Program - Nordisk mediekonferanse om teknologigigantene og den demokratiske samtalen i Norden

 

Hvordan påvirker teknologigigantene mediebransjen og den demokratiske samtalen i Norden?

Tid Sesjon Beskrivelse Innledere
09.00-09.30

Registrering/kaffe

   
09.30-09.45 Velkommen og innledning fra statsråden

 

Guri Heftye, Festivalsjef for Nordiske Mediedager (konferansier) / Statsråd Anette Trettebergstuen

09.45-10.15 Hva er status for den demokratiske samtalen i Norden? Hvordan står det egentlig til med den demokratiske samtalen i Norden? Var alt bedre før «big tech»? Ødelegger plattformenes distribusjonsmekanismer den demokratiske samtalen i Norden, eller er de først og fremst en demokratiserende kraft? Kjersti Løken Stavrum (Ytringsfrihetskommisjonen) og Karin Pettersson (Aftonbladet) diskuterer. Kjersti Løken Stavrum, leder av Ytringsfrihetskommisjonen, Stiftelsen Tinius og styreleder i Norsk PEN / Karin Pettersson, kulturredaktør i Aftonbladet
10.15-10.45 «Deepfakes» – lar du deg lure? Hva betyr «deepfake»-teknologi for tilliten til mediene? Klarer vi å avdekke falskt innhold på nett? Dansk TV 2 ville undersøke saken: Hvor vanskelig er det å lure folk på gata og politikere? Bo viser oss hva som skjedde, og oppdaterer oss på «deepfakes» og symtetiske medier i 2022.

Bo Bergstedt, Technology Strategist, Dansk TV 2

10.45-11.15

Pause

   
11.15-11.30 Desinformasjon, misinformasjon og propaganda: Kan faktasjekkere redde den demokratiske samtalen?

Klarer faktasjekkerne rydde opp i mylderet av desinformasjon, propaganda og halvsannheter? Hvordan jobber de egentlig? Kristoffer Egeberg fra faktisk.no gir oss et innblikk, med ferske eksempler fra Ukraina-krigen og prosjektet «Faktisk Verifiserbar».

Kristoffer Egeberg, ansvarlig redaktør for Faktisk.no

11.30-12.10 Hvordan påvirker teknologigantene nyhetsmedienes økonomiske forutsetninger?  

Hvordan påvirker teknologigigantene rammevilkårene for nordiske nyhetsmedier? Forsker Tobias Lindberg legger fram Nordicoms ferske rapport «Nordiska nyhetsmedier i global konkurrens», som er utarbeidet på oppdrag fra de nordiske kulturministrene. De skandinaviske medieutgiverorganisasjonene kommenterer hva utviklingen betyr for mediene og deres evne til å oppfylle sitt samfunnsoppdrag.

Tobias Lindberg, forsker ved Nordicom / Siv Juvil Tveitnes, nestleder i Mediebedriftenes landsforening og konserndirektør i Schibsted News Media / Johan Taubert, adm.dir. for Tidningsutgivarna / Mads Brandstrup, adm.dir. for Danske Medier
12.10-13.10 LUNSJ    

Hva gjøres i de nordiske landene, og er det nok?

Tid Sesjon Beskrivelse
Innledere
13.10-13.40 Digital Services Act:
Hvordan endrer nye EU-regler spillereglene i ytringsrommet?
Hvilken betydning får EUs nye lover for plattformene, for mediene og for den demokratiske samtalen i Norden? EU-parlamentariker Henna Virkkunen presenterer EU-forordningen Digital Services Act. Schibsted, Amedia og Meta drøfter hva den vil bety for mediene, for plattformene og for det europeiske ytringsrommet. Henna Virkkunen, Europaparlamentsmedlem og representerer Samlingspartiet i Finland / Petra Wickström, direktør for Public Policy i Schibsted / Pål Nedregotten, konserndirektør i Amedia og styreleder for Mediebedriftenes landsforening / Marianne Neraal, politisk sjef i Meta / Mari Velsand, direktør i Medietilsynet (moderator)
13.40-14.10 På vei mot løsning(er): Nærmer mediene og plattformene seg hverandre i spørsmålet om innholdsmoderering?
Ansiktsløse plattformer som ikke svarer. Rop om sensur av danske lakrispiper og en norsk Fantorang som promper. Slipper vi nye eksempler som dette? I september kom EU-kommisjonen med forslag til en ny European Media Freedom Act som skal gi redaksjonelle medier økt beskyttelse mot inngrep. Hva går forslaget ut på? Og hva har skjedd mellom norske medier og plattformselskapene siden Norges kultur- og likestillingsminister tok initiativ til bedre dialog? Mediene og plattformene kommer for å gi oss et innblikk i samtalene. Filippa Arvas Olsson, ämnesråd for enheten for medier og demokrati ved Kulturdepartementet i Sverige / Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund / Dímitra Létsa, jobber med News & Publishers Partnerships i Google
14.10-14.40 Mister vi de unge i plattformenes informasjonsoverflod?
Barn og unge er storbrukere av plattformer som Instagram, Snapchat og TikTok. Betyr det at de ikke lenger forholder seg til innhold fra redigerte medier? Og har de tillit til nyhetsinnholdet de finner på plattformene? Alle vil nå de unge, men hvordan gjør vi det? NRK, den islandske Mediekomissionen og Tenk gir oss ulike perspektiver på disse spørsmålene. Jonas Østnes, prosjektleder i Kantar / Elfa Ýr Gylfadóttir, direktør for Islands Mediekommisjon og medlem av den nordiske tenketanken for Tech and Democracy / Vibeke Fürst Haugen, Kringkastingssjef NRK / Sølve Kuraas Karlsen, leder i Tenk (skoleavdelingen til Faktisk.no)
14.40-15.00 Pause    

Veien videre: Hva kan vi gjøre på nordisk nivå for å styrke den demokratiske samtalen?

15.00-15.30 Løfterikt eller luftslott – bør vi forberede oss på Metaverset? Hva er metaverset, og trenger myndighetene og mediebransjen bry seg om det? En futurist gir oss svaret. Sofie Hvidved, seniorrådgiver på Instituttet for Fremtidsforskning i København
15.30-16.00 Hva kan de nordiske landene gjøre sammen for å styrke den demokratiske samtalen i Norden? Hva kan de nordiske landene gjøre for å styrke den demokratiske samtalen i Norden? Ordfører for Nordisk Ministerråd for Kultur i 2022 Anette Trettebergstuen og Guri Heftye diskuterer veien videre. Og Bente Kalsnes kommer for å fortelle om arbeidet i den nyetablerte nordiske tenketanken om big tech. Statsråd Anette Trettebergstuen / Bente Kalsnes, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon, Høyskolen Kristiania og er med i Tenketanken