Nasjonalt råd for studieforberedende utdanningsprogram skal være et rådgivende organ for statlige utdanningsmyndigheter og oppnevnes av Kunnskapsdepartementet. Rådet skal være en nasjonal arena for å dele kunnskap og gi nasjonale utdanningsmyndigheter råd og støtte. Rådet skal samlet ivareta alle fagområder innenfor de studieforberedende utdanningsprogrammene og se disse i et helhetlig perspektiv. Rådets arbeid og leveranser skal være relevant for nasjonale myndigheter i utviklingen av studieforberedende utdanningsprogram. Rådet skal ikke behandle forhandlingsspørsmål som ligger til partene i arbeidslivet. I saker som berører både yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram, skal Utdanningsdirektoratet vurdere om det er behov for dialog med Samarbeidsrådet for yrkesopplæring eller andre parter. Nasjonalt råd for studieforberedende utdanningsprogram skal, i saker som påvirker samisk opplæringstilbud, gi råd og støtte til Sametinget.

Mandat

Rådet skal:

  • være rådgivende, overordnet og strategisk.
  • gi råd i prosesser knyttet til gjennomgang og utvikling av studieforberedende tilbudsstruktur, fag- og timefordeling, og krav til studiekompetanse.
  • gi råd i prosesser knyttet til læreplanutvikling og vurdering på et overordnet nivå.
  • gi råd om hvordan få en bedre overganger i utdanningsløpet, særlig fra videregående opplæring til høyere utdanning.
  • bidra til et godt kunnskapsgrunnlag om hvilken kompetanse som gjør elevene forberedte til høyere utdanning.
  • bidra til et godt kunnskapsgrunnlag om de studieforberedende utdanningsprogrammene.
  • være et bindeledd mellom utdanningsmyndighetene, studieforberedende videregående opplæring og universitets- og høgskolesektoren, og bidra til en åpen dialog og gjensidig informasjonsflyt og erfaringsdeling.
  • gi vurderinger og råd knyttet til relevante saksområder, både i tilknytning til oppgaver som er delegert Utdanningsdirektoratet og oppgaver som kommer til endelig beslutning i Kunnskapsdepartementet etter behandling i Utdanningsdirektoratet.
  • bidra i andre aktuelle prosesser knyttet til studieforberedende utdanningsprogram og det å være studieforberedt.
  • vurdere behov for, og foreslå midlertidige arbeidsgrupper som kan bistå rådet i enkeltsaker.

Medlemmer og varamedlemmer av Rådet

Medlemmer:

  • Bjørg Rafoss Tronsli, Utdanningsdirektoratet, leder
  • Johannes Myrstad Vangsnes, Elevorganisasjonen
  • Johannes Viljar Lundvoll, Elevorganisasjonen
  • Helle Christin Nyhuus, Norsk lektorlag
  • Dorothea Blix, Skolelederforbundet
  • Hege Siv Ekblad, Skolenes landsforbund
  • Thom Jambak, Utdanningsforbundet
  • Helge Galdal, fylkeskommunene
  • Vibeke Larsen Kjesbu, fylkeskommunene
  • Ann Elin Brattebø Andersen, Universitets- og høgskolerådet
  • Wenche Åsheim, Universitets- og høgskolerådet
  • Jørgen Valseth, Norsk studentorganisasjon
  • Willy Gjerde, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
  • Lena Farvelund Haddal, NetSam, Nettverk for samiskopplæring

Varamedlemmer:

  • Hedda Birgitte Huse
  • Lucie Myrheim
  • Petter Andreas Lona
  • Wenche Bakkebråten Rasen
  • Alf B. Aschim
  • Herbjørn Liahagen
  • Kristin Vik
  • Andreas Skjelbred Knudsen
  • Ann-Christin Hoel Lervik
  • Hege Bolstad Pettersen
  • Hanne-Gerd Nielsen
  • Ina Maria Finnerud
  • Torstein Nielsen Hole
  • Inger Anne Gaup