Arbeidsgiverrådet i staten

Arbeidsgiverrådet i staten er et kollektivt organ som skal gi råd til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og fremme virksomhetenes interesser i utviklingen og gjennomføringen av arbeidsgiverpolitikken i staten.

Rådet ble opprettet 21. mars 2017.

Arbeidsgiverrådets består av virksomhetsledere. Rådet skal gjennom sin sammensetning gjenspeile mangfoldet i statlige virksomheter, og opptre i egenskap av å være representanter for de statlige arbeidsgiverne.

Arbeidsgiverrådet har 15 representanter, herunder en leder og en nestleder. Rådets medlemmer oppnevnes av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet for en 3-årsperiode.

Formålet med Arbeidsgiverrådet er å styrke virksomhetenes rolle og ansvar i utviklingen og gjennomføringen av den statlige arbeidsgiverpolitikken, samt å sørge for at den sentrale arbeidsgiverfunksjonen får bedre informasjon og økt kunnskap om virksomhetene.

Arbeidsgiverrådet skal:

  • bidra aktivt i utviklingen av den statlige arbeidsgiverpolitikken blant annet
    • i sentrale forhandlinger om lønns- og arbeidsvilkår,
    • i utforming av regelverk,
    • i prioriteringen av ulike arbeidspolitiske tiltak og satsinger,
  • øke kunnskapsgrunnlaget hos den sentrale arbeidsgiverfunksjonen,
  • drøfte viktige problemstillinger ved utøvelse av arbeidsgiverrollen i staten og gi samordnede tilbakemeldinger,
  • gi tilbakemeldinger på rollene til sentral statlig arbeidsgiverfunksjon, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring og de lokale arbeidsgiverne i staten,
  • fremme virksomhetenes interesser på eget initiativ overfor Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er sekretariat for Arbeidsgiverrådet.

Om Arbeidsgiverrådet i staten

Opprettet: 2017

Type: Råd

Kontakt

Se nettside hos Statens arbeidsgiverportal

Hovedpunkt i mandatet/ Arbeidsområde:

Arbeidsgiverrådet i staten er et kollektivt organ som skal gi råd til Digitaliserings- og forvaltningssdepartementet og fremme virksomhetenes interesser i utviklingen og gjennomføringen av arbeidsgiverpolitikken i staten. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring er sekretariat for Arbeidsgiverrådet. Rådet ble opprettet 21. mars 2017. Rådets medlemmer oppnevnes av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet for en 3-årsperiode. Arbeidsgiverrådets består av virksomhetsledere. Rådet skal gjennom sin sammensetning gjenspeile mangfoldet i statlige virksomheter, og opptre i egenskap av å være representanter for de statlige arbeidsgiverne.

Full mandattekst Arbeidsgiverrådet i staten

Aktive medlemmer (pr. 01.01.2024)

  • Seunn Smith-Tønnessen (leder)
  • Øystein Børmer (nestleder)
  • Anne Marie Glosli (medlem)
  • Bjørn Guldvog (medlem)
  • Tomas Berg (medlem)
  • Christine Wilberg (medlem)
  • Gina Lund (medlem)
  • Hanna Geiran (medlem)
  • Jan Olav Baarøy (medlem)
  • Kjetil Lund (medlem)
  • Knut Sletta (medlem)
  • Mari Velsand (medlem)
  • Thorbjørn Thoresen (medlem)
  • Trond Rønningen (medlem)
  • Thomas Laurendz Bornø (medlem)

  • Arne Benjaminsen (varamedlem)
  • Atle Hamar (varamedlem)
  • Bård Vegard Solhjell (varamedlem)
  • Eirik Kristoffersen (varamedlem)
  • Therese Hanvold (varamedlem)
  • Ingunn Midttun Godal (varamedlem)
  • Kathrine Myhre (varamedlem)
  • Kristin Cordt-Hansen (varamedlem)
  • Lars Kobberstad (varamedlem)
  • Marianne Jakobsen (varamedlem)
  • Nina Schanke Funnemark (varamedlem)
  • Roar Skålin (varamedlem)
  • Torgeir Stordal (varamedlem)
  • Jan Hjelle (varamedlem)