Grunnutdanning
Artikkel | Sist oppdatert: 21.05.2019 | Helse- og omsorgsdepartementet
Grunnutdanningene innenfor helse- og sosialfagene tilbys ved universiteter, høyskoler og videregående skole.
Grunnutdanningene skal møte kompetansebehovene i helse- og omsorgstjenesten, begrunnet i faktorer som:
- tjenestenes kompetansebehov
- medisinsk og teknologisk utvikling
- økonomiske, demografiske og internasjonale forhold
- politiske prioriteringer
Universiteter og høyskoler har ansvar for å dimensjonere sine studietilbud i tråd med samfunnets behov, herunder grunnutdanninger i helse- og sosialfag. Helse- og omsorgsdepartementet har dialog med Kunnskapsdepartementet om behovet for utdanning av helsepersonell og ved behov for økning i utdanningskapasiteten. Dimensjonering av helse- og sosialfagene i videregående opplæring gjøres innenfor rammene til den enkelte fylkeskommune.
Kommunene og de regionale helseforetakene skal legge til rette for praksisplasser for elevene/lærlingene/studentene.
Nasjonale retningslinjer innen høyere utdanning i helse- og sosialfagene (RETHOS) definerer minimums sluttkompetanse for hver enkelt utdanning. Retningslinjene er en del av et styringssystem med mål om at utdanningene er framtidsrettede og i tråd med tjenestenes kompetansebehov og brukernes behov. Retningslinjene er forskriftsfestet og skal være førende for institusjonenes arbeid med utdanningene.
Utdanningsdirektoratet er delegert myndighet til å utarbeide og fastsette læreplaner for den videregående opplæring.
- Aktuelle lenker:
• http://utdanning.no/
• Kunnskapsdepartementet
• www.nokut.no
• www. lovdata.no
• www.udir.no
• www.hdir.no
• www.hdir.no - personell