Aktiver Javascript i din nettleser for en bedre opplevelse på regjeringen.no

Norge er elektrisk

Ingen land i verden har flere elbiler per innbygger enn Norge. Ved utgangen av oktober 2019 var det registrert over 250.000 elbiler her i landet, noe som tilsvarer omkring ni prosent av den totale norske bilparken. Elbilen Nissan Leaf var Norges mest solgte bil i 2018. Hittil i år er elbilen Tesla Model 3 Norges mest solgte bil.

Elbiler representerer 43 prosent av nybilsalget i 2019, mens 10 prosent av nye bybusser er elektriske. I tillegg kommer noen få biler (ca 30 stk) drevet med hydrogen. I oktober 2019 ble det registrert 3.742 nye elbiler.

Hvordan har Norge klart det?

Det er flere grunner til at Norge har lykkes med elbilsatsingen:

1) Først og fremst gjør fritak for de tradisjonelt høye engangsavgiftene og merverdiavgift at det er økonomisk gunstig å kjøpe elbiler i Norge. De fleste andre europeiske land har ikke lignende avgifter og dermed ikke samme mulighet til å tilby finansielle fordeler ved kjøp av elbil.

2) I tillegg har elbiler en rekke fordeler i trafikken:

a. Fritak for bompenger på alle riksveier
b. Gratis eller redusert pris på ferge
c. Tilgang til kollektivfelt
d. Gratis parkering

I dag er det opp til lokale myndigheter å avgjøre om de ønsker å gi gratis passering av bomstasjoner, bruk av kollektivfelt og gratis parkering. Det er etablert en nasjonal regel som sikrer at nullutslippsbiler ikke betaler mer enn halv pris av normal takst.

Nulluslippskjøretøy – Norges mål framover

I Nasjonal transportplan (NTP) for 2018 - 2029 presenterte regjeringen følgende måltall for kjøretøy:

  • Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy (elbiler og hydrogenbiler) fra 2025
  • Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025
  • Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy

Forbedringer av teknologisk modenhet i kjøretøysegmentene, slik at nullutslippskjøretøy blir konkurransedyktige med konvensjonelle løsninger, ligger til grunn for måltallene.

Norges utslippsmål for personbiler nådd i 2017

Regjeringens elbilpolitikk har vært viktig for at Stortingets mål om at det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler i 2020 skal være maks. 85 gram per km. Dette målet ble nådd allerede i 2017 – tre år før tiden. I september 2019 var det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler på 47 gram CO2 per km.

Ladekapasitet

En viktig årsak til det høye salget av elbiler i Norge, er at vi også har gode lademuligheter. Hittil har norske myndigheter investert omkring 150 millioner kroner i ladeinfrastruktur, hovedsakelig gjennom støtte fra ENOVA og Transnova. Frem til 1. november 2019 er det i Norge etablert 2.584 ladestasjoner med til sammen 14.737 ladepunkter. Oppdatert informasjon: info.nobil.no

Hva koster Norges elbilsatsing staten?

De økonomiske fordelene elbileiere oppnår betyr mindre inntekter til staten. For 2019 er dette beregnet til omkring 13,5 milliarder kroner, fordelt på følgende poster:

Skatteutgifter ved kjøp og bruk av elbiler. Mill. kr

Kilde: Finansdepartementet

 

2018

2019

Fordelsbeskatning av elbiler

150

200

Nullsats i merverdiavgiftssystemet 

5 400

7 700

Fritak for engangsavgift 

1 500

3 600

Fritak for trafikkforsikringsavgift

500

700

Fritak for omregistreringsavgift

135

185

Forhøyet avskrivningssats for elvarebiler

1

1

Sum skatteutgifter for elbiler

7 686

12 386

Verdien av passeringer med nullutslippskjøretøy i bomstasjoner var om lag 1 200 mill. kr i 2018.

Kort video om norsk elbilpolitikk:

Til toppen