Nye retningslinjer for offentlig støtte vedtatt av ESA i 2022/2023 kan kreve endringer i eksisterende støtteordninger

EFTAs overvåkingsorgan (ESA) vedtok det siste året nye retningslinjer for tolkning og anvendelse av reglene om offentlig støtte, innenfor enkelte områder. Dette kan innebære at støttegiver må endre eksisterende støtteordninger slik at de oppfyller kravene i de nye retningslinjene. Det er støttegivers ansvar å vurdere om endringer er nødvendig, og i tilfelle sørge for at dette blir gjennomført.

Det er vanlig at ESA foreslår hensiktsmessige tiltak når nye retningslinjer erstatter gamle retningslinjer om offentlig støtte, som deretter aksepteres av EØS EFTA-statene. De hensiktsmessige tiltakene kan innebære at eksisterende støtteordninger som er notifisert til og godkjent av ESA under tidligere retningslinjer, må tilpasses slik at de oppfyller kravene i de nye retningslinjene, innen en tidsfrist som følger av de nye retningslinjene. Støttegivers plikt til å endre eksisterende støtteordninger følger også av støtteprosessloven § 10.

De retningslinjene som er vedtatt av ESA i 2022 og så langt i 2023, og som inneholder hensiktsmessige tiltak, er følgende retningslinjer:

  • Retningslinjer for statsstøtte til klima, miljøbeskyttelse og energi 2022
  • Retningslinjer for forskning, utvikling og innovasjon
  • Retningslinjer for statsstøtte til bredbåndsnettverk.

Dersom det likevel gis støtte i strid med det som er akseptert av Norge, vil utbetalingene anses som ny (ulovlig) støtte. Støttegiver har etter støtteprosessloven § 12 selvstendig plikt til å kreve tilbakebetaling av ulovlig støtte. ESA kan også kreve tilbakebetaling av støtten som har blitt gitt i strid med hensiktsmessige tiltak som staten har akseptert. Dette skjedde i den såkalte El-avgiftssaken, se EFTA-domstolens dom i sak E-5/04, hvor EFTA-domstolen opprettholdt ESAs vedtak 148/04/COL om tilbakebetaling av støtte i form av redusert el-avgift.

Det er derfor viktig at støttegivere som har støtteordninger godkjent av ESA etter retningslinjene som er erstattet av nye, går gjennom de nye retningslinjene og vurderer om det er behov for å gjøre endringer i støtteordningene som følge av de nye retningslinjene. Dersom det er behov for endringer, må disse gjennomføres innen de tidsfristene som fremgår av de enkelte retningslinjene.