RETHOS: Bakgrunn og organisering
Artikkel | Sist oppdatert: 15.10.2020 | Kunnskapsdepartementet
I forbindelse med behandlingen av Meld. St. 13 (2011–2012) Utdanning for velferd – Samspill i praksis ga Stortinget sin tilslutning til en rekke forslag for å styrke kvaliteten og relevansen i de helse- og sosialfaglige grunnutdanningene på universitets- og høyskolenivå.
Bakgrunn
I Meld. St. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd ble det vist til at helse- og velferdstjenestene ikke har god nok innflytelse på det faglige innholdet i disse utdanningene. Tjenestene mente også at utdanningene er for statiske.
Meldingen konkluderte med behov for bedre styring og mekanismer på nasjonalt nivå for å sikre at forventningene oppfylles.
De ovennevnte forhold fører til at kompetansen til nyutdannede kandidater ikke i tilstrekkelig grad imøtekommer tjenestenes kompetansebehov og brukernes behov for kvalitet i tjenestene.
Mange mente at studentene i helse- og sosialfagutdanningene i større grad må forberedes på arbeidsoppgavene og arbeidsmåtene i framtidens helse- og velferdstjenester. For å oppnå dette må både tjenestene og brukergruppene i større grad involveres i utformingen av innholdet i utdanningene.
Organisering av RETHOS- arbeidet
Arbeidet med utvikling av nasjonale faglige retningslinjer er et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet (KD), Arbeids- og sosialdepartementet (ASD), Barne- og familiedepartementet (BFD) og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD). Det ledes av Kunnskapsdepartementet som også vedtar retningslinjene.
Utviklingsarbeidet er organisert som et eget prosjekt i KD. Utviklingsarbeidet består av 3 faser. Retningslinjene i fase 1 og 2 er vedtatt, mens retningslinjene i fase 3 er under utvikling.
Prosjektet består av:
- Prosjekteier: Departementsråd i KD
- En styringsgruppe sammensatt av ekspedisjonssjefer fra de fire departementene ASD, BFD, HOD og KD. Styringsgruppen ledes av ekspedisjonssjef i KD
- Egne programgrupper for hver utdanning med representanter fra utdanningene, helse- og velferdstjenestene og studentrepresentanter. Kunnskapsdepartementet oppnevner programgruppene. Gruppene fremmer forslag til retningslinjer og senere revidering av retningslinjene
- Et prosjektsekretariat som har ansvaret for utviklingsarbeidet og som fasiliterer programgruppene. Sekretariatet består av tre ansatte.