter og lokalbefolkningen bistå. For mer informasjon om miner i Kroatia se Croatian Mine Action Center sine hjemmesider.

Risikoen for terrorhendelser i Kroatia ansees som lav. Det har hittil ikke forekommet noen form for terrorangrep i Kroatia, og det foreligger ingen offentlig kjente trusler om angrep.

Felles nødnummer til alle etater i Kroatia (også engelsktalende): +385 112. 

Landskode til Kroatia: +385
Politi: +385  192
Brann: +385  193
Førstehjelp: +385 194

Norge er representert i Kroatia ved ambassaden i Zagreb. I krise- og nødsituasjoner kan publikum kontakte ambassaden:

Royal Norwegian Embassy in Zagreb:
Grand Centar
Hektorovićeva 2 / 3rd floor
10 000 Zagreb
Kroatia
Tel: +385 1 6273 800 (Utenom arbeidstid vil publikum bli overført til Utenriksdepartementets operative senter)
Fax: +385 1 6273 899
E-post: emb.zagreb@mfa.no
Åpningstider: 08.30 – 16.00 man-fre.

I tillegg er Norge representert ved et honorært konsulat i både Dubrovnik og i Rijeka. 

Norges honorære konsulat i Dubrovnik:
Mr. Tonči Peović, honorær konsul
E-post: royal_norwegian_consulate_dubrovnik@email.t-com.hr
Uz Giman 7A, 20000 Dubrovnik
Tel: +385 (0) 20357943 
Mob: +385 (0)993 357 943 
Fax: +385 (0) 20357945

Norges honorære konsulat i Rijeka:
Ms. Loredana Frank-Jerman, honorær konsul
E-post: royal.norwegian.consulate@hi.t-com.hr
Zrtava Fasizma 2/II, 51000 Rijeka
Tel: +385 51 335827, +385 51 335831
Fax: +385 51 213549

Begge konsulater kan bistå norske turister med konsulære saker.


Innreise

Det gjøres oppmerksom på at innreisebestemmelser kan endre seg. Utenrikstjenesten har ikke ansvar for om følgende informasjon om innreisebestemmelser eller krav til visum endres på kort varsel. Det er den reisendes ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land.

Kroatia er ikke medlem av Schengen, og det er passkontroll på alle flyplasser og grenseoverganger. Norske borgere trenger ikke visum for å oppholde seg i Kroatia, men pass er eneste gyldige innreisedokument. Mindreårige over 14 år kan reise på egenhånd til Kroatia.

EU-/EØS-borgere må påse at reisedokumentene (pass) er gyldige gjennom hele reiseoppholdet. For borgere utenfor EU/EØS er det et krav om at reisedokumentene er gyldige i tre måneder etter hjemkomst. For mer informasjon se det kroatiske utenriksdepartementets nettsider.

Utlendinger i Kroatia må kunne identifisere seg på forespørsel og pass bør derfor medbringes til enhver tid (eventuelt kopi). 

For siste oppdaterte informasjon om innreisebestemmelser til Kroatia, oppfordres reisende til å undersøke med den kroatiske ambassaden i Oslo på: croemb.oslo@mvep.hr eller på tlf: 0047 22 44 22 33.

Arbeids- og oppholdstillatelse: I henhold til EU/EØS reglene kan norske borgere fritt jobbe i Kroatia, og trenger dermed ikke å søke om arbeidstillatelse. Det er imidlertid enkelte retningslinjer som utenlandske arbeidstakere må forholde seg til. Mer informasjon på kroatiske nettsider.

Dersom du som EU/EØS-borger ønsker å bosette deg eller oppholde deg i Kroatia i mer enn tre måneder, må du registrere deg hos politiet senest åtte dager før tre-månedersperioden har gått ut.

Midlertidig oppholdstillatelse gis opptil fem år. Vi anbefaler alle å besøke hjemmesiden til det kroatiske utenriksministeriet. Her kan man finne mer detaljert informasjon om, og kravene til oppholdstillatelse (midlertidig eller permanent).


Helse

Folketrygdens europeiske helsetrygdekort (EØS-kort) er gyldig i Kroatia. Alle som reiser til Kroatia bør derfor påse å ha gyldig helsekort med seg på reisen. Europeisk helsetrygdkort kan bestilles på Helfos nettsider. Er du på reise uten kortet, kan du ta kontakt med Helfos servicetelefon (815 70 030 eller (00 47) 33 51 22 80) for hjelp.

Helsetrygdkortet viser at du er medlem av Folketrygden, noe som sikrer deg behandling i offentlig helsevesen på linje med andre borgere i EØS-land og Sveits. Hva borgere i de ulike landene har rett på, og hva de eventuelt må betale i egenandeler varierer imidlertid fra sted til sted. Det anbefales derfor å tegne reiseforsikring i tillegg.

Det er ingen spesielle krav til vaksiner for reiser til Kroatia.

Kroatia har et offentlig helsevesen som i Norge, men standarden på sykehusene er noe lavere. Det er per i dag ingen private sykehus i Kroatia, men det finnes flere større private klinikker som har internasjonal standard.

For mer detaljert informasjon om helsetilbud og standard i Kroatia oppfordres publikum til å gå inn på Verdens helseorganisasjon sine nettsider eller på hjemmesidene til kroatisk helseforsikringsfond.

Tilgangen på medisiner er god. De fleste byer har mange apotek, i de større byene finnes det også døgnåpne apotek.

Klimaet er varmt i juli-august. Man bør passe på å bruke solfaktor og drikke nok vann om sommeren. Vannet i springen kan drikkes uten problemer de fleste steder, men det er kalkholdig.

Kroatia har mange flotte badesteder langs kysten, men de fleste består av småstein og sjelden av sand. Badesko anbefales.

Publikum oppfordres til å besøke Folkehelseinstituttets hjemmesider for offisielle helsefaglige reiseråd og helsefaglig veiledning for nordmenn i utlandet.


Praktisk informasjon

Nasjonal landkode: +385.
Tidssone: GMT+1 (som i Norge)
Strømstyrke: 220V (som i Norge)
Støpsel Standardeuropeisk 230 V (som i Norge)
Valuta: Kuna (HRK). Se oppdatert valutakurs

Nasjonale helligdager: 1. januar, 6. januar, 1. påskedag, 2. påskedag, 1. mai, Corpus Christi (60 dager etter påske), 22. juni, 25. juni, 5. august, 15. august, 8. oktober, 1. november, og 1. og 2. juledag.

Språk: I Kroatia snakker man kroatisk, et slavisk språk som er svært likt serbisk og bosnisk. I de store byene og langs kysten er det vanlig at ansatte i servicebransjen snakker engelsk. Dette er også utbredt blant den yngre befolkningen. Mange av de eldre snakker derimot tysk fremfor engelsk. Italiensk er kjent for mange i Istria og langs kysten i Dalmatia.

Betaling: De fleste kredittkort kan anvendes, men bruk av kontanter er vesentlig mer utbredt enn i Norge. I mindre restauranter, butikker og ved privat overnatting benyttes vanligvis kontanter.

Vær oppmerksom på at enkelte kafeer, restauranter, frisører, butikker etc. holder stengt på søndager, og at flere spisesteder i innlandet holder stengt i sommersesongen.

Er du fornøyd med servicen er det vanlig i Kroatia å runde av beløpet oppover. Prosentandelen varierer, men ligger som oftest på et sted mellom fem-ti prosent. Det er vanlig å tipse på restauranter, barer, og i taxi. Flere lokale gir også ofte et lite symbolsk beløp (nok til en kaffe) i tips til frisøren eller massøren/massøsen, den lokale guiden etc.

Offentlig transport: Hovedformen for lokal transport i Kroatia er buss. I Zagreb og Osijek kan man også benytte trikk. Billetter selges i kiosker med navn iNovine, og ombord på de fleste busser/trikker. 

Det er et omfattende nettverk av langdistansebusser mellom Kroatias største byer, og fra Kroatia til de andre landene i regionen. Billett til langdistansebusser bør om mulig kjøpes på forhånd.

For å komme seg ut til øyene langs kysten benytter man vanligvis båt og/eller bilferger

Jernbanenettet i Kroatia er stort sett sentrert rundt hovedstaden Zagreb. Herfra går det tog til omkringliggende tettsteder, og bl.a. til Kroatias nest største by Split. Fra Zagreb går det også tog til andre land. Togbilletter kjøpes på togstasjonen. Informasjon og tidtabell finnes på jernbanens nettsider.

Den kroatiske turistinformasjonen har også flere nyttige reisetips.

Å reise med bil: EØS-modellen (bankkortformat) av førerkort er gyldig i alle EU- og EØS-land. For mer informasjon, se veivesenet sine hjemmesider.

Fakta og kjøretips for Kroatia finnes på NAF sine hjemmesider.

Trafikkulturen kan oppleves som noe mer aggressiv enn i Norge. Bruk gangfelt, og vær ekstra oppmerksom i trafikken.

Promillegrensen er 0,5, og det er innført forbud mot å snakke i mobiltelefon mens man kjører. Trenger du veg- og trafikkinformasjon eller nødvendig hjelp på veien kan du ringe (+385 1) 1987, eller å gå inn på Den kroatiske automobilklubben (HAK) sin hjemmeside.

Skal du frakte passasjerer med et norskregistrert kjøretøy i Kroatia, må du undersøke hvilke avgiftsregler som gjelder. For registrering og mer informasjon om skatt og merverdiavgift se informasjon på nettsidene til det kroatiske finansdepartement.

For regler om import og kroatiske tollbestemmelser, se Toll - kroatisk tollvesen.