Avgjørelser i innsigelsessaker
Hva kan bli en innsigelsessak?
Muligheten til å fremme innsigelse omfatter bare viktige konfliktsaker som ledd i planprosessen, og etter at ordinær medvirkning er gjennomført. Kommunal- og distriktsdepartementet behandler innsigelser der man ikke er blitt enige i planprosessen eller etter mekling hos statsforvalteren. De fleste sakene løses uten at de må sendes til departementet.
Hvem kan fremme en innsigelse?
Kommunen har ansvaret for kommunal planlegging etter plan- og bygningsloven, og skal også ivareta nasjonale og regionale interesser. Kommunen kan treffe bindende planvedtak, så lenge det skjer innenfor rammene og retningslinjene som er gitt fra nasjonalt og regionalt hold. De som kan fremme innsigelser til kommuneplanens arealdel og reguleringsplan er:
- Berørte statlige eller regionale organer
- Berørte kommuner
- Sametinget
En innsigelse innebærer at myndigheten til å treffe det endelige og rettslig bindende planvedtaket overføres fra kommunen til Kommunal- og distriktsdepartementet.
Føringer for nasjonale og regionale interesser
- Brev: Delegering av myndighet til å samordne statlige innsigelser til kommunale planer etter plan- og bygningsloven
- Brev om Rundskriv H-2/14 - Supplering av rundskriv T-2/13 Retningslinjer for innsigelse i plansaker etter plan- og bygningsloven
- Rundskriv H-2/14 Retningslinjer for innsigelse i plansaker etter plan- og bygningsloven
Bane Nor (banenor.no)
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (dsb.no)
- Bruk av innsigelse hos statsforvalterne for å ivareta hensynet til samfunnssikkerhet i arealplanleggingen
- Samfunnssikkerhet i kommunens arealplanlegging - metode for risiko- og sårbarhetsanalyse i planleggingen
- Havnivåstigning og høye vannstander
- Veileder om sikkerheten rundt storulykkevirksomheter
- Klimahjelperen - hvordan ivareta samfunnssikkerhet og klimatilpasning i planlegging etter plan- og bygningsloven
Forsvarsbygg (forsvarsbygg.no)
Klima- og miljødepartementet (regjeringen.no)
Klima- og miljødepartementet og Barne- og familiedepartementet (regjeringen.no)
Kystverket (kystverket.no)
Landbruks- og matdepartementet (regjeringen.no)
-
Rundskriv – Nasjonale og vesentlege regionale interesser innanfor jordvern (pdf) (2025)
- Nytt rundskriv – Klargjering av praksisen for jordvern (2025)
- Kommunane må auka innsatsen for å ta vare på matjorda (2024)
Mattilsynet (mattilsynet.no)
Norges vassdrags- og energidirektorat (nve.no)
Statens vegvesen (vegvesen.no)
Helsedirektoratet (helsedirektoratet.no)
Fiskeridirektoratet (fiskeridir.no)
Sametinget (sametinget.no)
- Sametingets planveileder (pdf)
Oversikt over avgjørelser i innsigelsessaker
Oversikten over avgjørelser er sortert etter dato, og viser hvilken kommune det gjelder, hva som er formål med planen og grunnlaget for innsigelsen. Begrepet motsegn brukes om innsigelser på nynorsk.
Departementet avgjorde 26 motsegnssaker i 2024. I kartet er sakene kartfesta med kommunenamn. Merk at det kan vere fleire motsegner til kvar sak, frå ulike styresmakter og med fleire grunngjevingar. Parantes bak kommunenamn viser talet på motsegn med same utfall i kommunen.
Kart som viser plassering for og utfall av motsegnssakene som departementet avgjorde i 2024.
Utfallet av motsegnssakene som er avgjort i departementet frå 2015 til 2024.
Eldre saker
2024, 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000
Innsigelsessaker 2025
-
Lillesand kommune - innsigelse til kommuneplanens arealdel 2023-2035
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner område for Skagerak camping med endringer. Etter departementets vurdering er dagens virksomhet innenfor landbruks-begrepet etter plan- og bygningslovens § 11-7 nr. 5, bokstav a, som en gårdstilknyttet nærings¬virksomhet. For å ivareta frilufts- og naturverdiene i området endrer departementet planen, slik at campingvirksom¬heten gis en tydelig arealavgrensning og nødvendige planbestemmelser som tillater fortsatt drift og forbedringer av eksisterende camping. Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke næringsområdet N1 Sørlandsparken/ Hissingdalen. Departementet har lagt vekt på at en utbygging i tråd med planforslaget vil få vesentlige negative konsekvenser for viktige miljø- og naturverdier, og at det har begrenset samfunnsnytte.
-
Kristiansand kommune - innsigelse til kommuneplanens arealdel 2023-2035
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke at delområde II og III ved Hamrevann settes av til boligformål i kommuneplanens arealdel. Departementet godkjenner heller ikke at det tillates handel i Lohnelier, eller at det settes av områder til framtidig næringsformål i områdene A1 Lohne, A9 Lohnelier og A5 Sørlandsparken øst. Felles for områdene er at de vil bidra til byspredning og økt personbiltransport, og er i strid med statlige planretningslinjer for areal og mobilitet. Delområde I ved Hamrevann, som det også er innsigelse til, godkjennes.
-
Vestby kommune - innsigelse til detaljregulering for TryggBo Nordby
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner detaljregulering for TryggBo Nordby i Vestby kommune. Departementet legger vekt på at planen er i tråd med regionale og nasjonale føringer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging med fortetting rundt kollektivknutepunkt. Det er også vektlagt at planen sikrer sentrale grep i utviklingen av Vestby sentrum med bilparkering under pakken og gode løsninger for eldreomsorgen.
-
Ullensaker kommune - innsigelse til kommuneplanens arealdel 2021-2030
Kommunal- og distriktsdepartementet vedtar endringer i kommuneplanens arealdel for Ullensaker for å sikre mulighetene for utvidelse av Oslo lufthavn Gardermoen i framtiden. Endringene innebærer at arealet som er satt av til næringsformål øst for flyplassen endres til landbruks-, natur- og friluftsformål, og at hensynssoner for flystøy og flysikkerhet må omfatte tre rullebaner.
-
Sandefjord kommune - Innsigelse til kommuneplanens arealdel 2023-2035
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke næringsområdet B09 Borgeskogen. Området tilbakeføres til formål for landbruk, natur og friluftsliv (LNF). Kommuneplanen endres også slik at det innføres krav om reguleringsplan ved bygging nye boliger i områder hvor det kan være kvikkleire, flom eller skred i bratt terreng. Innsigelsene fra Vestfold fylkeskommune, Statsforvalteren i Vestfold og Telemark og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) tas dermed til følge.
-
Oslo kommune - Innsigelse til reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke reguleringsplanen for småhusområder i Oslos ytre by (Småhusplanen). Planen avklarer ikke i tilstrekkelig grad reell fare for flom og kvikkleireskred, og oppfyller ikke plan- og bygningslovens krav om risiko- og sårbarhetsanalyser. Oslo kommune må gjennomføre nødvendige utredninger før planen kan behandles på nytt. Innsigelsen fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) tas til følge.
-
Frogn kommune - innsigelse til kommuneplanens arealdel 2023-2035
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke nytt boligområde på Bråten. Departementet legger vekt på at lokaliseringen ikke er i samsvar med nasjonale mål om samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og målene om utbygging i eksisterende by- og tettstedsområder. Lokaliseringen er heller ikke er i tråd med regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus og er utenfor kommunens prioriterte vekstområder. Frogn kommune har avsatt tilstrekkelige områder til boligbebyggelse ellers i kommuneplanen og bør prioritere disse i den videre utviklingen av boliger. Det er også vektlagt at boligområdet berører et kulturlandskap med fredede kulturminner og ligger inntil dyrket mark av høy kvalitet. Departementet endrer kommuneplanens bestemmelser om fritidsbebyggelse slik at det ikke åpnes opp for å for å øke størrelsen på mindre bygninger eller innrede disse til varig opphold innenfor 100-metersbeltet langs sjøen. Dette gjelder også på strekningen mellom Skiphelle og Gylteholmen. Frogn kommune er i sone 1 i de statlige planretningslinjene for differensiert forvaltning av strandsonen, der presset på arealene er størst. Det innebærer at det skal tas særlig hensyn til natur- og kulturmiljø, friluftsliv og landskap og andre allmenne interesser, og at byggeforbudet i 100-metersbeltet langs sjøen skal praktiseres strengt.
-
Levanger kommune – innsigelse til endring av reguleringsplan for Norske Skog på Fiborgtangen
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner reguleringsplanen for Norske Skog på Fiborgtangen, med endringer. Næringsområdet på Fiborgtangen er et viktig regionalt industriområde med tilgang til kai, jernbane og vegnett. Videre utvikling av området med ny virksomhet i form av en kraftfôrfabrikk og kornmottak gir gode muligheter for synergieffekter og effektiv bruk av allerede etablert infrastruktur. Tiltaket vil støtte opp under regjeringens mål om matsikkerhet og økt selvforsyning regionalt, samt regjeringens satsing på skog- og trenæringen og annen bioøkonomi i et grønt industriløft. Levanger kommune ligger midt i en av Norges mest husdyrtette jordbruksregioner, med høy etterspørsel etter kraftfôr. Det er søkt etter andre lokaliseringer, men i denne regionen er det ikke andre lokaliseringer som gir de samme samfunnsmessige fordelene.Den planlagte utfyllingen i sjø og elvedelta i tråd med det opprinnelige planforslaget vil ha stor negativ virkning på naturmangfold av nasjonal og vesentlig regional verdi. For å redusere de negative virkningene vedtar departementet isteden det alternative plankartet, datert 26. april 2023, som ble utarbeidet av Levanger kommune som et forsøk på å imøtekomme innsigelsene. Dette alternativet innebærer at det ikke kan fylles ut øst for øya Låtra. I tillegg gjør departementet endringer i planbestemmelsene for å sikre bedre hensyn til naturmangfold. Departementet vurderer etter dette at de samfunnsmessige fordelene av lokalisering av en ny fôrfabrikk på Fiborgtangen veier tyngre enn de negative virkningene for naturmangfold. Departementet viser til at hensyn til navigasjon og trygg sjøtransport i større grad skulle vært vurdert, og har foretatt endringer i planen for å sikre dette.
-
Bærum kommune - Innsigelse til kommuneplanens arealdel 2022-2034
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner kommuneplanen for Bærum kommune 2022–2034, men med endringer i bestemmelsene om utnyttingsgrad i områdesentrene og til parkeringsnormene. For å nå nasjonale og regionale mål om fortetting rundt kollektivknutepunkter og nullvekstmålet for personbiltrafikken, må kommuneplanen legge til rette for høyere utnyttelse i områdesentrene og mer restriktiv parkering. Departementet har derfor tatt ut formuleringen «moderat utnyttelse» fra bestemmelsene om utnyttelse i områdesentrene, og i tillegg gjort endringer i parkeringsnormene. Endringene er minst for boligformål.
-
Røyrvik kommune - innsigelse til reguleringsplan for Joma Gruver
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner reguleringsplan for Joma Gruver, vedtatt av Røyrvik kommune 5. september 2023. Planen legger til rette for etablering av gruvedrift som vil gi tilgang til viktige mineraler av nasjonal verdi. Tiltaket vil også bidra til å styrke grunnlaget for næringsutvikling og øvrig utvikling i Røyrvik-samfunnet.
-
Sula kommune - innsigelse til områderegulering for Sulafjellet - Gondolbane
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke områderegulering for Sulafjellet – Gondolbane. Planforslaget innebærer inngrep i et større og regionalt viktig sammenhengende og inngrepsfritt natur- og friluftsområde. Utbygging av gondolbanen med tilhørende fasiliteter og økt ferdsel vil gi negative effekter på landskap, friluftsliv og naturmangfold av nasjonal og vesentlig regional interesse. Departementet har ut fra en samlet vurdering kommet til at de negative miljøvirkningene veier tyngre enn samfunnsnytten av tiltaket. Innsigelsene fra Statsforvalteren i Møre og Romsdal er dermed tatt til følge.
-
Surnadal kommune – Innsigelse til detaljregulering for Vollan boligfelt
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke detaljregulering for Vollan boligfelt som følge av at grunnforholdene i planområdet ikke er avklart. Innsigelsen fra NVE tas til følge, og saken sendes tilbake til Surnadal kommune for ny behandling og avklaring av grunnforhold. Det må også legges til rette for en høyere utnyttelse i form av flere boliger innenfor planområdet. Innsigelsen fra Statsforvalteren i Møre og Romsdal tas ikke til følge.
-
Ringerike kommune - innsigelse til detaljregulering for Ådalsveien 153
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner detaljregulering for Ådalsveien 153. Departementet legger vekt på at reguleringsplanen er i samsvar med kommunens intensjon om å styrke tettstedet Hallingby med tilbud som dekker innbyggernes daglige behov. Departementet mener Statens vegvesens behov for kontroll med avkjørselen ut på E16 er ivaretatt i planen.
-
Kongsberg kommune – innsigelse til reguleringsplan for Moane Vest
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner reguleringsplan for Moane vest. Departementet legger avgjørende vekt på at reguleringsplanen er avsatt til boligområde i kommuneplanens arealdel, og at bebyggelsen skal tilknyttes et kommunalt avløpsanlegg som er under oppgradering. Departementet viser til at området ikke kan bygges ut før bebyggelsen kan knyttes til et avløpsanlegg som driftes i tråd med forurensningsloven. Dette følger av plan- og bygningsloven § 27-2 og forurensningsloven.
-
Kongsberg kommune - Innsigelse til detaljregulering for Utsikten, Kongsberg teknologipark
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner reguleringsplan for Utsikten, Kongsberg teknologipark. Departementet legger avgjørende vekt på at planområdet er avsatt til næringsformål i kommuneplanens arealdel, og at bebyggelsen skal tilknyttes et kommunalt avløpsanlegg som er under oppgradering. Departementet viser til at området ikke kan bygges ut før bebyggelsen kan knyttes til et avløpsanlegg som driftes i tråd med forurensningsloven. Dette følger av plan- og bygningsloven § 27-2 og forurensningsloven.
-
Ringerike kommune - innsigelse til detaljregulering for Tanbergdansen
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner reguleringsplan for Tanbergdansen, men med endring som sikrer at turdrag TD4 i Tanbergdansen og turdrag GTD2 i Områderegulering for Kunnskapspark Ringerike (PLANID 366) opparbeides og tilrettelegges for gående og syklende før det gis brukstillatelse for nye boliger. Departementet legger vekt på at planen legger til rette for ca. 118 nye boliger i et område med sentral beliggenhet, og at en utbygging er i tråd med overordnede føringer for samordnet areal- og transportplanlegging. Det er også lagt vekt på at opparbeidelse av nye infrastrukturanlegg gjennom ravinelandskapet vil kunne gi negative konsekvenser for denne sårbare naturtypen, og derfor bør unngås.
-
Lærdal kommune - innsigelse til detaljregulering for golfbane og utvidelse av massetak på Sløgrandane ved Ljøsne
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner den delen av detaljregulering for golfbane og utvidelse av masseuttak på Sløgrandane ved Ljøsne som gjelder utvidelse av masseuttak. Departementet godkjenner ikke den delen av planen som omfatter etablering av golfbane med tilhørende anlegg og infrastruktur. Departementet vurderer at en golfbane på Sløgrandane i for stor grad er i konflikt med naturmangfold av nasjonal og vesentlig regional verdi. Innsigelsen fra Statsforvalteren i Vestland er tatt til følge.
-
Tvedestrand kommune - innsigelse til reguleringsplan for Østre Løktene
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke reguleringsplan for Østre Løktene i Tvedestrand kommune. Forslaget er i strid med de statlige planretnings¬linjene for differensiert forvaltning i strandsonen i sjø og de hensynene som retningslinjene er ment å ivareta. Tvedestrand kommune ligger i sone 2 og er definert som en kystkommune med stort press på strandsonen. Departementet mener at tiltaket ikke har en samfunnsnytte som veier opp for ulempene som en utbygging i strandsonen i dette området innebærer.
-
Vanylven kommune - innsigelse til detaljregulering for Tue-krysset
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke detaljregulering for Tue-krysset. Departementet mener forslaget om å etablere et næringsområde og turistknutepunkt på dyrka mark er i strid med nasjonale jordverninteresser. Innsigelsen fra Statsforvalteren i Møre og Romsdal er tatt til følge.
-
Melhus kommune - innsigelse til detaljregulering Voll massetipp
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke detaljregulering for Voll massetipp i Melhus kommune. En deponering av masser i ravinen vil få store konsekvenser for naturmangfold og vassdragsmiljø som det ikke er mulig å unngå eller redusere vesentlig. Innsigelsene fra Statsforvalteren i Trøndelag, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Trøndelag fylkeskommune er tatt til følge
-
Sirdal kommune - innsigelse til kommunedelplan for Sirdal nord
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke nye områder for fritidsboliger 7_1, 7_3 og 7_5 på Nesset på grunn av negative konsekvenser for naturmangfold av nasjonal verdi. Hubro er vurdert som sterkt truet i den nasjonale rødlisten for arter, og hensyn til arten skal ivaretas i kommunale arealplaner. Sirdal kommune har store områder for fritidsboliger som innebærer at Sirdal Nord kan utvikles videre som fritidsdestinasjon uten å komme i konflikt med leveområdene til hubro. Innsigelsen fra Statsforvalteren i Agder er med dette tatt til følge.
-
Fedje kommune – innsigelse til interkommunal plan for sjøarealene i Nordhordland
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikke nytt område for akvakultur ved Hjeltevarden. Departementet legger avgjørende vekt på hensynet til sikkerheten for fartøy og lostjenesten. Akvakulturområdet ligger nært opp til hvit sektor fra Hjeltevarden fyr. Hjeltefjorden har stor trafikk av fartøy med farlig og forurensende last, og hvit sektor er viktig for sikker navigasjon. Området vil også komme i konflikt med området for losbording øst for Hjeltevarden som blir brukt ved dårlig vær. Konsekvensutredningen viser at akvakulturområdet ligger i et fjordsystem med utfordringer med hensyn til villaks og vannmiljø. Departementet mener at virkninger av lokaliseringen og mulige avbøtende tiltak i forhold til naturmangfold og vannmiljø ikke er tilstrekkelig vurdert, noe som også tilsier at området ikke bør godkjennes til akvakulturformål.
-
Ås kommune - Motsegn til reguleringsplan for Nygård næringspark
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner endring av reguleringsplan for Nygård næringspark. Departementet har lagt avgjerande vekt på at det allereie er eit handelstilbod innafor same og liknande varegrupper i næringsparken, som det planen legg opp til.
-
Ås kommune - motsegner til kommuneplanens arealdel 2022-2034
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjenner ikkje område B5 Rustadjordet i arealdelen til Ås kommuneplan 2022-2034. Departementet legg avgjerande vekt på nasjonale jordverninteresser og at det i kommuneplanen er lagt til rette for nok bustader i Ås sentrum i planperioden. Departementet godkjenner kommunen sitt vedtak om endring av planføresegner for Nygård næringspark. Departementet har lagt avgjerande vekt på at det allereie er eit handelstilbod innafor same og liknande varegrupper i næringsparken som det planen legg opp til.
-
Eldre innsigelsessaker
Her finner du avgjørelser i innsigelsessaker og egengodkjente planer som departementet har tatt opp til behandling av eget tiltak og om statlig plan.